De SR5006 en UD5005 zijn binnen

Gestart door pietr, augustus 28, 2011, 02:59:04

Vorige topic - Volgende topic

pietr

Ik heb dit maar even afgesplitst van een ander topic dat ik min of meer gekaapt had.

De SR5006 en UD5005 staan thuis en zijn aangesloten m.b.v. een summiere Audyssey set up. Eerste indrukken.
-Enorm complexe bediening (maar: gisteren ook nieuwe led gekocht waarvan ik de functies nog niet ken).
-Geluid bij stereo (1 liedje op cd en wat liedjes via de tuner) wel mooi, maar de stemmen komen nog niet los van de boxen. Met mijn ogen dicht zou ik eigenlijk willen dat de zanger voor me staat, tussen de speakers. Hopelijk komt dit weer na het finetunen.
-De bluray aan de praat krijgen (ook de 3D) had heel wat voeten in de aarde.
-3D? Ik ben nog niet flabbergasted. Ik had een 3D-documentaire gekocht om e.e.a. te testen. Tot nu toe eerder een leuke gimmick dan een wezenlijke verrijking.
- Afstandsbedining zonder backlight is onhandig.
- De receiver komt op mij minder degelijk over dan de SR6004, het lijkt wel of de grote knoppen meer van plastic zijn, het frontje glimt ook meer.
- Tv-geluid over de speakers klinkt goed.

Het belangrijkste blijft toch het geluid en ik hoop dat dat straks beter zal zijn. de bediening vind ik vooralsnog complex en door de vel chips (als in electronica) is het allemaal niet zo snel.

Morgen weer een dag.
Denon AVR1912 - Denon 1611UD - Tannoy Revolution Signature DC6T

Cornelis1921

byebye :yes: Succes! Cor.
En niet te vergeten: veel plezier ermee.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Gefeli, mooie aankopen hoor, al lees ik tussen de regels door enige teleurstelling ¿

Betreft het stereobeeld: bij de instelling pure-direct dient dat gewoon in orde te zijn (deze instelling laat alle EQ en andere "onzin" ongemoeid). Indien het stereobeeld niet correct is: kijk eens zorgvuldig naar de speaker-opstelling / plaatsing van de (front-)speakers :yes:.

Sander.

pietr

Vandaag verder 'testen'. Speakers staan op dezelfde plaats als bij de SR6004, met dezelfde kabel. Lichte teleurstelling? Klopt. Maar dat heb ik wel vaker. Kwestie van wennen denk ik. Hoewel ik deze spulletjes fragieler vindt dan de oude spulletjes. De 'look and feel' vind ik iets meer 'plastic'. En de bediening? Veel te veel nieuwe termen op de te kleine afstandsbedieningen.

Marantz 81

Gefeliciteerd met je nieuwe set  :-)

eventueel kun je de UD5005 ook nog analoog aansluiten als je muziek gaat luisteren  byebye

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

pietr

Citaat van: Marantz 81 op augustus 28, 2011, 10:07:36
Gefeliciteerd met je nieuwe set  :-)

eventueel kun je de UD5005 ook nog analoog aansluiten als je muziek gaat luisteren  byebye

Ik weet niet welke DAC beter is. Ik heb ook nog een CD5003 staan. Die kan ik verkopen, maar eigenlijk kan ik hem ook gewoon blijven gebruiken. Het levert weinig op en het start veel sneller op dan de UD5005.

Ik ben nu volop aan het spelen met de spulletjes. Heb het even bedraad aangesloten op het netwerk. Dat ging verrassend eenvoudig en het werkt prima. De app voor de iPhone is Leuk, maar voegt niets toe t.o.v. de AB.

Waar ik me erg aan stoor is het kleine display op de receiver. Voor veel instellingen wordt verwezen naar het tv-scherm. 's avonds maak ik regelmatig gebruik van dyn. vol., maar de stand verschijnt niet in het display. En om nou steeds de tv aan te zetten om te kijken naar die instelling, vind ik omslachtig.

Bij het kijken naar een 3D-film lukt het soms wel, soms niet. Ik weet niet of dat aan de Marantz spullen ligt, of aan de tv. Het lijkt erop dat ik de apparaten in een bepaalde volgorde moet inschakelen. Er stond niets over in de handleiding. Softwarebug?

Het geluid
De tuner (analoge bron) klinkt verrassend goed. De cd (Duffy) klinkt al beter dan gisteravond, maar het ontlokt (nog) geen oh's en ah's bij mij. Ik vind ook dat het volume flink omhoog moet voor een beetje geluid. Ik heb het nu even absoluut ingesteld (op een schaal van 0 naar 100), maar onder de 30 lijkt het wel fluisterstand. Is de volumeregeling lineair geregeld?

Voorlopig oordeel:
Ik mis het display van m'n SR6004. Ik heb ook het idee dat die wat krachtiger is. Zou dat aan die 10 W verschil per kanaal kunnen liggen of een betere voeding? Misschien hoor ik dingen die er niet zijn.

Het plastic uiterlijk valt toch wel mee.

De bediening is vrij gecompliceerd en met name het instellen van de UD5005 vind ik geen eenvoudige zaak. Dan is er nog de kwestie dat de receiver soms mee uitspringt als ik de tv uitzet.

Waarschijnlijk kan ik nog wat zaken oplossen, ik heb de handleiding immers nauwelijks geraadpleegd. Toch blijft het gevoel hangen dat het niet meer zo eenvoudig is als 'vroeger' om vlug even wat dingen aan te passen. Dat er veel info zichtbaar is op de tv, lijkt handig, maar ik zou dat liever terug zien in een display. Desnoods op een afstandsbediening.

Nu moet ik nog op zoek naar een centerspeaker en surroundspeakers. Ik overweeg om andere dan de Tannoys te nemen. Mijn vrouw wil achter het liefst (platte) witte units die aan de witte muur kunnen worden gehangen.

Bedankt voor de feli's, foto's probeer ik toe te voegen. Maar de set is niet spectaculair hoor. Geen hi-end spul.

WimPeu

Gefeliciteerd met je besluit en aankoop al zet ik er wel de nodige ? bij.
Je bent van een SR6004 naar een 5006 gegaan met welk doel? upgraden? Dan begrijp ik de stap niet zo. Ik had begrepen dat je het voor het 3D gebeuren wou doen maar dat valt je meteen tegen (ik had dat dan in een winkel eerst even bekeken..je kunt tegenwoordig bijna op elke woonboulevard wel een 3D demo tegen het lijf lopen). Ook wou je graag draadloos de receiver in je netwerk hangen. Daarvoor is een USB ingang aan de achter kant dan wel handig. Dat heeft de 5006 ook niet. Dat er een klein display opzit had je ook in de winkel kunnen constateren dus de verontwaardiging daarover snap ik ook al niet.

Bezint eer ge begint.... :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marantz 81

Instap reciever als de SR5006 heeft niet genoeg in huis om een paar vloerstaanders die je hebt goed aan te sturen en als je nog meer speakers aan hangt heeft die het nog zwaarder ,daarom begreep ik ook niet dat van een SR6004 naar die SR5006 ging  :no: dan krijg je wat je nu ervaart en werd ook aangegeven in het topic waar je die vragen stelde

pietr

Ik vraag me af of jullie weten welke voedingen etc. er in de SR5006 en SR6006 zitten. Met alle respect (ik stel jullie op- en aanmerkingen bijzonder op prijs), laten we ons als consumenten niet te veel leiden door modelnummers, (internet)recensenten, marketingtermen etc.?

Wim, van SR6004 naar SR5006 is volgens mij min of meer gelijkwaardig. SR6006 zou me ook niet meer geholpen hebben (o.a. phono ingang en 10 W meer vermogen). Ik zocht hdmi 1.4, arc, Airplay, netwerk. Alhoewel het buiten hdmi 1.4 en arc vooral gimmicks zijn in mijn ogen. Streamen van audio kan maar 'tot' 320 kbps.

Ik vind jullie oordeel best hard overkomen (type: zie je wel, we hebben je gewaarschuwd). De waarheid is dat het allemaal best meevalt met de geluidskwaliteit. Ik heb vooral de dingen benoemd die me niet bevallen. Pas bij een SR7005 ga ik er flink op vooruit, denk ik. Of volgens Wim al bij een Onkyo 809. Wim, elke winkelier die ik sprak over die Onkyo, ging daar met een grote boog omheen, ook al hadden ze hem in het assortiment. Wat is de reden? Praten ze elkaar allemaal na? Echt minder dan Marantz?

Wat me op dit moment echt tegenvalt, is dat dit apparaat veel gebruik maakt van het tv-scherm. Alles wat je doet, wordt via de GUI weergegeven. Natuurlijk zal dit wel uit te schakelen zijn, maar zover ben ik nog niet. Moet ik echt bijna € 700,- meer uitgeven om de SR7005 te kopen? Ik denk dat dat voor mijn gebruik wat overkill is. Ik ben niet zo'n gebruiker van deze spullen als jullie. Dus als ik het gebruik afzet tegen de prijs, dan is dat voor mijn gevoel goed in balans.

Hdmi etc. is nieuw terrein voor mij, dat de spulletjes nog niet doen wat ik wil, veroorzaakt ook een deel van de matige ergernis. Als ik bijvoorbeeld de tv nu uitzet, springt ook de reveiver in standby. Ik wil de tv kunnen uitzetten zonder dat dan alles uit springt. Wat ik zo gelezen heb op het www, kan dat wel eens met 'pass through' te maken hebben.

Ik heb de standby-interval van de GUI op 10 sec. gezet. Maar bij het luisteren naar radio springt het steeds aan. Volgens mij komt dat door de RDS-functie. En zo zijn er nog een aantal zaken die ik wil aanpassen: leuke karweitjes voor de komende tijd.

Als ik heel rigoureus ben, breng ik deze receiver terug en neem een andere. Maar ik denk dat ik voor hetzelfde geld ook steeds ongeveer dezelfde kwaliteit en functionaliteit krijg. Alhoewel Yamaha geen Airplay heeft, Onkyo (609) heel creatief omgaat met het aanprijzen van de vermogens, Pioneer wel een EISA-award heeft gewonnen, maar door verkopers wordt gezien als speelgoed. Denon (AVR1912) dan?

Ik zie het de komende dagen nog af. Deze week even contact opnemen met de verkoper, want die heeft me beloofd dat hij langs wil komen om te finetunen.

De vloerstaanders en andere spullen die ik nu heb, zijn toch ook niet spectaculair? Tannoy Revolution Signature DC6T, SR5006, UD5005, CD5003: volgens mij is dit te vergelijken met de Opel Kadett, de Volkswagen Golf: goede producten voor Jan Modaal. Nogmaals, ik was niet op zoek naar het ultieme geluid, maar gewoon naar goede spulletjes met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Blijf a.u.b. doorgaan met (opbouwende) kritiek, ik stel het op prijs.

WimPeu

Niks mis met je SR hoor begrijp me niet verkeerd maar ik zie de upgrade waarde er niet van. Verder zal ik mijn adviezen maar voor me houden. Ik adviseer (zonder enig commercieel belang) de Onkyo 809 tov een Marantz 5006/6006 puur op basis van de specs. Maar de verkopers weten dat natuurlijk beter. Betere voeding in de Marantz...aan mijn hoela..waarop baseren ze dat? Hebben ze je getallen laten zien? Als ik als leek alleen al de receiver op til weet ik genoeg.
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

pietr

Ik las dat de 809 zo'n 18 kilo weegt! Ik heb deze overwogen, maar niet genomen omdat die voor mij veel te 'goed' zou zijn. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet ongevoelig ben voor alle negatieve reacties in de winkels. Terwijl ik ooit begonnen ben met een Onkyo receiver (die nu nog bij mijn moeder zijn werk doet).

pietr

Hierbij een paar foto's. Ik verwacht commentaar op de plaatsing van de luidsprekers, maar ik moet erbij zeggen dat ze rondom zo'n 20 cm vrije ruimte hebben en dat de basreflexpoort aan de voorkant zit. Toen ik ze buiten de kast had geplaatst was het geluid voor mijn oren niet spectaculair anders/beter.

WimPeu

Citaat van: pietr op augustus 28, 2011, 19:07:32
Ik las dat de 809 zo'n 18 kilo weegt! Ik heb deze overwogen, maar niet genomen omdat die voor mij veel te 'goed' zou zijn. En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet ongevoelig ben voor alle negatieve reacties in de winkels. Terwijl ik ooit begonnen ben met een Onkyo receiver (die nu nog bij mijn moeder zijn werk doet).

Onkyo trekt 710 wat uit het stopcontact en de marantz 650... maakt dus niet bijster veel uit maar toch.

Jammer dat je zo ver weg woont anders zou ik zeggen neem je receiver eens mee dan kunnen we hem eens tegen de Onkyo afzetten.