Ten eerste dank voor jullie waardevolle reacties die mij getuigen van inzicht en ruime ervaring.
Ik heb de ruimte nogmaals opgemeten. De totale ruimte is 4,5m breed en 10m lang, maar het deel waar de tv en bankstel staat daarvan is de ruimte dus 4,5m breed bij 4m lang.
De parallel staande muren (achter tv en achter bankstel) staan in termen van afstand relatief dicht bijelkaar (4,5m) en dit betekent dus een behoorlijke akoestisch effect (ie. staande golven).
Ik heb dus overwogen om niet meer mijn HT droom te volgen, omdat het teveel van het goede wordt. Ik had de intentie om de receiver/versterker te gebruiken voor 60% film en 40% muziek. Ik kijk nu films met een 13 jaar oude Sony dolby pro-logic versterker, maar van de 6 speakers die ik erbij kreeg, gebruik ik tegenwoordig al jaren alleen 2 front speakers en de passieve subwoofer.
Verder gebruik ik een PS3 die aangesloten is op mijn TV en keek ik films en luisterde mp3's op deze manier. De huidige versterker (heeft geen optische ingang) heb ik via tulp aansluitingen op de TV aangesloten.
Maar goed, ik was klaar voor een update en wilde graag een mooie receiver met goede speakers en dacht aanvankelijk aan de setup SR6006 icm focal 726v, surround 705v en sw700v woofer (geen center want dan valt een deel van de center in het beeld van de tv), dus op deze manier dacht ik een goede 4.1 setup te hebben. Ik had al bij Hobo geluisterd.
Maar nu lijkt het meer rationeler om een stereo versterker te gebruiken icm 2 goede monitor die voldoende laag weergeven zodat ik bij films ook nog enigzins ervan kan genieten. Overigens mijn bankstel staat tegen de wand dus de surround speakers zouden 1,5m naast me staan en direct in mijn oren stralen. Ik zal eerlijk zijn: ik vind stereo bij films een fijne geluidsbeeld al hoor ik naast of achter me geen geluidseffecten. En de nieuwe versterker kan ik aansluiten via de tulp uitgang van de tv.
Maar wat ik nog wel zou willen is mijn Android tablet pc kunnen "aansluiten" op een stereo versterker, maar hiervoor heb ik een oplossing. Ik kan een netwerkspeler (bijv NA 700) aansluiten op een stereo versterker en via bluetooth mijn tablet pc "aansluiten".
Alleen wordt nu de vraag: welke stereo versterker en welke speakers? Ik heb op de site van marantz gekeken en ik zie bijv. PM-KI Pearl, Lite, PM-15s2 etc. Ik zie deze versterkers voor het eerst aangezien ik mij alleen orienteerde op receivers. Dus ik zal weer moeten inlezen en luisteren bij de hifi zaak.
Daarnaast moet ik ook kijken welke monitor speakers passen. Ik zal de Dynaudio Focus 140 zeker uitproberen.
Als ik iets over het hoofd heb gezien, dan hoor ik dit graag.
Nogmaals dank.