Focal 726 + grootte huiskamer

Gestart door japan78, augustus 03, 2011, 10:14:54

Vorige topic - Volgende topic

japan78

Beste forumleden,

Ik ben voornemens om de Marantz 6006 te combineren met de focal 726v (front), 705v (surround) en sw700v (woofer).

Ik heb deze speakers beluisterd. Echter was de luisterruimte in de hifi zaak groter en bekleed met vloerkleed.
Ik heb een ruimte van 4,5m bij 4m, laminaat en lamellen.

Dus ik vraag me af of:
1. De front speakers geen overkill zullen zijn voor de ruimte
2. Het geluidsbeeld drastisch anders zal klinken (ik vond ze in de hifi warm overkomen, maar in mijn ruimte kan dit juist schel zijn)

Hopelijk kunnen jullie je inzicht en ervaring delen met mij.

Marantz 81

dat gaat niet goed  :no: ruimte is te klein

Ja is overkill

in jou ruimte zullen ze waarschijnlijk schel klinken , het zijn wel mooi klinkende speakers maar de tweeter is vrij fel en i.c.m met een harde acoustiek wat je aangeeft kun je dat als te fel gaan ervaren

Biedt die zaak de mogelijkheid om het thuis te beluisteren voordat je het aanschaf ( week op proef )

als front zou ik dan de 706 nemen op stands of 714 vloerstaander

sub is wel een flinke jongen voor je ruimte

japan78

Jammer, de 706 lijkt me weer te klein, maar de 714 kan ik wel overwegen.

Maar nu je dit vertelt, kan ik beter een stereo versterker nemen icm 714 ipv full blown surround.

Ook jammer dat de woofer te flink is....

Ik vrees dat ik de 'business case' weer even moet herzien.

Dank voor je reactie in ieder geval.

wiemelen

Ik zou toch proberen of het niet mogelijk is de set een dagje thuis te proberen.

Zelf speel ik met de SR7005 in combinatie met de Focal 826W in een huiskamer die welliswaar is groter is ( 4,5 x 8 ),
maar ook voorzien van kale muren en harde ondergrond.
Ik had verwacht dat het thuis ook veel harder en scherper zou klinken dan in de speciale luisterruimtes van de hifi speciaalzaken die ik bezocht.
Maar ik ben reuze tevreden van het resultaat. Misschien dat de simpele koperen 4mm kabels (30 euro voor 6 meter) daar ook voor iets tussenzitten.
Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

still life

Citaat van: wiemelen op augustus 03, 2011, 16:30:40

Misschien dat de simpele koperen 4mm kabels (30 euro voor 6 meter) daar ook voor iets tussenzitten.

zal eerder aan je setup/settings op je SR gelegen zijn..  :wink:

CiteerMaar ik ben reuze tevreden van het resultaat.

pompom
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marantz 81

dat ligt eraan wat je wilt natuurlijk of je kiest voor stereo of HT

ik vindt het allebei mooi ,maar ben op gegeven moment alleen voor stereo gegaan

ik heb in zo,n zelfde woonkamer gezeten met dezelfde acoustiek aantal jaar terug met kef Q5 ging niet goed met het laag  :no: maar die focal,s hebben de basspoort aan de voorzijde waarschijnlijk kan die 714 dan net

vergis je ook niet in goede monitor speaker kan ook echt een goed laag neerzetten wat je voelt ,maar niet zo diep en vol als een vloerstaander

@ wiemelen dat is 2 keer zo groot kwa oppervlakte  :yes:

wiemelen

Citeer@ wiemelen dat is 2 keer zo groot kwa oppervlakte

Daar ben ik mij wel degelijk van bewust  :wink:
Maar de 2 luisterruimtes plaatsen waar ik de focals in combinatie met de SR7005 bij de dealer had beluisterd
waren nog groter (vooral breder) en helemaal afgewerkt om een goede akoestiek te hebben.
Vandaar dat ik toch verrast was dat het bij mij in de woonkamer nog steeds zo goed klonk.

Citeerzal eerder aan je setup/settings op je SR gelegen zijn.
Helemaal mee eens  :lol: 
Kennis van mij die in de hifi wereld zit gaf me de volgende tip toen ik voor een installatie aan het uitkijken was :
"Koop de set (speakers+receiver+cd-speler) die in jouw oren goed klinkt. Achteraf kan je nog wat spelen met kabels en settings, maar dat zal slechts een minimaal effect hebben. Een (dure) set die in jouw oren niet goed klinkt, zal bij je thuis nog steeds niet goed klinken als je gaat experimenteren met kabels, spikes etc."
Marantz SR7005
Marantz SACD KI Pearl Lite
Focal 826W
Van Damme UP LCOFC Interlink
Van Damme UP LCOFC LS kabels

xander32

Nieuw type uit de Chorus-lijn, de 726   :roll:. Ik ken deze niet, wel een 716 V / W en een 826 V / W.

Sander.

Marantz 81

@ Wiemelen

Ja maar in jou woonkamer kunnen die speakers ook makkelijk  :yes:

met zo,n kleine woonkamer als dat de topic starter heeft heb je snel last van staande golven ,zeker i.c.m zijn acoustiek

je heb een goed advies gekregen

@ Japan 78

als je voor stereo wil gaan zou ik eens naar Dynaudio Focus 140  monitoren gaan luisteren deze zijn nu in de aabieding bij hobo hifi 599 stuk ( eerst 925 )

japan78

Ten eerste dank voor jullie waardevolle reacties die mij getuigen van inzicht en ruime ervaring.

Ik heb de ruimte nogmaals opgemeten. De totale ruimte is 4,5m breed en 10m lang, maar het deel waar de tv en bankstel staat daarvan is de ruimte dus 4,5m breed bij 4m lang.

De parallel staande muren (achter tv en achter bankstel) staan in termen van afstand relatief dicht bijelkaar (4,5m) en dit betekent dus een behoorlijke akoestisch effect (ie. staande golven).

Ik heb dus overwogen om niet meer mijn HT droom te volgen, omdat het teveel van het goede wordt. Ik had de intentie om de receiver/versterker te gebruiken voor 60% film en 40% muziek. Ik kijk nu films met een 13 jaar oude Sony dolby pro-logic versterker, maar van de 6 speakers die ik erbij kreeg, gebruik ik tegenwoordig al jaren alleen 2 front speakers en de passieve subwoofer.

Verder gebruik ik een PS3 die aangesloten is op mijn TV en keek ik films en luisterde mp3's op deze manier. De huidige versterker (heeft geen optische ingang) heb ik via tulp aansluitingen op de TV aangesloten.

Maar goed, ik was klaar voor een update en wilde graag een mooie receiver met goede speakers en dacht aanvankelijk aan de setup SR6006 icm focal 726v, surround 705v en sw700v woofer (geen center want dan valt een deel van de center in het beeld van de tv), dus op deze manier dacht ik een goede 4.1 setup te hebben. Ik had al bij  Hobo geluisterd.

Maar nu lijkt het meer rationeler om een stereo versterker te gebruiken icm 2 goede monitor die voldoende laag weergeven zodat ik bij films ook nog enigzins ervan kan genieten. Overigens mijn bankstel staat tegen de wand dus de surround speakers zouden 1,5m naast me staan en direct in mijn oren stralen. Ik zal eerlijk zijn: ik vind stereo bij films een fijne geluidsbeeld al hoor ik naast of achter me geen geluidseffecten. En de nieuwe versterker kan ik aansluiten via de tulp uitgang van de tv.

Maar wat ik nog wel zou willen is mijn Android tablet pc kunnen "aansluiten" op een stereo versterker, maar hiervoor heb ik een oplossing. Ik kan een netwerkspeler (bijv NA 700) aansluiten op een stereo versterker en via bluetooth mijn tablet pc "aansluiten".

Alleen wordt nu de vraag: welke stereo versterker en welke speakers? Ik heb op de site van marantz gekeken en ik zie bijv. PM-KI Pearl, Lite, PM-15s2 etc. Ik zie deze versterkers voor het eerst aangezien ik mij alleen orienteerde op receivers. Dus ik zal weer moeten inlezen en luisteren bij de hifi zaak.

Daarnaast moet ik ook kijken welke monitor speakers passen. Ik zal de Dynaudio Focus 140 zeker uitproberen.

Als ik iets over het hoofd heb gezien, dan hoor ik dit graag.

Nogmaals dank.

JohnWx

Dat moet gewoon kunnen

In kleine kamers wil het nog wel is vol lopen met laag

Gewoon doen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Marantz 81

ja dan is het een heel ander verhaal  :yes:

als je kamer 10 meter in de lengte is dan heb je juist geen last van die staande golven  :-)

des te lager de frequentie is ,heeft die langer nodig om tot stilstand te komen en botst die als het ware terug hoopt op

acoustisch ideaal is een woonkamer meestal toch niet maar je kunt er wel een hoop aan verbeteren

japan78

Sorry ik had al gepost terwijl ik een heel verhaal aan het schrijven was...

Marantz 81

is je kamer nu echt 4,5 meter breed ,en 10 meter lang

of staat er op 4 meter nu nog een muur achter het bankstel ?

japan78

Citaat van: Marantz 81 op augustus 03, 2011, 21:56:40
is je kamer nu echt 4,5 meter breed ,en 10 meter lang

of staat er op 4 meter nu nog een muur achter het bankstel ?

De volledige woonkamer is 4,5m breed en 10m lang maar in het deel waar de tv en bankstel staan, staat de bankstel tegen de wand aan en de tv tegen de andere wand aan. En dit deel is dus 4,5m breed bij 4m lang.

Ik heb alleen aan 1 kant een muur en dat is links van mij en rechts van mij is de overige 4,5m bij 6m aan ruimte. Er zit geen tussenmuur maar wel aan de zijkant een trap naar beneden en boven. Het is een herenhuis van 4 verdiepingen wat redelijk open en gehorig is. Alles is te horen hoe zacht ook.