Subwoofer plaatsing - werkwijze ¿¿¿

Gestart door xander32, augustus 28, 2011, 13:25:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lo

......... rustig op je rug liggend het genot ondergaan........ pompom (euhhhhhhhh....... muziek hè  :schater:)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

lo

#16
Sander,

Je weet ik heb absoluut geen verstand van subwoofers maar ik heb me zitten bedenken hoe of ik deze kwestie aan zou pakken.

1 Ik zou proberen te achterhalen wat de minimale afstand van de sub tot de wanden of andere grote obstakels zou mogen zijn.
2 Vervolgens zou ik, samen met je partner, proberen te bepalen waar de sub wel en niet geplaatst zou mogen worden. (esthetisch en praktisch)
3 Vervolgens zou ik een aantal plaatsen, zeg maar schoten voor de boeg, definieren binnen de overgebleven ruimtes en daar een aantal luister testen doen.
4 Indien je hierin "betere plaatsen en mindere" kunt duiden zou ik vervolgens op de "beste" plaats nog eens experimenteren met kleinere verschuivingen.
5 Bij het gevonden optimum, zowel op klank dus als op praktische en visuele aspecten, lekker hier mee gaan spelen en daarna eventuele "elektronische" correcties d'r op los laten.

Ik hoop dat ik hiermee een start kan geven aan jou experimenten en eventuele volgende ideëen

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Citaat van: Vlearmoes op augustus 28, 2011, 18:57:13
Volgens mij kan die sub het best onder je bed    scheelt een hoop werk  clown1 pompom

De Calibrator in de speler  en......... :schater:

Waar is die 2e sub van je ook al weer gebleven Theo?  :angel:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Vlearmoes

Citaat van: WimPeu op augustus 28, 2011, 19:33:12
Citaat van: Vlearmoes op augustus 28, 2011, 18:57:13
Volgens mij kan die sub het best onder je bed    scheelt een hoop werk  clown1 pompom

De Calibrator in de speler  en......... :schater:

Waar is die 2e sub van je ook al weer gebleven Theo?  :angel:

Bij Drees 62 (Andrè)   

die volhoud   dat ie er maar 1 heeft overgenomen  clown1 :-D :schater: :schater:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

xander32

Citaat van: lo op augustus 28, 2011, 19:29:08
Sander,

Je weet ik heb absoluut geen verstand van subwoofers maar ik heb me zitten bedenken hoe of ik deze kwestie aan zou pakken.

1 Ik zou proberen te achterhalen wat de minimale afstand van de sub tot de wanden of andere grote obstakels zou mogen zijn.
2 Vervolgens zou ik, samen met je partner, proberen te bepalen waar de sub wel en niet geplaatst zou mogen worden. (esthetisch en praktisch)
3 Vervolgens zou ik een aantal plaatsen, zeg maar schoten voor de boeg, definieren binnen de overgebleven ruimtes en daar een aantal luister testen doen.
4 Indien je hierin "betere plaatsen en mindere" kunt duiden zou ik vervolgens op de "beste" plaats nog eens experimenteren met kleinere verschuivingen.
5 Bij het gevonden optimum, zowel op klank dus als op praktische en visuele aspecten, lekker hier mee gaan spelen en daarna eventuele "elektronische" correcties d'r op los laten.

Ik hoop dat ik hiermee een start kan geven aan jou experimenten en eventuele volgende ideëen

lo
Thx Lo voor deze erg partner-vriendelijke invulling :yes:.

Ondertussen heb ik ook meerdere keren gelezen dat je de sub op de luisterplek kan zetten, deze bass-rijke software voorzet en ondertussen door de kamer gaat kruipen om te achterhalen op welke plek de sub het lekkerste klinkt. Op die plek zou je dan de sub moeten plaatsen.

Ik zou dus het voorstel van Lo met bovenstaande kunnen combineren (lees: vriendinlief mag in lingerie op handen en voeten door de kamer kruipen om betreffende hot-spot te localiseren terwijl ik de knopjes bedien :-D).


Sander.

drees62

Citaat van: Vlearmoes op augustus 28, 2011, 20:05:35
Citaat van: WimPeu op augustus 28, 2011, 19:33:12
Citaat van: Vlearmoes op augustus 28, 2011, 18:57:13
Volgens mij kan die sub het best onder je bed    scheelt een hoop werk  clown1 pompom

De Calibrator in de speler  en......... :schater:

Waar is die 2e sub van je ook al weer gebleven Theo?  :angel:

Bij Drees 62 (Andrè)   

die volhoud   dat ie er maar 1 heeft overgenomen  clown1 :-D :schater: :schater:

Echt wel!  HB HB

drees62

Maar ook even inhoudelijk  :wink: :

Plaatsing in de hoek leverde bij mij toch mindere resultaten op, waarschijnlijk omdat ik 'm niet ver genoeg van de wanden kon plaatsen. Ook lever je dan inderdaad wat in op strakheid van het laag, wat voor film niet zo'n probleem is maar wel voor muziek!
Uiteindelijk ben ik met behulp van REW (meetprogramma) gaan schuiven, nadat ik een langere interlink ben gaan gebruiken. Ik hoor bijv echt wel of ik een piek heb maar op welke frequentie is dan een stuk lastiger te bepalen. En over dips heb ik het al helemaal niet.

Overigens is dit mijn uitgangspositie geweest, in dat opzicht heb ik nog wel een beetje vertrouwen in die Duitse herr doctors: http://www.stereoplay.de/ratgeber/so-finden-sie-die-optimale-lautsprecher-position-908316.html
De link voor de rekenmodule zelf staat onderaan maar geef ik hier ook nog even:
http://www.stereoplay.de/tool-lautsprecher-rechner-751234.html
Vul maar eens wat waarden in, kies een speaker-setup en ga maar eens schuiven in de tekening van je luisterruimte (klik op de speakers en/of sub). Helaas geen Usher in de te kiezen speakers maar wel Velodyne voor de sub  HB. Als second best zou je bijvoorbeeld even uit kunnen gaan van Dynaudio  :wink:

lo

Citaat van: xander32 op augustus 29, 2011, 10:31:49
Ik zou dus het voorstel van Lo met bovenstaande kunnen combineren (lees: vriendinlief mag in lingerie op handen en voeten door de kamer kruipen om betreffende hot-spot te localiseren terwijl ik de knopjes bedien :-D).


Sander.

Als het zover is wil ik je graag komen assisteren, ik hoor het wel...... :kwijl: :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

Citaat van: drees62 op augustus 29, 2011, 11:20:01
Maar ook even inhoudelijk  :wink: :

Plaatsing in de hoek leverde bij mij toch mindere resultaten op, waarschijnlijk omdat ik 'm niet ver genoeg van de wanden kon plaatsen. Ook lever je dan inderdaad wat in op strakheid van het laag, wat voor film niet zo'n probleem is maar wel voor muziek!
Uiteindelijk ben ik met behulp van REW (meetprogramma) gaan schuiven, nadat ik een langere interlink ben gaan gebruiken. Ik hoor bijv echt wel of ik een piek heb maar op welke frequentie is dan een stuk lastiger te bepalen. En over dips heb ik het al helemaal niet.

Overigens is dit mijn uitgangspositie geweest, in dat opzicht heb ik nog wel een beetje vertrouwen in die Duitse herr doctors: http://www.stereoplay.de/ratgeber/so-finden-sie-die-optimale-lautsprecher-position-908316.html
De link voor de rekenmodule zelf staat onderaan maar geef ik hier ook nog even:
http://www.stereoplay.de/tool-lautsprecher-rechner-751234.html
Vul maar eens wat waarden in, kies een speaker-setup en ga maar eens schuiven in de tekening van je luisterruimte (klik op de speakers en/of sub). Helaas geen Usher in de te kiezen speakers maar wel Velodyne voor de sub  HB. Als second best zou je bijvoorbeeld even uit kunnen gaan van Dynaudio  :wink:
Andre, dank je voor deze waardevolle inbreng. Ik ga direct de linkjes checken.

@ Lo: je bent na verhuizing hier van harte welkom tijdens een M&G maar een demo anders dan die van mijn installatie (lees; een demo van m`n vriendin in lingerie) zit er voor dat moment echt niet in :-D.


Sander.

xander32

Het linkje naar de tool werkt niet bij mij: d.w.z. dat het linkje het wel doet maar vervolgens de pagina niet laadt ...
strange. Idem direct vanaf betreffende site ...


:| Sander.

drees62

Citaat van: xander32 op augustus 29, 2011, 12:28:16
Het linkje naar de tool werkt niet bij mij: d.w.z. dat het linkje het wel doet maar vervolgens de pagina niet laadt ...
strange. Idem direct vanaf betreffende site ...


:| Sander.

Ik kreeg eerst een verzoek om Java te updaten, bij mij doet ie het wel.
Misschien even www.java.com openen en handmatig Java (-update) installeren/uitvoeren?

xander32

#26
Citaat van: drees62 op augustus 29, 2011, 13:20:24
Ik kreeg eerst een verzoek om Java te updaten, bij mij doet ie het wel.
Misschien even www.java.com openen en handmatig Java (-update) installeren/uitvoeren?
Thx, eens proberen  :yes: ...
Edit: het werkt!

Zojuist via 3FM vernomen dat momenteel de A15 dicht zit (vrachtwagen gekanteld) ... wil/moet vanmiddag nog terug naar de Achterhoek maar dan toch maar ff een uurtje langer hier blijven; mooi de tijd om te stoeien met betreffende tool !

Sander.

lo

Citaat van: xander32 op augustus 29, 2011, 13:29:45
/uitvoeren?
Thx, eens proberen  :yes: ...
Edit: het werkt!

Zojuist via 3FM vernomen dat momenteel de A15 dicht zit (vrachtwagen gekanteld) ... wil/moet vanmiddag nog terug naar de Achterhoek maar dan toch maar ff een uurtje langer hier blijven; mooi de tijd om te stoeien met betreffende tool !

Sander.
[/quote]

Ik heb er een beeld bij........  :-P
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

xander32

Citaat van: drees62 op augustus 29, 2011, 11:20:01
Maar ook even inhoudelijk  :wink: :

Plaatsing in de hoek leverde bij mij toch mindere resultaten op, waarschijnlijk omdat ik 'm niet ver genoeg van de wanden kon plaatsen. Ook lever je dan inderdaad wat in op strakheid van het laag, wat voor film niet zo'n probleem is maar wel voor muziek!
Uiteindelijk ben ik met behulp van REW (meetprogramma) gaan schuiven, nadat ik een langere interlink ben gaan gebruiken. Ik hoor bijv echt wel of ik een piek heb maar op welke frequentie is dan een stuk lastiger te bepalen. En over dips heb ik het al helemaal niet.

Overigens is dit mijn uitgangspositie geweest, in dat opzicht heb ik nog wel een beetje vertrouwen in die Duitse herr doctors: http://www.stereoplay.de/ratgeber/so-finden-sie-die-optimale-lautsprecher-position-908316.html
De link voor de rekenmodule zelf staat onderaan maar geef ik hier ook nog even:
http://www.stereoplay.de/tool-lautsprecher-rechner-751234.html
Vul maar eens wat waarden in, kies een speaker-setup en ga maar eens schuiven in de tekening van je luisterruimte (klik op de speakers en/of sub). Helaas geen Usher in de te kiezen speakers maar wel Velodyne voor de sub  HB. Als second best zou je bijvoorbeeld even uit kunnen gaan van Dynaudio  :wink:
Wel een goede tip Andre :yes:.

Indien het tooltje de waarheid enigzins benadert, dan komt het met de opstelling welke ik in gedachte heb wel goed (speakers, sub & luisterplek). De mogelijke plekken voor de sub zijn dan rechts naast de rechter speaker in de hoek, of tussen de beide speakers in - naast de rechter speaker of naast/iets achter de luisterplek aan de rechter wand.


Sander.

Audiotic

Ik denk ook, zoals eerder gemeld, dat als het lukt je de sub op de luisterplek moet zetten en dan rondlopen. Maar anders, REL heeft een mooie handleiding: http://rel.net/setup_r.htm
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek