Tijd voor een introductie...
Al sinds eind jaren '70 ben ik verslaafd aan muziek, en de weergave daarvan is enorm belangrijk. Maar de "software", de muziek komt toch voor de "hardware". En omdat ik niet alleen thuis ben is de set altijd een compromis. Maar dat is niet per sé slecht. Soms integendeel. Ik heb alle CD's verbannen naar de zolder, en alles geripped. Een server (-parkje) verzorgt nu de verzameling. En eerlijk gezegd is dat meer dan modern gebruiksgemak: omdat je ze makkelijk door je verzameling heen gaat, en moderne software je helpt, zijn nieuwe dwarsverbanden zo gelegd, en je luistert helemaal nieuw naar je verzameling en gaat naarstig op zoek naar wat de links je aanbevelen.
Goed. De set...
De set bestaat uit:
1. Front Nubert NuVero 4, ondersteund in het laag door een R.E.L. R-528. REL subs sluit je (ook) aan over de speakeruitgangen, dus niet (enkel) over de sub-uitgang van de versterker. Met als enorme voordeel dat het geluid helemaal versmelt.
De Nuberts zijn enorm neutraal, gedetailleerd, ruimtelijk. Nogal onbekend in Nederland, een enorme HiFi-hit in Duitsland. Ik heb de sprong gewaagd, en ben er erg blij mee.
De speakers zijn met dubbele (elk 4 mm2) bedrading aangesloten, maar niet als bi-wire, ik heb de bruggen gewoon laten zitten. Idee is zo tot een dubbele diameter te komen.
2. Center en surround (het is een 7.1 set): NuVero 5's. De LFE wordt dan ook weer door de REL gedaan, als ik in surround luister.
3. De speakers worden aangedreven door de Marantz MM8003, 7 van de 8 kanalen worden dus gebruikt. Niet balanced maar gewoon conch aangesloten. Ik heb balanced getest, hoor geen verbetering, misschien zelf een verslectering. Bekabeling naar de voor: Siltech MXT. New York voor de fronts, Paris voor de rest (kosten...)
4. De voorversterker is een AV8003. Wordt digitaal van signaal voorzien van de videobronnen via HDMI, analoog van de bronnen.
5. Alle muziek die vanaf de server gestreamd word is op zijn minst CD kwaliteit, dus 44.1 kHz / 16 bit, of beter, tot 96 kHz / 24 bit. Die high-res files zijn (legale!) downloads van HDTracks, HighResAudio, B&W's Society of Sound, etc. De D/A conversie wordt gedaan door een SlimDevices Transporter, een werkelijk geweldig apparaat. Jammer dat Logitech, de huidige eigenaar, er niet verder mee gaat. Nu ja... ik heb er een, en doe 'm niet weg.
6. Alle muziek van schijfjes, zij het CD, DVD-A of SACD, en straks vast ook BluRay HD-Audio, wordt verzorgt door mijn geweldige Marantz UD9004. Ik heb al wel wat verleden in CD and ook SACD spelers, zie mijn oude site, maar deze overtreft alles wat ik heb gehoord. OK, het kan vast nog beter, maar ik weet niet of mijn set dit kan "vertalen".
Analoge bekabeling weer Siltech, MXT NY voor de stereo kanalen, Paris voor de rest. Idee hier is weer dat Siltech nogal analytisch is (zegt "men"), en Marantz eerder warm, een ideale balans dus. Hoe het ook zij, het resultaat is fantastisch, het beste geluid dat ik in de afgelopen 30+ jaar heb gehad.
Totaal niet opdringerig, echt - focus op de muziek.