Citaat van: KT88 op augustus 26, 2011, 23:56:06
Mag ik vragen wat je precies bedoelt want ik begrijp hier echt niets van, sorry.
OK, sorry, ik had dat laatste glaasje moeten laten staan kennelijk. Het is hier ook zo mooi warm en zo'n prachtig uitzicht!
Wat ik bedoelde is:
Biwire wordt gedaan in de veronderstelling dat de tweeters en de woofers elk een eigen, onafhankelijk signaal krijgen. Dat ze elkaar niet beinvloeden. Een woofer zal namelijk bij zijn beweging ook een signaal genereren, het is een grote spoel in een magneet immers. Als je dat signaal loskoppelt van het signaal naar de tweeter klinkt het beter. En bij bi-amping is dat ook zo!
Jammergenoeg gaat het bij biwire niet op. Om de simpele reden dat de beide kabels, naar de tweeter en de woofer, op één punt aan elkaar vast liggen: bij de versterker-aansluiting. Omdat je zeker bij goede kabels heel weinig weerstand zult hebben van de woofer via het aansluitpunt naar de tweeter, en omdat een electrisch signaal zo snel gaat als het licht, zal het voor het systeem h e l e m a a l niets uitmaken of er een extra draadje ligt van versterker naar woofer danwel tweeter, het kan net zo goed 1 draadje zijn. ALS er al verschil hoorbaar is zijn er twee redenen:
1. De biwire is eigenlijk gewoon een verdubbeling van de draad, dus een verdere halvering van de kabelweerstand
2. Een fenomeen dat bij hoge frequenties speelt is de afstand tussen de heen- en de terug-draad (de plus en de min). En dan ook letterlijk de afstand tussen de draden, vermenigvuldigd met de lengte. Hoe groter die afstand en hoe langer de kabels, hoe meer het signaal negatief beinvloed wordt, hoe meer de hoge frequenties er onder zullen lijden. Dit is de simpele reden dat er "twisted pair" draden zijn, zoals bij ethernetkabels. Bij de frequenties die daar doorheen moeten (350 MHz...) en bij kabellengtes tot 100 m kan je je voorstellen dat dit goed is. Nu, als je biwired, en je woofer plus en je tweeter min liggen een flink end uit elkaar omdat je ze niet aan elkaar geknoopt hebt, zal dat misschien, misschien, een effectje hebben in het uiterste hoog (daar waar de definitie zit, zie eerdere discussie). En nogmaals: de woofer en de tweeterkabel doen gewoon hetzelfde, ze leveren hetzelfde signaal en zitten aan elkaar vast. De oplossing is dan ook om bij biwire en ook bi-amping evt te gaan twisten. Sommige luxe kabelmakers doen dat ook.
Goed, zover de academische uiteenzetting, kan ik nu dan een hoog opgeleide partner gaan zoeken op het web, ben ik geslaagd?