Marantz 1601 met Klipsch F-3

Gestart door ev77, mei 18, 2011, 12:57:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ev77

Hallo,

ik ben nieuw op deze site.
Momenteel ben ik van plan mijn Panasonic surround setje te vervangen voor wat serieuzer werk.
Ik zat dus te denken aan een Marantz 1601.

Nu heb ik in een speciaalzaak een aanbieding gekregen voor een Marantz 1601 in combinatie met Klipsch F-3 speakers,een C2 center en RB-51 surround speakers.
Is dit goed aan te sturen door de Marantz gezien deze maar 7 x 50W is ?

Of zijn er misschien betere combinaties.
Het belangerijkste is dat muziek super klinkt.
Film kijken is iets minder belangerijk.


still life

hallo & welkom

CiteerNu heb ik in een speciaalzaak een aanbieding gekregen voor een Marantz 1601 in combinatie met Klipsch F-3 speakers,een C2 center en RB-51 surround speakers.
Is dit goed aan te sturen door de Marantz gezien deze maar 7 x 50W is ?

de keuze voor klisch ligt voor de hand, omdat deze makkelijk aanstuurbaar zijn met een 'lichte' NR
alleen is dit een samengesteld pakket, en bijgevolg niet jouw keuze..

dit moet je dus vooreerst gaan beluisteren & nagaan of je ermee kunt leven
als het bevalt ben je klaar.. :-D

CiteerOf zijn er misschien betere combinaties.

als het marantz moet zijn & surround, zitten daar bvb nog een aantal SR's boven & aparte VV/EV combi's
voor speakers moet je weer gaan neuzen/kiezen & luisteren, ben je allemaal niet zo snel klaar mee..

CiteerHet belangerijkste is dat muziek super klinkt.

dan spreek je over stereo weergave? die is voor mij prima bij de hogere SR's..
voor het echte werk gaan de puristen je een dedicated stereo set aanraden
& dat kan aardig in de papieren gaan lopen..

afgaande op je voorstel neem ik aan dat je budget beperkt is
wat dan weer het kiezen makkelijker maakt  clown1
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

jack_abarth

Zelf ben ik in bezit van een 1601 i.c.m. Mordaunt-short boxen.
Alles klinkt netjes voor een relatief laag bedrag totaal (ongeveer 1200,-).
Wel moet ik toegeven, voor muziek heb ik liever toch stereo opstelling met 2 zuilen.
Je kunt muziek luisteren via stereo multichannel, dit is al aardig kamervullend, maar op de één of andere manier vind ik een sub nooit goed klinken bij muziek.

Succes...

JohnWx

Citaat van: jack_abarth op mei 18, 2011, 16:20:40
Zelf ben ik in bezit van een 1601 i.c.m. Mordaunt-short boxen.
Alles klinkt netjes voor een relatief laag bedrag totaal (ongeveer 1200,-).
Wel moet ik toegeven, voor muziek heb ik liever toch stereo opstelling met 2 zuilen.
Je kunt muziek luisteren via stereo multichannel, dit is al aardig kamervullend, maar op de één of andere manier vind ik een sub nooit goed klinken bij muziek.

Succes...

Denk ook dat een sub voor muziek of film anders moet worden afgeregeld maar is mijn mening
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Sander

Als muziek belangrijker is als films zou ik zeker die speciaalzaak nog eens bezoeken en vragen of ze in dezelfde prijsklasse een stereo set kunnen aanbieden. (universeel speler,versterker en 2 speakers)

Speakers zijn in mijn opinie het meest bepalend voor de klank.
Luister dus in ieder geval naar meerdere speakers op dezelfde versterker.

Met een instap stereo versterker en universeel speler van een goed merk en een leuke set speakers zul je al verbijsterd zijn van de kwaliteit.

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

ev77

Het budget is wel wat beperkt maar het mag best wel iets kosten.
Deze set is me aangeboden voor net geen 1300 euro.
Ik heb ze gehoord op een andere versterker en klonk erg mooi/warm.Daar hou ik wel van.
Vooral het laag moet goed zijn.
Maar ik ben ook maar een leek.Ik kom net kijken in dit wereldje dus vandaar dat ik hier wat vragen stel.
Op internet al veel gelezen maar je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Zoveel versterkers en speaker,niet normaal.
Ik wil het liefste een alles in een set.Dus surround voor films en stereo voor muziek.
Er is geen ruimte voor meer,vandaar ook mijn keuze voor de kleinere nr1601.

Ik twijfel alleen een beetje ivm met de 7 x 50W.
Een SR5005 heeft namelijk 7 x 100W en is 50 euro duurder volgens mij.

Maar het setje zou in principe goed matchen ? Ik wil sowieso de Mordaunt Short Mezzo 6 en de KEF Q500 ook nog horen.
Het wordt dan alleen weer een stukje duurder.

JohnWx

Citaat van: ev77 op mei 18, 2011, 18:26:48
Het budget is wel wat beperkt maar het mag best wel iets kosten.
Deze set is me aangeboden voor net geen 1300 euro.
Ik heb ze gehoord op een andere versterker en klonk erg mooi/warm.Daar hou ik wel van.
Vooral het laag moet goed zijn.
Maar ik ben ook maar een leek.Ik kom net kijken in dit wereldje dus vandaar dat ik hier wat vragen stel.
Op internet al veel gelezen maar je ziet op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer.
Zoveel versterkers en speaker,niet normaal.
Ik wil het liefste een alles in een set.Dus surround voor films en stereo voor muziek.
Er is geen ruimte voor meer,vandaar ook mijn keuze voor de kleinere nr1601.

Ik twijfel alleen een beetje ivm met de 7 x 50W.
Een SR5005 heeft namelijk 7 x 100W en is 50 euro duurder volgens mij.

Maar het setje zou in principe goed matchen ? Ik wil sowieso de Mordaunt Short Mezzo 6 en de KEF Q500 ook nog horen.
Het wordt dan alleen weer een stukje duurder.


Je kan ook eventueel voor de surround speaker even op MP kunnen kijken dan hou je wat meer geld over voor de front speakers en de versterker/receiver

Het nadeel is wel al het virus echt toeslaat met andere speakers een keer dat je versterker/reciever al een beetje op ze tenen moet lopen

Het blijft moeilijk keuzes maken


o ja ga je voor een BR speler zo niet kan je net zo goed voor een mooie 2de handse DTS reveiver gaan je koopt tegen woordig voor 50 euro een "high" end dvd speler en voor 75 / 150 een dijk van een recveiver
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

still life

Citaat van: ev77 op mei 18, 2011, 18:26:48

Ik twijfel alleen een beetje ivm met de 7 x 50W.
Een SR5005 heeft namelijk 7 x 100W en is 50 euro duurder volgens mij.


specs v/d F3:

CiteerFREQUENCY RESPONSE 35Hz - 23kHz +/-3dB
POWER HANDLING 150 w (600 w peak)
SENSITIVITY 97dB @ 2.83 volts/1 meter
NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms

CROSSOVER FREQUENCY 2000Hz
TWEETER 1" (2.5cm), aluminum dome tweeter
HIGH FREQUENCY HORN 6.5" (16.5cm) 90 x 60 Tractrix Horn
WOOFER Two 8" (20.3cm), magnetically shielded woofers
ENCLOSURE TYPE Bass reflex via front-firing port
DIMENSIONS 42" (106.7cm) x 9.5" (24.1cm) x 16" (40.6cm)
WEIGHT 60lbs. (27.2kg)
BUILT FROM 2004
BUILT UNTIL 2010

vanwege het vette gaan ze goed samen op de NR,
die is max 7x50W maar bij normaal draaien gebruik je daar maar een fractie van

SENSITIVITY 97dB @ 2.83 volts/1 meter betekent dat je met 1W op 1m afstand 97dB zult waarnemen
ik zie je denken: 1 Watje? 1tje?  :yes:

NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms betekent dat ze het de NR ook niet te lastig maken qua belasting
voor receivers laat men graag 6-8ohm respecteren, de flinke uitvoeringen kunnen 4 ohm ook best slikken

Citaat van: Sander Nolden op mei 18, 2011, 17:25:27

Speakers zijn in mijn opinie het meest bepalend voor de klank.
Luister dus in ieder geval naar meerdere speakers op dezelfde versterker.

Met een instap stereo versterker en universeel speler van een goed merk en een leuke set speakers zul je al verbijsterd zijn van de kwaliteit.

stupid

CiteerIk heb ze gehoord op een andere versterker en klonk erg mooi/warm.Daar hou ik wel van.

dat moet je dus net niet doen  :no: eis van die shop dat ze een test opstelling maken v/h aanbod
of je moet vragen om ze thuis te proberen & of je mag inwisselen indien het niet bevalt..
bij aankoop via internet lukt dat evenwel minder goed..

tot slot: adviseer ik je een UD5005, perfecte match erbij met cd/sacd/dvd/br (all in one)
en ja, 2dehands kun je voor hetzelfde geld heel wat kopen
  alleen ga je als leek al snel andermans rommel beginnen overnemen..wat ze als goud adverteren  clown1
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op mei 19, 2011, 09:35:49
specs v/d F3:

vanwege het vette gaan ze goed samen op de NR,
die is max 7x50W maar bij normaal draaien gebruik je daar maar een fractie van

SENSITIVITY 97dB @ 2.83 volts/1 meter betekent dat je met 1W op 1m afstand 97dB zult waarnemen
ik zie je denken: 1 Watje? 1tje?  :yes:

NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms betekent dat ze het de NR ook niet te lastig maken qua belasting
voor receivers laat men graag 6-8ohm respecteren, de flinke uitvoeringen kunnen 4 ohm ook best slikken

stupid

dat moet je dus net niet doen  :no: eis van die shop dat ze een test opstelling maken v/h aanbod
of je moet vragen om ze thuis te proberen & of je mag inwisselen indien het niet bevalt..
bij aankoop via internet lukt dat evenwel minder goed..

tot slot: adviseer ik je een UD5005, perfecte match erbij met cd/sacd/dvd/br (all in one)
en ja, 2dehands kun je voor hetzelfde geld heel wat kopen
  alleen ga je als leek al snel andermans rommel beginnen overnemen..wat ze als goud adverteren  clown1

je bedoelt toch niet mijn advertentie  violent1


maar hij kan ook eerst hier even advies winnen hij hoeft alleen maar afterekenen  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

ev77

 :-)

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik ga morgen nog even luisteren in de zaak.
Ik twijfel namelijk nog tussen de NR1601 en de SR5005 omdat de SR5005 toch wat krachtiger is.


still life

als je de ruimte hebt voor een SR, zeg ik: doen!

daar kun je later evt altijd nog een eindbak achterzetten, met een NR lukt nl dat niet..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

ev77

Dat wordt zagen denk ik.  :-D

Ik heb al een probleem met de centerspeaker. De Klipsch C2 is al behoorlijk aan de maat  :eerie:

still life

ach, voor een lekker geluidje moet je een beetje ruimte voorzien
anders koop je maar boeze.. :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

ev77

Het is een NR1601 geworden met de Klipsch reference serie :-D
Ik mag de Marantz eventueel nog ruilen voor een SR5005 maar ik denk niet dat het nodig is.
Gaat hard zat.
Ik kijk over een jaartje wel weer verder.Dan is de 7005 waarschijnlijk ook weer wat goedkoper.

Fronts RF-62.
Center RC-42MK2B
Surround RS-41MK2B

Ik vond deze fronts toch net iets zuiverder dan de F-3.
Minder schel,de f-3 sliste een beetje naar mijn gevoel.
Achteraf maar goed ook want de F-3 is wel erg groot. Deze 'passen' precies. pompom

Wel mijn MP3 verzameling inruilen voor Flac  :-(


JohnWx

Citaat van: ev77 op mei 21, 2011, 14:32:26
Het is een NR1601 geworden met de Klipsch reference serie :-D
Ik mag de Marantz eventueel nog ruilen voor een SR5005 maar ik denk niet dat het nodig is.
Gaat hard zat.
Ik kijk over een jaartje wel weer verder.Dan is de 7005 waarschijnlijk ook weer wat goedkoper.

Fronts RF-62.
Center RC-42MK2B
Surround RS-41MK2B

Ik vond deze fronts toch net iets zuiverder dan de F-3.
Minder schel,de f-3 sliste een beetje naar mijn gevoel.
Achteraf maar goed ook want de F-3 is wel erg groot. Deze 'passen' precies. pompom

Wel mijn MP3 verzameling inruilen voor Flac  :-(

die laatste opmerking doen we net of we die niet gelezen hebben  :-D

veel plezier met je mooie set

en goed om te horen dat je door zelf te oordelen een andere keuze heb gemaakt  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject