marantz sr 7200.

Gestart door ties., juli 17, 2011, 17:21:58

Vorige topic - Volgende topic

QuattroNL

Ik heb ook een SR7200, al 12 jaar lang. ERG fijn apparaat en zeer goed in 2-kanaals stereo (op S-direct dan want dat scheelt echt enorm).

Ik kan in de speaker setup de sub aan of uit zetten. Al mijn speakers staan op large.
Nou heb ik zelf geen sub op de subuitgang aangesloten dus ik kan niet checken of ie het dan wel of niet doet. (ik heb aan elke frontspeaker een klein subje parallel gezet zodat ik ook met 2-kanaals stereo nog een lekkere bass heb oomdat mijn fronts dit ietwat moeten ontberen).

Het heeft in ieder geval te maken hoe je speakers ingesteld staan (large of small). Ik heb alleen nog geen instelling kunnen vinden waarbij de sub vervolgens niet te veranderen is.

De strakheid van de bass kan van een aantal zaken afhangen. Ik vermoed zelf de setup van je kamer en de vloer. Met vloerbedekking klinkt alles heel anders dan met laminaat. Idem voor een kamer met of zonder gordijnen. De speakers kúnnen van invloed zijn op een strakke bas (spikes e.d.) maar dat betwijfel ik.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

Cornelis1921

:yes:
Citaat van: QuattroNL op juli 18, 2011, 20:54:34

De strakheid van de bass kan van een aantal zaken afhangen. Ik vermoed zelf de setup van je kamer en de vloer. Met vloerbedekking klinkt alles heel anders dan met laminaat. Idem voor een kamer met of zonder gordijnen. De speakers kúnnen van invloed zijn op een strakke bas (spikes e.d.) maar dat betwijfel ik.
Klopt helemaal, zelfs goede luidsprekers kunnen in het laag ineens heel anders/minder gaan presteren als de set-up van de (luisterruimte) verandert (wordt). Mijn Harbeth's klonken in het laag in mijn vorige, geheel gestoffeerde, set-up mooi strak en gedetailleerd en in mijn huidige, vinyl, leder en lamellen, soms zompig en te veel uit één geheel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

ties.

ik heb een luisterruimte met betonnemuren, gordijnen maar die staan open en een stoffen vloerbedekking.

QuattroNL

Citaat van: ties. op juli 21, 2011, 20:42:51
ik heb een luisterruimte met betonnemuren, gordijnen maar die staan open en een stoffen vloerbedekking.
Niks mis mee. Het hangt er verder nog vanaf of je er de nodige (grote) meubels in hebt staan en hoe je speakers opgesteld zijn. Experimenteer met dat laatste eens door ze bijv. 10-20cm meer van de muur af te zetten, ze op spikes te plaatsen, ze een heel klein beetje naar elkaar toe of juist van elkaar af te draaien of de onderlinge afstand te vergroten of verkleinen.
Kleine veranderingen qua opstelling kúnnen resulteren in een grote verandering qua geluidsbeeld, zowel positief als negatief uiteraard  :wink:. En daar kan je zomaar uren aan kwijt zijn  :-D

Verder: als je sub straks wel werkt kan je daarop eens experimenteren met de faseverschuiving. Zit volgens mij wel op de meeste subs. Als je die 180 graden omdraait kan de bass opeens anders klinken. Zelfde geldt voor de cross over.
Maargoed, eerst die sub aan de praat krijgen. Ik zal vanavond nog eens wat gaan proberen. In de handleiding kan je er niks over vinden? Mijn handleiding ligt nou niet bepaald onder handbereik  redface
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB