Ik vraag me af of jullie weten welke voedingen etc. er in de SR5006 en SR6006 zitten. Met alle respect (ik stel jullie op- en aanmerkingen bijzonder op prijs), laten we ons als consumenten niet te veel leiden door modelnummers, (internet)recensenten, marketingtermen etc.?
Wim, van SR6004 naar SR5006 is volgens mij min of meer gelijkwaardig. SR6006 zou me ook niet meer geholpen hebben (o.a. phono ingang en 10 W meer vermogen). Ik zocht hdmi 1.4, arc, Airplay, netwerk. Alhoewel het buiten hdmi 1.4 en arc vooral gimmicks zijn in mijn ogen. Streamen van audio kan maar 'tot' 320 kbps.
Ik vind jullie oordeel best hard overkomen (type: zie je wel, we hebben je gewaarschuwd). De waarheid is dat het allemaal best meevalt met de geluidskwaliteit. Ik heb vooral de dingen benoemd die me niet bevallen. Pas bij een SR7005 ga ik er flink op vooruit, denk ik. Of volgens Wim al bij een Onkyo 809. Wim, elke winkelier die ik sprak over die Onkyo, ging daar met een grote boog omheen, ook al hadden ze hem in het assortiment. Wat is de reden? Praten ze elkaar allemaal na? Echt minder dan Marantz?
Wat me op dit moment echt tegenvalt, is dat dit apparaat veel gebruik maakt van het tv-scherm. Alles wat je doet, wordt via de GUI weergegeven. Natuurlijk zal dit wel uit te schakelen zijn, maar zover ben ik nog niet. Moet ik echt bijna € 700,- meer uitgeven om de SR7005 te kopen? Ik denk dat dat voor mijn gebruik wat overkill is. Ik ben niet zo'n gebruiker van deze spullen als jullie. Dus als ik het gebruik afzet tegen de prijs, dan is dat voor mijn gevoel goed in balans.
Hdmi etc. is nieuw terrein voor mij, dat de spulletjes nog niet doen wat ik wil, veroorzaakt ook een deel van de matige ergernis. Als ik bijvoorbeeld de tv nu uitzet, springt ook de reveiver in standby. Ik wil de tv kunnen uitzetten zonder dat dan alles uit springt. Wat ik zo gelezen heb op het www, kan dat wel eens met 'pass through' te maken hebben.
Ik heb de standby-interval van de GUI op 10 sec. gezet. Maar bij het luisteren naar radio springt het steeds aan. Volgens mij komt dat door de RDS-functie. En zo zijn er nog een aantal zaken die ik wil aanpassen: leuke karweitjes voor de komende tijd.
Als ik heel rigoureus ben, breng ik deze receiver terug en neem een andere. Maar ik denk dat ik voor hetzelfde geld ook steeds ongeveer dezelfde kwaliteit en functionaliteit krijg. Alhoewel Yamaha geen Airplay heeft, Onkyo (609) heel creatief omgaat met het aanprijzen van de vermogens, Pioneer wel een EISA-award heeft gewonnen, maar door verkopers wordt gezien als speelgoed. Denon (AVR1912) dan?
Ik zie het de komende dagen nog af. Deze week even contact opnemen met de verkoper, want die heeft me beloofd dat hij langs wil komen om te finetunen.
De vloerstaanders en andere spullen die ik nu heb, zijn toch ook niet spectaculair? Tannoy Revolution Signature DC6T, SR5006, UD5005, CD5003: volgens mij is dit te vergelijken met de Opel Kadett, de Volkswagen Golf: goede producten voor Jan Modaal. Nogmaals, ik was niet op zoek naar het ultieme geluid, maar gewoon naar goede spulletjes met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Blijf a.u.b. doorgaan met (opbouwende) kritiek, ik stel het op prijs.