Citaat van: Deaddust op augustus 11, 2011, 20:11:45
Sorry voor de wat lange titel maar zit met het volgende dillema / ? Teken.
Mijn dali speakers zijn 4 ohm. Mijn pm7004 is ook 4 ohm wanneer ik alleen kanaal 1 of 2 gebruik maar 8 ohm als ik ze tegelijk gebruik.
Wat ik me nou eigenlijk afvraag. Heb een tijd me 1 ls kabel geluisterd en een tijd via biwire. Maar klopt het dat je 4 ohm speaker biwired automatisch 8 ohm word omdat ik 2 kabels trek of hoe moet ik dat zien.?
Okk vraag ik me af wat nou eigenlijk beter is? Snap dat je niet echt van beter of goed of slecht kan spreken maar als ik biwire aansluit dan heb ik het idee dat het geluid wat rommeliger is maar ik er wel meer bas voor terug krijg.
Kunnene jullie adviseren/ eigen ervaring delen?
Alvast bedankt voor de reactie
Ik zie veel misverstanden.
Luidspreker: Dali heeft een gemiddelde impedantie van 4 Ohm.
Versterker: heeft een minimale aansluitwaarde van de luidspreker nodig van 4 Ohm.
Tot zover gaat alles goed.
Als je
twee luidsprekers aansluit dan dienen ze ieder minimaal 8 Ohm te zijn omdat ze parallel worden aangesloten. Dat betekent dat de gezamenlijke aansluitwaarde van de luidsprekers 4 Ohm is.
Tot zover weer alles goed.
Bi-wire: verandert niets aan de aansluitwaarde van de luidspreker. Eén of twee draden van 2,5mm2 zal ook niet echt iets veranderen aan het geluid. Dat je toch verschil hoort is een kwestie van 'de wens is de vader van de gedachte'. Tenzij je hele dunne l.s.-draden gebruikt, dan bieden twee draden een voordeel.
ron