Setup van UD7006 - 4.1 met center achter speaker ???

Gestart door HarmOlde, juni 09, 2011, 10:08:03

Vorige topic - Volgende topic

HarmOlde

Kort geleden heb ik mijn nieuwe UD7006 gekregen. Die combineer ik met mijn AV en MM 9000.

Probleem: de 4.1 speaker setup klopt niet in de software en verschilt van wat is aangegeven in de manual.

SACD:
Voor mijn SACD schijfjes moet ik analoog het mulit channel signaal doorsturen. Het vreemde is dat de 4.1 speaker setup uitgaat van een center speaker voor en een center speaker achter. 4.1 zou twee voor en twee achter met sub moeten zijn. Iemand al tegengekomen??  HLP

Setup:
Ik heb twee JM Labs voor en twee Focal speakers achter (zelfde merk als JM Lab). Daarnaast een Elac sub die snel is en strak. Goed passend bij mijn JM Lab speakers.

Geluid (las een topic over het geluid van de spelers):
Het geluid van de speler is bijna niet te horen van 2 meter afstand en met muziek draaien op zeer lage niveaus al helemaal niet.

De UD7006 geeft een prachtig beeld op mijn 3D tv van LG. Daarnaast is het DTS geluid prima. Maar analoog is voor mij erg belangrijk voor mijn muziek (Jazz, klassiek en nog veel meer).

still life

hallo & welkom..

op de 7006 heb je 5.1 analoge outputs, daar moet je analoog mee naar je AV inputs

4.1 setup? is dat 'some kinda twisted' stereo?
of moet dat 5.1 zonder center zijn? => mankeer je wel 'wat' in je weergave

in een 5.1 heb je vooraan 3 speakers: 2 fronts + center + 'ergens' evt een sub
& opzij nog 2 speakers als surround, niet achteraan  :no: dat zijn backs voor 7.1 

om het correct (zoals opgenomen op SACD 5.1) te laten weergeven zou ik nog een center toevoegen
of je kan kiezen voor stereo weergave van je SACD's

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

HarmOlde

Bedankt voor het welkom. Ondertussen al 22 jaar Marantz fan en gebruiker. PM80 en CD80. Prachtige combi samen en met mijn eerste wat duurdere speakers B&W220 (waren wat slap en dus vervangen met eigenbouw Focals, die nu nog steeds mijn gewaardeerde achterspeakers zijn).

Citeer4.1 setup? is dat 'some kinda twisted' stereo?

Yep, ik heb niet zoveel met een center speaker. Doe het liever dubbel stereo  :yes: (voor en achter) met een sub. De speler kan het center geluid prima verdelen over links en rechts. Mijn oude Sony DVP9000ES leverde uitstekende resultaten op dat vlak.

Omdat muziek mijn grootste prio is, heb ik ook geen voorkeur voor meer dan 4.1, bijvoorbeeld 7.1.

SACD heb ik stereo prima voor elkaar. Ik ben benieuwd of SACD 4.1 ook goed klinkt. Tot nu toe heb ik de center nooit gemist. Ook niet met DTS. Als SACD een center speaker nodig heeft, zal ik een goede speaker toevoegen om te testen.

Maar 4.1 in de UD 7006 is dus niet goed met een center achter speaker. Heb het ook al aan Marantz gemeld, maar dat zal nog even duren voordat ik daarvan iets hoor. En dan zal het waarschijnlijk een firmware update worden. In ieder geval een voordeel van een netwerk speler.

still life

punt is: dat die 5.1 outputs bedoeld zijn om onveranderd te gaan versterken & weergeven..
voor SACD is dat een speciale mix & aparte laag
de 2de laag is de (gewone) stereo mix

je kan tal van andere surround weergaves gaan kiezen, maar dan heb je eigenlijk weinig aan die outputs
(en het decoderen ervan wat de UD doet)

mi zul je het moeten doen met de stereo mix, die je dan naar keuze kan weergeven..

mag ik vragen hoe je die dubbele stereo realiseert?

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

HarmOlde

De UD 7006 kan voor SACD elke setup aan, stereo en surround zonder center. Zonder center wordt het signaal verdeeld over links en rechts, zonder dat het wordt gecomprimeerd of iets dergelijks.

Jammer genoeg klopt de 4.1 in de software niet. Ik heb de kabeltjes wel 4.1 aangesloten (L / R, LA / RA en S) en de software ingesteld op 5.1. De center op mute gezet en nu heb ik toch 4.1. Het werkt! Het rijke SACD geluid heb ik behouden.

Citeermag ik vragen hoe je die dubbele stereo realiseert?

Stereo achter is niet anders dan twee speakers achter. In principe is het ouderwets quadrafonie. Een center vind ik persoonlijk slecht voor het geluid. Zonder center hou je het diepe en transparante stereobeeld voor je.

still life

Citaat van: HarmOlde op juni 09, 2011, 21:45:53
De UD 7006 kan voor SACD elke setup aan, stereo en surround zonder center. Zonder center wordt het signaal verdeeld over links en rechts, zonder dat het wordt gecomprimeerd of iets dergelijks.

kan zijn, je kiest dan evenwel niet voor 5.1 weergave, maar 'some kinda twisted' stereo..  :wink:

CiteerJammer genoeg klopt de 4.1 in de software niet. Ik heb de kabeltjes wel 4.1 aangesloten (L / R, LA / RA en S) en de software ingesteld op 5.1. De center op mute gezet en nu heb ik toch 4.1. Het werkt! Het rijke SACD geluid heb ik behouden.

het klopt niet omdat je 5.1 analoog naar je AV gaat & je draait zonder center
dat kun jij mss als rijk ervaren, maar je mankeert de info uit het centerkanaal
die dubbele stereo ervaar je mss als surround, maar ook die info krijg je mi niet te horen

CiteerStereo achter is niet anders dan twee speakers achter. In principe is het ouderwets quadrafonie. Een center vind ik persoonlijk slecht voor het geluid. Zonder center hou je het diepe en transparante stereobeeld voor je.

opnieuw persoonlijk, vind je dat lekker klinken, why not..
maar hoe zijn die back stereo's bekabeld? tak je ze gewoon af van je main kanaal? (fronts)

HarmOlde

Citeerkan zijn, je kiest dan evenwel niet voor 5.1 weergave, maar 'some kinda twisted' stereo.. 

Je hoort het bedoelde surround geluid. Mijn (muziek)vrienden en ik hebben 4.1 als standaard. Ook zij verdelen center geluid over links en rechts. Met bijvoorbeeld Reference 3A speakers voor en een Velodine sub klinkt dat weergaloos.

Surround kan prima zonder center als je een goede plaatsing hebt in je weergave.

Voor stereo weergave van Jazz en klassiek gebruik ik mijn sub ook. Laag kan ik uitfilteren met de UD 7006 (maar ook via de AV) en dan alles direct door mijn versterker laten lopen. Alles helemaal direct lukt dus niet. Misschien zit daar nog winst in.

Ik heb JM Labs Ligne Cobalt 826 (die kunnen tot 30 Hz of zo), maar als je het laag eruit haalt, geven ze veel rustiger en transparanter de muziek weer.

Citeerhet klopt niet omdat je 5.1 analoog naar je AV gaat & je draait zonder center

Nee, het 4.1 analoog naar de versterker. De UD 7006 doet het rekenwerk en zeer goed.

Citeermaar hoe zijn die back stereo's bekabeld? tak je ze gewoon af van je main kanaal? (fronts)

Het is gewoon surround, alleen dan 4.1.

Als ik stereo luister, dan luister ik met een sub, maar natuurlijk zonder achterspeakers. Voor mooie Jazz opnames en ook klassiek kan ik echt genieten van stereo. Life opnames (zoals bijvoorbeeld de nieuwe Sting met London Royal) zijn erg mooi surround. Sting is trouwens DTS-HD en klinkt ook erg goed, gedetailleerd en net of je erbij bent!

MarantzJaap

Ik gebruik al jaren de setup met L, R, LS en RS op mijn SR-14 Receiver. (Quadrafonie volgens de oudjes). Ik wilde dus mijn UD7006 ook zo instellen. Dit kan ook volgens de handleiding. Helaas kan ik ook alleen maar instellen L, C, R en CS. Heb hierover contact met Marantz. Ze geven me wel gelijk, maar verder schiet het niet op. Wel een firmware update geïnstalleerd zonder oplossing maar wel met gevolg dat mijn .mkv bestanden niet meer afspelen van mijn NAS.

MarantzJaap

Mailtje gehad van Marantz: Er is een update die het 4.1 probleem oplost. Een extra opmerking in het mailtje is dat in deze firmware er nog geen oplossing is voor het afspelen van grote .mkv bestanden.
Firmware er op gezet.... Het werkt. Voor het eerst een multi channel SACD gespeeld op mijn installatie.
Eerste indruk. Klinkt wel erg anders dan de stereo mix en de decoders in de SR14. Is dit gewenning of is het ontbreken van de center nu toch een probleem. Binnenkort eens uitgebreid luisteren.

HarmOlde

De firmware is inderdaad beschikbaar. Ik heb hem een tijdje geleden geinstalleerd en een aantal favorite opnames geluisterd. Ik vind het alleen al fijn dat ik nu alles door de speler kan laten decoden en analoog door de versterker heen laten lopen.

Het geluid is van sommige opnames beduidend mooier (Sting in Berlijn bijvoorbeeld). Voor de rest ben ik vooral nog aan het wennen en lekker luisteren.

Dit topic kan worden gesloten, want de problemen zijn opgelost.