Een zaterdagmiddag in Aduard

Gestart door renes59, juli 30, 2011, 17:37:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renes59

Om kwart voor één stopte er een grijze auto voor de deur van huize Scholten, het was de auto van Hans
( Whisper).
De rest van de familie Scholten was op aandringen van mij het huis uit. Bij het luisteren naar muziek en het beoordelen van het geluid moet je geen gedoe om je heen hebben van vrouw en kinderen. Hans begreep direct waar hij moest zitten en nam plaats op de juiste plek. Hij had diverse cd's bij zich. Onze muzieksmaak ligt nogal uit elkaar dus geen gekke gedachte. Om het geluid te kunnen beoordelen moet je eigen muziek draaien. Wat geluid betreft hebben we meer overeenkomsten, we zijn alle twee stereomensen die wel bas willen horen maar het hoeft niet het onderste uit de kan.
Hans zijn smaak is oosters getint, bij de meegebrachte cd's zaten pareltjes. Mooie muziek van goed klinkende cd's. Hij had de cd Bali van Midori bij zich, zowel als origineel en als kopie. Dit is een mooie cd vooral door alle geluiden die er doorheen geweven zitten. De kopie is in Aduard gebleven, mooie rustgevende muziek. Ideaal voor de late avond op de bank om de dag te overdenken en tot rust te komen. Ik heb ook nog een kopie gemaakt van een cd van een Chinese dame die een Chinese harp bespeeld, ook rustgevende muziek.
We hebben veel muziek gedraaid en over muziek gepraat. Onze smaak ligt uit elkaar maar heeft ook raakpunten en dan is het goed praten met elkaar, onder het genot van een flesje bier. We hebben zelfs buiten zitten drinken, niet omdat het zulk mooi weer was maar omdat het in huize Scholten is verboden te roken.
Ik moet zeggen het was een prettig weerzien met Hans. Het was een luisterrijke middag in Aduard. Het is altijd spannend om te horen wat andere mensen vinden van het geluid waar je altijd naar luistert. Volgens mij vond Hans het wel een goed geluid om naar te luisteren
Als het mooi gaat vliegt de tijd voorbij, ik had niet in de gaten dat het al bijna kwart voor vijf  was toen Hans zei ik ga richting huis.
Dit voorjaar had Hans nog Roger luidsprekers en een kleinere Accuphase versterker, ben wel benieuwd naar zijn nieuwe "spul". Een tegenbezoek is nog niet gepland maar komt er wel.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

lo

Mooi om te lezen dat jullie een leuke en muzikale middag hebben gehad.  pompom pompom
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

lo

Kan ik me helemaal voorstellen, geniet van de CD-tjes van Hans.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Whisper.nl

#4
Hoi Mede forum genoten.

Je bent er vlot bij Rene :-)

Kennismaken
Yep ik moest gelijk even op de "sweetspot" gaan zitten.
Tevens omdat het best een stevige rit was.
Maar eerst even een pitstop gemaakt op de kleine kamer.
Voor dat ik het wist kreeg ik een lekker bakje koffie in de handen gestopt.

De Set van Rene
Versterker
Een mooie "home made" buizen voor-eindversterker.
Gemaakt door een goede vriend/kennis van Rene.
De Lampen gloeiden al toen ik binnen kwam.

CD Speler
Zwart van het trotse merk Marantz type (als ik het goed onthouden heb ) 7600

Boxen
De B&W een type  700.
zie bijlage.

Luisteren
Klopt: rasechte stereo mannen met een hemelsbreed verschil wat muziek smaak betreft.

Rene59: De Blues, Jazz en Country alles wat daar mee samenvalt .
Whisper > Chinese, Japans, Celtic, wereldmuziek en new Age.

Het was genieten met de set van Rene.
Veel midden en hoog met de vele details die je hoort. Heel mooi.
Vooral de CD van Midori Bali heeft zoveel mooie "bijgeluidjes"
Die komen op zijn set prachtig tot zijn recht.

Een mooie droge strake bas.
De speaker heeft een baspoort aan de voor-achterzijde. Beiden met een demper.
Even leuk om te horen wanneer de voorste demper eruit wordt gehaald.
Een tijdje naar geluistert. Vond met demper beter klinken.
Dan komt er een mooie strakke droge bas uit.
Zonder rolt ie m.i. te ver door en blijft ie nagalmen.
Rap de dop er weer in een verder luisteren.

(Rook pauze ingelast.)

En weer de volgende CD in de speler.
Even een vergelijking van Janis Ian. Ik had de standaard en de gold versie meegenomen.
Weer kwam de gold versie beter uit de verf. Meer body, een grotere "stage".
Een duidelijker scheiding enz.

Even een pils / rook pauze , we hadden alweer zolang geluistert en gepraat.

Er zijn een paar blues nummers die me echt raken.
Ik vond dat "the Waterfront" van John Lee Hooker op moest.
Een prachtig sfeernummer met heel veel emotie.
Ook deze keer weer werd de sfeer, door de set van Rene, prima neergezet.

Even een pils / rook pauze

Een volgende test. Een andere buis in de eindversterker.
"Ships het is alweer halfvijf geweest." Toch wel 2 uurtjes retour.
We hebben er niet meer over kunnen praten.

Tijdens de terugreis zat ik te denken: "waarom is de set zo terughoudend geworden ??
Ie klonk anders. niet meer zo open en fris.
In het begin klonk de set upfront. De zanger hoor je echt voor je en zingt je tegemoet.
Nu schiet het me te binnen, er is een andere buis in gezet.
Rap die andere buis terugzetten Rene. Ik vind die beter klinken.

Een heel andere geluid dan mijn set maar waar je uren naar kunt luisteren.
Het is /wordt niet vermoeiend. M.I. is dat een teken van een goede keuze van de
componenten.

Per saldo het was weer een leuke luisterervaring.

Groet Whisper

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

lo

Mooi om te lezen Hans, en waarempel je hoeft idd niet dezefde muzieksmaak te hebben om toch samen van elkaars muziek te kunnen genieten. Dat verschil tgv die buizen vind ik toch wel grappig :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WimPeu

Mooie verslagen mannen :yes:. Ik kan beamen dat het bij Rene niet verkeerd klinkt. Totaal anders dan bij mij maar ook heel mooi. Alhoewel Rene en ik op muzikaal vlak wat dichter bij elkaar liggen hebben we op audio vlak behoorlijke verschillen in hoe een set moet klinken.  :-D

Denk dat Hans bij mij gek wordt... notworthy

PS Hans,

De foto van de B&W klopt volgens mij niet. Dat is de B&W 703. Rene heeft een ander type.  :wink:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Marantz 81

leuk verslag  :-) en gezzelige muzikale dag geweest  pompom

renes59

#9
Mooi verslag Hans. De cd-speler is een Marantz sa7001 KI, de luidsprekers zijn B&W CDM7NT.
De Philips ecc83 zit er al weer in, heeft inderdaad meer pit dan de JJ 803s, het klinkt nu weer fris en fruitig.

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WimPeu

Deze dus..




I hate it when I'm right... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WimPeu

Citaat van: renes59 op juli 30, 2011, 23:12:16
Mooi verslag Hans. De cd-speler is een Marantz sa7001 KI, de luidsprekers zijn B&W CDM7NT.
De Philips ecc83 zit er al weer in, heeft inderdaad meer pit dan de JJ 803s, het klinkt nu weer fris en fruitig.

De anti-tweaker aan de tweak... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

Citaat van: WimPeu op juli 30, 2011, 22:24:35
Mooie verslagen mannen :yes:. Ik kan beamen dat het bij Rene niet verkeerd klinkt. Totaal anders dan bij mij maar ook heel mooi. Alhoewel Rene en ik op muzikaal vlak wat dichter bij elkaar liggen hebben we op audio vlak behoorlijke verschillen in hoe een set moet klinken.  :-D

Denk dat Hans bij mij gek wordt... notworthy

PS Hans,

De foto van de B&W klopt volgens mij niet. Dat is de B&W 703. Rene heeft een ander type.  :wink:
Ik moet nu toch maar eens naar de Kiel om Usher's te gaan beluisteren. Ik denk ook dat we een groot verschil hebben in het "hoe het moet klinken". Het is ook maar net wat voor muziek je mooi vindt, ik vind man/vrouw met gitaar mooi. Jij bent meer rockmuziek. Bij mij klinkt rock voor mij goed genoeg maar ik denk dat rock bij jou veel beter klinkt. Jij hebt veel meer kracht in de set, meer "geweld".
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WimPeu

Je bent meer dan welkom Rene. Zul je ook de verschillen in de stereo en HT set kunnen horen. De stereo set zal je vast en zeker meer aanspreken. Niet om de "dure" 11 maar gewoon vanwege de speakers en het weiniger laag en mooier hoog/mid wat ik daar heb.

PM me tzt maar.  :yes:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES