Hoe hard heb jij je muziek graag?

Gestart door Mexicaanse Hond, mei 29, 2011, 11:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

LIVE en thuis is al helemaal anders maar het laaste rock concert wat ik heb meegemaakt in 013 ging wel zo verdomd hard dat ik het thuis nog eens niet kan halen en ook niet wil halen

Maar goed ieder zou eens met een DB meter moeten meten wat hun volume doorgaand is en hard is
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Vlearmoes

Het voor/nadeel van harder/zachter spelen is ook het veranderen van klankkleur van je speakers
sommige Hz zullen anders gaan klinken bij andere volumes in het totale plaatje muziek dat van je speakers komt.

Nu wil ik geen reclame maken voor het audyssey systeem    maar deze vangt in de pro versie
dit soort verschillen op en zal de muziek over het hele spectrum   ongeacht volume niets veranderen
aan de beleving; alles blijft klinken zoals het hoort  Bep. Hz groepen worden automatisch aangepast !!

Hopelijk kan Ron/Rob dit voor mij bevestigen  :roll:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Mexicaanse Hond

Toonregelingen zijn er altijd al geweest. Daar is niets mis mee. De Denon receiver van mijn vrouw heeft een variabele contourregeling en ik ben zelf blij dat ik weer een toonregeling heb met mijn PM-94.
Gelijkmakers met microfoon om in te regelen zijn er ook al lang. En Auddessey Pro zal best goed zijn, daar twijfel ik niet aan.
Maar het blijft een rare manier om jezelf voor de gek te houden om i.p.v. het volume wat op te draaien, opdat de boel voor je gehoor/hersenen meer in balans komt de boel zo te regelen dat je op elk volume dezelfde beleving hebt.

Begrijp me goed, ik ben geen hifi-purist/hifi-evangelist die toonregeling per definitie afwijst, maar Audessey Pro is wat mij betreft gewoon dure oude wijn in nieuwe zakken.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Vlearmoes

Zoals jij het hierboven beschrijft ken ik het ook allemaal....maar dit moest allemaal handmatig gebeuren en naar eigen smaak

Nu is de pro versie een auto-systeem zodat je lekker kunt blijven zitten en de reciever doet het voor je
en ook nog een op de manier zoals het bedoeld is, daarbij tevens de ruimte mee pakt waarin de spullen staan opgesteld (in HT)

Dat het oud systeem in een nieuw jasje is    wil toch zeggen dat er behoefte aan is ??

Hoeveel topic`s lopen hier wel niet over de akoestiek ??   en dure verbouwingen/toevoegingen   enz
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Mexicaanse Hond

Ieder moet gewoon doen wat 'ie zelf wil.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Vlearmoes

Citaat van: f.luisteraar op mei 30, 2011, 09:32:57
Ieder moet gewoon doen wat 'ie zelf wil.

Tuuuuurlijk   :yes:     ik heb ook gezegd geen reclame te willen maken  shutup

maar soms is de de keus naar zo`n systeem goedkoper als vele andere maatregelen  notworthy
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Mexicaanse Hond

Zal zeker zo zijn, maar ik denk dat als ik wat maatregelen neem op zolder dat dat voor aanzienlijk minder geld kan dan een Audessey Pro kost.
Voor de huiskamer is het een ander verhaal. Daar spelen esthetische overwegingen ook een rol en dan kom je al gauw duurder uit. Zo was Arjan 200 euro aan materiaalkosten kwijt voor zijn panelen.
Op zolder douw ik gewoon platen van de bouwmarkt op de muur. Dat hoeft niet mooi afgewerkt te worden.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Whisper.nl

Bij m'n MA 220 Van de Medevoort zat geen toonregeling op.
ca 15 jaar naar geluisterd. niks gemist.
Nu met mij huidige amp. De toonregeling staat uit.

Bij tijd en wijle ff wat harder zetten vind ik best wel fijn.

Maar dan moet ik niet de buren of familie storen.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet


lo

 Vooral als ik op bezoek ben volgens mij...... :kwijl: :schater:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Citaat van: lo op mei 30, 2011, 13:07:03
Vooral als ik op bezoek ben volgens mij...... :kwijl: :schater:
Ja, Arjan zei zoiets.  :-D
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

lo

Jullie hebben toch niet over mij geroddelt hè :schater:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

Citaat van: lo op mei 30, 2011, 13:09:33
Jullie hebben toch niet over mij geroddelt hè :schater:
Natuurlijk wel, iedereen en alles is over de tong gegaan behalve de Chivas Regal.  :-D
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

still life

Citaat van: Vlearmoes op mei 30, 2011, 09:00:36
Het voor/nadeel van harder/zachter spelen is ook het veranderen van klankkleur van je speakers
sommige Hz zullen anders gaan klinken bij andere volumes in het totale plaatje muziek dat van je speakers komt.



stupid
ook de 'gewone' Audyssey MultEQ XT past aardig bij

CiteerNu wil ik geen reclame maken voor het audyssey systeem    maar deze vangt in de pro versie
dit soort verschillen op en zal de muziek over het hele spectrum   ongeacht volume niets veranderen
aan de beleving; alles blijft klinken zoals het hoort  Bep. Hz groepen worden automatisch aangepast !!

Hopelijk kan Ron/Rob dit voor mij bevestigen  :roll:

dit heb je als je draait met dynamic EQ..

Audyssey's solution to low volume audio problems
Music, movies and games are mixed at high volumes and they're meant to be played back at high volumes (reference level). In the studio, composers, musicians and engineers hear every detail. But in a home theater, people turn the volume down and sound quality suffers — voices change and bass and surround sound disappear.

Audyssey developed proprietary methods that calculate the differences between reference level and playback level in real time. Dynamic EQ is the first technology of its kind to combine information from incoming source levels with actual output sound levels in the room, while taking into account human perception and room acoustics. The result is something never before possible — bass response, octave-to-octave balance and surround impressions that are detailed and accurate at any volume.


back OT, ondanks bovenstaande vind ik dat muziek pas tot leven komt bij een zeker volume
allemaal vrij persoonlijk, maar ik 'voel' het ook graag wat..  :angel:

met de SR is dat hier typisch tss -20 & -15db, wat zich relateert tot zo'n 80 a 85 dbc (pak met peaks tot 90)
dat voelt lekker aan & kan ik ook uren naar luisteren, zonder oorsuizen of gepiep nadien

er is ook een grens aan: veel harder moet het niet gaan, wil het niet storend worden..
best fijn om ff te knallen, maar langdurige blootstelling hieraan  :no:

de volume metingen zijn met c-weging (inclusief laag)
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marantz 81

ik gebruik de toonregeling ook nooit  :no: bij de PM15S1 moet je het zelfs aanzetten om de toonregeling te bedienen