Marantz 1090, rechter kanaal valt weg tussen de volume control en de hi-filter

Gestart door shane, juli 11, 2011, 20:34:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

shane

Ik heb net mijn derde Marantz 1090, maar het rechter kanaal werkt niet. Met behulp van de schema's ben ik er al toe gekomen dat de volume knop het rechter kanaal nog doorlaat, maar dat het niet meer terugkeert naar de hi-filter knop. Daar tussenin zit de tone-mode knop (en ook pre-amp?).

Ik weet niet echt veel van elektronica af, en heb enkel een multimeter en 2 andere 1090's om metingen te kunnen doen. Daarom enkele beginnersvraagjes:

Waar wordt het line-level signaal van 200mV versterkt naar 1,5V zoals het op de pre-out uitkomt? Wordt dat gedaan door die circuits en transistoren op het rear panel?

Welke componenten zijn het meest "verdacht" en begin ik dus best met uitmeten? Welke componenten worden wél gebruikt met de tone mode op 'out'? Ik zie nogal veel verbindingen tussen de tone-mode knop en de pre-amp printplaat, daarom denk ik dat ook bij tone mode 'out' er ook nog signaal heen en weer naar de pre-amp print gaat. Is dit juist?

groeten
amp: Marantz 1090 3x
tape: Teac X-2000R
phono: Lenco L133
speakers: JBL Control One 4x
Audio Professional AP 50 uni-phase 2x

3x Marantz 1090 = 5.1 surround of 2x stereo + subwoofer met het schakelen van slechts 2 knoppen

lo

Misschien dat 1 van de moderators dit topic bij techniek kunnen plaatsen, onze forum technieker HAL9000 checkt dit regelmatig. Je kunt hem natuurlijk ook een PM sturen.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Ik heb ook een stel  1090's gehad.  Meestal is tone  selector met de loudness functie  heel erg smerig.
Andere schakelaars kunnen ook boosdoener zijn.

Zo niet,  los contact?    of  defecte  transistor. 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

shane

Mijn andere 2 1090's hadden inderdaad problemen met smerigheid in de schuiven en vooral in de tone selector, maar ik heb zelfs geen gekraak op het rechter kanaal als ik aan de tone selector draai (na deze al met Contact 60 gereinigd te hebben).

Mijn proefopstelling is als volgt:
- een volledig werkende 1090 met een 'meetsonde' op de + van de aux in
- de half defecte 1090 op dezelfde verdeelstekker (in fase), ground van beide versterkers is dus verbonden via de aarding

Op die manier kan ik met mijn meetsonde de circuits volgen. De volumeknop blijkt nog in orde, daarna zit een schakeling met 2 condensatoren en 2 weerstanden per kanaal en de tone selector. Vanaf de tone selector gaat het dan via een flatcable naar de pre amp printplaat. Het rechter kanaal bereikt deze flatcable niet.

Ik ga nu het voorpaneel afnemen zodat ik de speaker selector print kan verwijderen en zo de contacten van de tone selector beter kan bereiken, maar ik vrees dat één van die condensatoren er de brui aan gegeven heeft.

Wordt vervolgd.
amp: Marantz 1090 3x
tape: Teac X-2000R
phono: Lenco L133
speakers: JBL Control One 4x
Audio Professional AP 50 uni-phase 2x

3x Marantz 1090 = 5.1 surround of 2x stereo + subwoofer met het schakelen van slechts 2 knoppen

HAL9000

condensator gaat niet snel  stuk, tenzij je een elko  bedoeld, kan wel  als er een verdroogd is  door lekkage dan hoor je ook niks meer op dat kanaal. (kortsluiting  :-o )
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

shane

't Zit hem inderdaad ergens in de pre amp en niet in het loudness of tone selector circuit zoals ik eerst dacht. Vreemd genoeg is er niets van verkleuring op componenten te zien. Ik ken er niet genoeg van om te vinden welk onderdeel nu juist stuk is, (en de ingescande schema's die ik heb, zijn te slecht leesbaar) dus gaat deze versterker de rest van zijn dagen slijten als eindversterker.
amp: Marantz 1090 3x
tape: Teac X-2000R
phono: Lenco L133
speakers: JBL Control One 4x
Audio Professional AP 50 uni-phase 2x

3x Marantz 1090 = 5.1 surround of 2x stereo + subwoofer met het schakelen van slechts 2 knoppen