5.1 of 5.0 ?

Gestart door frederickpoell, juli 21, 2011, 10:17:42

Vorige topic - Volgende topic

frederickpoell

Goedemorgen,

Ik ben aan het twijfelen; momenteel heb ik een 5.1 opstelling.

Voor: B&W 685 (monitor)
Surround: B&W 686 (monitor)
Center: B&W CC6
Sub: B&W AS6 (oud, groot).

Ik wil eigenlijk mijn grote sub laten vervallen....mijn huidige frontspeakers worden surroundspeakers, en als frontspeakers wil ik de B&W 684 aanschaffen (vloerstaander). Het wordt dan een 5.0 opstelling als het ware.

Is dit raadzaam om te doen ? Ik kijk veel films, en wil er liever niet qua geluid op achteruit gaan  :no:

Iemand suggesties ?

Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

guess what..  clown1

draai zelf zonder sub (5.0) & wees gerust: dat drukt genoeg met die 4 koffieschoteltjes van woefertjes..  :-D

imho heb je bij mooie fronts reeds 2 (goed geïntegreerde) subs on board..

I like to keep things simple & efficient..  :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Goedemorgen, ik ga op vakantie en kan niet meer reageren op evt. reacties ...... :no:
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

Marantz 81

als je veel films kijkt zou ik het niet doen ,indien je graag muziek luistert wel  byebye

opzich kan een vloerstaander ook diep laag weergeven ,alleen met de SR5005 zou ik het niet doen  :wink:

en ook beetje persoonlijke smaak over het algemeen kan een sub weer meer druk leveren in het laag

WimPeu

Citaat van: still life op juli 21, 2011, 10:51:29
guess what..  clown1

draai zelf zonder sub (5.0) & wees gerust: dat drukt genoeg met die 4 koffieschoteltjes van woefertjes..  :-D

imho heb je bij mooie fronts reeds 2 (goed geïntegreerde) subs on board..

I like to keep things simple & efficient..  :angel:

In principe heb je wel gelijk maar dan nog...ook mijn fronts gaan echt diep maar juist bij films met onverwachte explosies ed dan heb je met een sub A: meer vermogen reserve en B: toch dat extra diepe laag.

Ik heb de CD Hatfield's End -  2000 - Stonehenge 4 - Echoes Of Ancient Mystery en daar gaat het met de fronts al erg laag maar met de sub erbij gaan bepaalde diepe tonen dan nog gewoon even door waar ze met alleen de fronts ophouden. Bij een film valt me dat nog vaker op.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

still life

Citaat van: frederickpoell op juli 22, 2011, 09:09:06
Goedemorgen, ik ga op vakantie en kan niet meer reageren op evt. reacties ...... :no:

bon voyage..  byebye

Citaat van: Marantz 81 op juli 22, 2011, 10:26:08
als je veel films kijkt zou ik het niet doen ,indien je graag muziek luistert wel  byebye

:-o

een sub voor muziek maar niet voor film ?

Citeeropzich kan een vloerstaander ook diep laag weergeven

precies: hoe laag hangt af v/d specs & de respons i/d ruimte

Citeeren ook beetje persoonlijke smaak over het algemeen kan een sub weer meer druk leveren in het laag

je bedoelt dat een sub eigen versterking heeft & toelaat van het laag te gaan oversturen ?
:-P

die laatste is ook @ wim: denk dat we het hebben over correcte weergave vs flink aangezet laag..

Citeermet de sub erbij gaan bepaalde diepe tonen dan nog gewoon even door waar ze met alleen de fronts ophouden. Bij een film valt me dat nog vaker op.

yep, enkel bij film heb je echt laag LFE & het is knap lastig om dat strak weer te geven met een sub

de quote kan bvb ook een staande golf zijn, die ff aangeslagen blijft..  :wink:

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

drees62

Citeer
yep, enkel bij film heb je echt laag LFE & het is knap lastig om dat strak weer te geven met een sub

de quote kan bvb ook een staande golf zijn, die ff aangeslagen blijft..  :wink:

Volgens mij draai je nu de zaak precies om. Een sub is er juist voor bedoeld om het .1 kanaal (LFE) strak en juist (tot bijv 18 Hz bij mijn REL-letje) weer te geven.  :wink:
En als je praat over staande golven heb je het over akoestiek.  :yes:
Denk dat iedereen die films kijkt met een goed afgestelde sub wel kan beamen dat dit zeer veel toevoegt aan de filmbeleving.

Of je 'm in muziek ook wilt gebruiken is een andere discussie . . .  :gaap:

Marantz 81

Citaat van: Marantz 81 op juli 22, 2011, 10:26:08

:-o

een sub voor muziek maar niet voor film ?

Nee jo andersom natuurlijk  :-o  vloerstaander voor muziek

Citeeren ook beetje persoonlijke smaak over het algemeen kan een sub weer meer druk leveren in het laag

je bedoelt dat een sub eigen versterking heeft & toelaat van het laag te gaan oversturen ?
:-P

:no: nee meer SPL kan leveren omdat de driver veel groter is ( luchtverplaatsing ) en ook lager gaat  HB

still life

Citaat van: Marantz 81 op juli 22, 2011, 10:54:27

Nee jo andersom natuurlijk  :-o  vloerstaander voor muziek

ok..

Citeer:no: nee meer SPL kan leveren omdat de driver veel groter is ( luchtverplaatsing ) en ook lager gaat  HB

het is idd gemaakt om echt laag te kunnen gaan, & wil je werkelijk tot 18hz ervaren, go 4 it..

over de driver grootte/opp kan gediscussieerd worden..

bij fronts bvb wordt dit opgevangen door ander design v/d woofers & hardere materialen voor de drivers, zodat je met 2 kleinere ook die SPL haalt..

Citaat van: drees62 op juli 22, 2011, 10:54:04
Volgens mij draai je nu de zaak precies om. Een sub is er juist voor bedoeld om het .1 kanaal (LFE) strak en juist (tot bijv 18 Hz bij mijn REL-letje) weer te geven.  :wink:

agreed drees, ik doel op goeie integratie v/d sub..

CiteerEn als je praat over staande golven heb je het over akoestiek:yes:

yep, die is ook altijd in het spel.. niet dan ?

CiteerDenk dat iedereen die films kijkt met een goed afgestelde sub wel kan beamen dat dit zeer veel toevoegt aan de filmbeleving.

is ie weer..  ALS hij goed is afgesteld & je hebt flinke fronts is er imho weinig meerwaarde te behalen

Citeer
Of je 'm in muziek ook wilt gebruiken is een andere discussie . . .  :gaap:

je doelt op 2.0 vs 2.1 ?

how about SACD multichannel (5.1)..

Vlearmoes

Oei   Hierboven staan veel misverstanden  en eigenlijk heb je daar Ron voor nodig die dat allemaal netjes kan verwoorden  :|

Een sub heb je om het .1 kanaal weer te geven in films en SACD (5.1, 6.1 7.1) low level/lfe
Je kan het natuurlijk door je fronts laten doen   maar die moeten dan ook goed laag kunnen weergeven!!

Maar een sub kan je ook inzetten om het laag van je fronts over te nemen (dus geen 2.1) high level
een sub is er speciaal voor gemaakt om dit te kunnen    en het vereist kennis/goeie oren om de ze samen te laten werken  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

still life

Citaat van: Vlearmoes op juli 22, 2011, 12:18:01
..   en het vereist kennis/goeie oren om de ze samen te laten werken  :yes:

:yes:

integratie.. (volgens de regels v/d kunst)

Citaat van: WimPeu op juli 22, 2011, 10:33:25
In principe heb je wel gelijk maar dan nog...ook mijn fronts gaan echt diep maar juist bij films met onverwachte explosies ed dan heb je

met een sub A: meer vermogen reserve en B: toch dat extra diepe laag.

A: een actieve heeft idd eigen versterking, maar sublaag stelt weinig vermogenseisen
de impedantie is daar > 8 ohm..

B: goeie gaan idd tot 18 Hz: bij muziek onbestaand & bij film ook weinig aanwezig

je moet dus zelf maar uitmaken of je a/h subwoefen wil..  :-D

in principe dient het om de gaten in het spectrum (aan) te vullen
hetzij door beperkingen v/d ingezette speakers of de respons van deze in de gegeven akoestiek

of door deze anders in te stellen, omdat je meent dat de sub het beter kan..
bvb: LFE enkel naar de sub

Perfect_audio

Citaat van: frederickpoell op juli 22, 2011, 09:09:06
Prettige vakantie.
Neem dit http://www.indianaline.nl/2010/images/pdf/IndianaLine_Basso_test.pdf dan nog even mee om in de zon te lezen.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Marvin

Ik luister momenteel in 4.1 dus geen center, dit doordat er een andere tv staat (42"Plasma).
Nog geen tijd gehad hem aan de muur te schroeven, dus even geen ruimte voor de centerspeaker.

Nu is het dus zo dat elk speakerpaar een eigen subwoofer heeft én dat er één forse op het LFE staat aangesloten. Nu gaan mijn speakers al vrij laag, maar met een sub voor dat extra zetje laag onder 30hz is het een stuk fijner. Nu heb ik uiteraard ook geprobeerd om zonder LFE sub te draaien.
Helaas, dan mis je toch een best groot deel van het voelbare filmlaag.
Ik heb dus 3 subwoofers, -en wil er nog een 4e bij. (Een klein lief relletje met minimaal 10" voor mijn centerspeaker)
Allen zijn ze zo afgesteld dat ze niets extra's doen in het frequentie gebied waar de hoofd luidsprekers geen moeite hebben. Dus geen overstemmend laag, maar een gedegen overlappend laag.

Natuurlijk kan het zonder subwoofer(s), maar neem van mij aan dat je dan een heel ander film laag hebt dan ik hier, of in een bioscoop.
En ook met muziek (5.1 én 2.0) is dat een genot wat ik niet meer kwijt wil....  :-)

still life

hey marv, welcome back man..  8-)

kijk: dit is iemand die alles wil horen & voelen: & op hoog volume..  HB
voor elk channel een aparte sub om iets van 12-15Hz weer te geven (tss 18 & 30-33Hz)

dat vertegenwoordigt ruim gerekend: een gebied van 20 Hz op 20 kHz  => 1/1000e of 0.1% v/h audiospectrum
weerom: (be)oordeel zelf maar of je het de moeite vindt..

CiteerAllen zijn ze zo afgesteld dat ze niets extra's doen in het frequentie gebied waar de hoofd luidsprekers geen moeite hebben.
Dus geen overstemmend laag, maar een gedegen overlappend laag.

:yes:  goeie integratie..

Citeerook met muziek (5.1 én 2.0) is dat een genot wat ik niet meer kwijt wil....

in stereo ben je meer kwijt dan je denkt.. (laagste octaaf)
of het moet iets van  pompom house/trance/electro  pompom & aanverwanten zijn..  :angel:

still life

gisteren donderde deze THX intro de kamer in..  :-o

http://www.youtube.com/watch?v=tTGSpubBcnA

WTF zeg !

& dat zonder s(l)oeberdewoefers..   :angel: