Eén ding is zeker: wat jij wil moet gewoon kunnen! Dat is het opbeurende nieuws. Maar, the proof of the pudding is in the eating. Zelf gebruik ik ook een Airport Express die als muziekstreamer aan mijn Marantz receiver hangt, probleemloos. Jij wilt echter wat anders.
Om te beginnen, reset je Airport door het bijna onzichtbare knopje aan de onderkant in te drukken met een scherp potloodje gedurende enkele seconden terwijl je AE in het stopcontact zit. Wacht even tot alle lampjes uitgeknipperd zijn. Vervolgens, check met absolute zekerheid je wachtwoord voor je Wifi (WEP of WPA2, ik raad ten strengste WPA2 aan! Als je een fout wachtwoord opgeeft geeft je Airport geen enkele foutmelding) en open Airport Utility op je Macbook. Selecteer je AE aan de linkerkant (wanneer hij daar, ondanks meerdere resets niet komt, verbind je macbook dan met een draadje met je AE en stel het netwerk in).
Klik op Airport, tabblad draadloos. Zorg voor de volgende instellingen:
* Verbinden met draadloos netwerk
* Ethernet-clients toestaan aanvinken (!!!)
* Draadloze beveiliging: WPA2 persoonlijk raad ik aan, maar volg je router
* Het juiste en door jou geverifieerde wifi-wachtwoord opgeven. Zorg er voor dat je draadloze router ook WPA2 heeft (welke router heb je trouwens?)
Klik op Internet, tabblad TCP/IP
* IPv4 configureren, selecteer handmatig (kan ook DHCP, maar beter niet)
* Selecteer een ip-adres 1 of 2 hoger dan je router, bv. 192.168.1.2. Zorg dat dit adres buiten de DHCP-range van je router blijft.
* Subnetmasker 255.255.255.0
* Routeradres: waarschijnlijk 192.168.1.1 (zo niet, vergeet bovenstaand verhaal
)
* DNS-server 192.168.1.1, de rest kun je leeg laten
Als je je AE nog als streamer wilt gebruiken (en dat wil je!), selecteer Muziek en zet het vinkje bij AirTunes aan. Hierna kun je via een optisch kabeltje met aan één kant een 3,5 mm. plug aan de andere kant een toslink-plug je AE aansluiten op je receiver. Nu kun je heerlijk met je iDevice met nieuwste software direct streamen naar je hifi!
Ik hoor graag of het gelukt is. Succes!