LPF for LFE instelling op SR5005? 120 Hz okay ?

Gestart door frederickpoell, mei 18, 2011, 12:56:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frederickpoell

Mijn instelling staat als volgt:

Bass settings:  SW-mode : LFE + Main

LPF for LFE: 120 Hz --------> wat betekent dit eigenlijk ???? Kan hem ook op bijv. 100 of zelfs 150 Hz zetten.

De Crossover freq. heb ik op 80 Hz staan in de Sr5005, en geheel open op mijn subwoofer.
De speakers (staan allen op Small) kunnen redelijk goed bas weergeven, vandaar de keuze van de crossover freq. 80 Hz.

Wie kan me dit uitleggen ?

Bedankt alvast voor de reacties.
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

LPF of low pass filter is een complex gegeven, maar simpel gezegd is dat afgeleide bas van alle kanalen
LFE is pure bas uit de bron (.1 kanaal)

LPF wordt dus bepaald door het afgeknipte laag uit bvb de surrounds,
staan je fronts ook small gaat het laag weerom daarheen, finaal gaat het toch gecombineerd naar je sub

ik zou die kort bij je LFE X zetten, mss iets hoger, bvb op 100
te hoog zal info afsnijden in je surrounds/center & weergeven op je sub  nopompom

als je X te laag ingesteld staat ga je sowieso info mankeren, indien je speakers niet zo diep gaan
daarom is het default 120 (full range LFE-mix), als je laat inmeten stelt dat alles ook vrij correct in..

CiteerBass settings:  SW-mode : LFE + Main

als je fronts small staan is die + main overbodig
denk dat ze large staan, want op small hoort die keuze niet beschikbaar te zijn
in essentie ga je het laag zo dubbel weergeven op zowel je sub & fronts

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Speakers staan ECHT op SMALL. Moet ik dan kiezen voor alleen LFE (ipv LFE + Main) ?

Crossover op 80 Hz, LPF for LFE nu op 100 Hz.

Is dit dan de goede instelling ? Klinkt in ieder geval goed, maar als het beter kan....... :yes:
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

als je fronts laag gecrossed zijn, zullen ze wel nog het stuk boven bvb 80Hz meespelen
wat is de X setting op je fronts, center & surrounds? (in de receiver)
of is alles 80? dan draai je manueel & zijn dat vast geen realistische waardes..

CiteerDe speakers (staan allen op Small) kunnen redelijk goed bas weergeven, vandaar de keuze van de crossover freq. 80 Hz.

dit is een inschatting van je? want gemeten kan dat best een andere waarde zijn..

best belangrijk bij een opstelling met beperkte speakers,
waar een sub werkelijk nodig is voor alles onder 120 Hz, dan kun je nl info gaan missen
stel je het zaakje manueel verkeerd in, dreigt datzelfde gevaar..

het integreren v/e sub is niet zo evident, het is zaak van alles netjes te laten overnemen

voor de rest: spreek je imho onder 80Hz over geluidsdruk, prima voor subwoofers
het stuk tot 120Hz klinkt veel meer & die 40Hz wil je niet missen in je weergave

i/h algemeen wordt een sub manueel veel te hoog ingezet, immers die wil men ook altijd horen/voelen
dat klinkt dan lekker, terwijl het mij meteen op de zenuwen gaat werken..
ik heb er geen nood aan, draai hier met voldoende geluidsdruk zonder sub.. :angel:

Citeerals je laat inmeten stelt dat alles ook vrij correct in..

dit is eigenlijk de basis & die kun je dan wat gaan bijstellen..
over het correct inmeten is hier een sticky te vinden i/h HT-board
ik zou graag eens ingemeten crossovers zien van je speakers, voor verder zinvol advies..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Ja alles staat (in de receiver) idd op 80 Hz. (crossover).

Is het raadzaam om alles (opnieuw) in (te) laten stellen door 'Audyssey'? Deze functie zit op de SR5005.

Er werd een microfoon bijgeleverd, en uiteraard de gebruiksaanwijzing hoe dit te doen. Ik had het idee dat dit erg lastig was, vandaar ben ik handmatig gaan 'instellen'.

Na instellen met Audyssey, moet ik dan nog steeds handmatig instellingen doen ?

Wederom bedankt voor je reactie ! notworthy
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

Citaat van: frederickpoell op mei 20, 2011, 12:47:00

Na instellen met Audyssey, moet ik dan nog steeds handmatig instellingen doen ?


in principe niet, je moet gewoon goed inmeten, geef je het alle kansen om correct in te stellen
bijregelen kan nadien nog, heb je geen db-meter ben je echter weer aangewezen op de natte vinger..

ik verwijs opnieuw naar de sticky hier, maar enkele tips:

* er wordt een microfoon standaard aanbevolen voor de meting
   maar wie heeft dat staan? (het is de bedoeling dat je in de vrije lucht meet)

handige harry tip  clown1: kleef die microfoon vast met tape aan het uiteinde v/e swiffer ofzo..
die kun je dan evt vasthouden of verzin wat om dat weer plat & stabiel op te stellen

* zorg dat je meet met de tip omhoog & dat het zo stil mogelijk is tijdens de meting
zit dus intussen niet te vertellen of naar de radio te luisteren..begin ook niet rond te lopen

de freq sweeps zijn vrij luidruchtig & irritant: ik maak me altijd uit de voeten
& start elke meting vanop afstand met de AB

* gebruik alle metingen (6 of 8 x) & concentreer je op een cirkel rond de centrale luisterpositie
ga niet extreem L/R of dicht/ver van je speakers meten, gewoon rond het bankstel blijven..   

* de beste hoogte is op tweeter- of oorhoogte, of een beetje daarboven..

* zet de crossregeling op je sub helemaal open & het volume minstens halfopen
draai je hem helemaal open hou je weinig regeling over (enkel naar beneden)
audyssey zal vanuit de SR de correcte filters berekenen na de meting

je zal zien dat er nadien 2 groene lampjes gaan branden op je display
de bovenste is audyssey, het andere is dynamic volume
kijk wat je bevalt maar ik draai zonder dyn vol..

je zal het volume wsl verder open kunnen draaien & als het goed is nu een vlakke freq respons hebben
dat kan even 'anders' klinken dan je gewend was.. :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Ik zal eens naar de Blokker gaan om een 'swiffer' te kopen haha :-)

Hartelijk bedankt voor je reacties, ik ga ermee aan de slag. Eerst nog even een db-meter kopen...suggesties?
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

#7
je kan a/d slag zonder db-meter, je gaat immers ook db meten via de microfoon..
zo'n kreng kost wel wat, bvb conrad.nl

Citaat van: frederickpoell op mei 20, 2011, 14:09:25
Ik zal eens naar de Blokker gaan om een 'swiffer' te kopen haha :-)


verzin maar wat..
clown1
je kan ook elcheapo gaan, meet jezelf een bros kapsel aan, of ga meteen voor de gilette
vervolgens plak je die mic centraal stevig vast op je schedel met een druppel secondelijm

dus niet op je voorhoofd om je haren te sparen!
  zoals aangegeven moet de correcte oriĆ«ntering v/d mic gerespecteerd worden om goed in te meten

of tape hem vast dmv doorzichtige tape onder je kin, het moet stevig zitten dus ga voor enkele windingen..
zorg er weerom voor dat de punt altijd loodrecht naar het plafond blijft wijzen tijdens de meting

ik adviseer het gebruik van doorzichtige tape omdat die de mic niet zal beschadigen of vies maken

tijdens de loeiharde bliep/bliep/bloep/bloep is het belangrijk dat je doodstil blijft zitten
het kan zijn dat je schrikt & bvb a/h gillen slaat, dat mag niet!

maar geen nood: je kan een slechte meting altijd onderbreken & in stilte hernemen
na elke cyclus verplaats je als een sniper telkens van positie op het bankstel..
:-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

Nou, vandaag dmv 'Audyssey'  alles ingemeten. Zoals eerder aangegeven had ik alle speakers op SMALL gezet, crossover op 80 Hz., maar de meting gaf toch hele andere waarden:

Front speakers: Large
Center speaker: Large
Subwoofer: yes
Surround speakers: Small

Crossover Freq. check:

Front: Fullband
Center: Fullband
Surround: 40 Hz.

In het display van de Marantz staat nu een incoontje :  Audyssey MultiQ Dyn. EQ

De door de microfoon gemeten afstanden kloppen redelijk.
Vraag: Kan ik dit handmatig nog corrigeren als ik dit exact opgemeten heb trouwens ?

Vraag 2: tijdens de metingen moest de volumeknop van de subwoofer op ' 12.00 u'  staat oftewel half open. Moet dit zo blijven staan ?????????? Heb het idee dat het volume weer op 1/4 moet staan zoals eerst.

Vraag 3: dynamic volume heb ik uitgezet, is dat idd raadzaam ?

Bedankt voor jullie reacties  hello !

Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

Perfect_audio

Citaat van: frederickpoell op mei 23, 2011, 09:10:11
Nou, vandaag dmv 'Audyssey'  alles ingemeten. Zoals eerder aangegeven had ik alle speakers op SMALL gezet, crossover op 80 Hz., maar de meting gaf toch hele andere waarden:

Front speakers: Large
Center speaker: Large
Subwoofer: yes
Surround speakers: Small

Crossover Freq. check:

Front: Fullband
Center: Fullband
Surround: 40 Hz.

Ja, de keuze Large of Small wordt door Marantz gedaan, niet door Audyssey (klinkt misschien gek, maar het is zo).
Audyssey beveelt altijd Small aan voor alle luidsprekers, omdat een (goede) subwoofer veel beter het (diepe) laag kan weergeven dan je luidsprekers. Bovendien, door het diepe laag uit je luidspreker te houden zullen ze beter klinken. Frequenties beneden ca. 80 Hz zijn niet/moeilijk localiseerbaar, dus prima door de sub te doen. Daar heb je hem ook voor.
Zegt Marantz Large, kies dan Small en een x-over frequentie van 40Hz.

Citaat van: frederickpoell op mei 23, 2011, 09:10:11
In het display van de Marantz staat nu een incoontje :  Audyssey MultiQ Dyn. EQ

Prima.

Citaat van: frederickpoell op mei 23, 2011, 09:10:11
De door de microfoon gemeten afstanden kloppen redelijk.
Vraag: Kan ik dit handmatig nog corrigeren als ik dit exact opgemeten heb trouwens ?
Nee! Het gaat niet om de afstand, maar om de tijdvertraging. Die vertraging wordt veroorzaakt door 1) de afstand en 2) de evt. tijdvertraging a.g.v. het filter in de luidspreker. Audyssey meet dus de juiste waarde (tijdvertraging) en een meetlint kan hier dus geen uitkomst bieden.

Citaat van: frederickpoell op mei 23, 2011, 09:10:11
Vraag 2: tijdens de metingen moest de volumeknop van de subwoofer op ' 12.00 u'  staat oftewel half open. Moet dit zo blijven staan ?????????? Heb het idee dat het volume weer op 1/4 moet staan zoals eerst.

Controleer eerst de levelwaarde van de sub: als die -12 dB is dan staat de sub te hard. Kies een volume stand waarbij na de meting Audyssey het niveau op ca -3 tot -5 dB zet. Dan heb je de juiste volumestand te pakken. Verander dit niet meer.

Citaat van: frederickpoell op mei 23, 2011, 09:10:11
Vraag 3: dynamic volume heb ik uitgezet, is dat idd raadzaam ?

Als je geen slapende kinderen hebt of buren dan is dat raadzaam. Je wilt immers van de volledig dynamiek genieten.

Still life heeft je al veel tips gegeven: een kleine correctie van mij: microfoon op oorhoogte. Immers je meet op de plek waar je oren zitten op de luisterplek. En zo is het door Audyssey ontworpen.

En natuurlijk alle 6 de metingen doen: hoe meer gegevens Audyssey kan krijgen over de ruimte hoe beter het resultaat.

Een aspect wat meestal niet in het boek staat: na de meettonen (per luidspreker) is het stil. Gedurendie periode wordt het achtergrondniveau gemeten. Blijf dus muisstil gedurende de gehele meetperiode, totdat je het signaal krijgt de micro te verplaatsen.

Handleiding
In de handleiding staat de procedure goed beschreven op pagina 6-10. En nadien op pagina 51-52 hoe te gebruiken na de meting.
Verder een handige tip op pagina 53: kopieer de Audysey gegevens naar de Manualinstelling en ga dan eventule wijzigingen aanbrengen. Het vertrekpunt is dan in ieder geval duidelijk.

Maar het belangrijkste is misschien wel eerst eens uitvoerig te luisteren naar het resultaat. Schuif eens wat CD's en DVD's in het apparaat en luister met je oren.
Wat hoor je? Is de muziek in balans, kompleet van laag tot hoog? Hoe klinken de stemmen? Percussie klinkt  puntig met een punch? Bassen, kort en duidelijk, geen gerommel? Bij een goede afregeling hoor je geen luidsprekers meer, maar muziek. Als je dat hebt bereikt, dan heb je het goed gedaan en is handmatige verandering alleen nodig als je het geluid aan je eigen specifieke wensen wilt aanpassen. Dat is een persoonlijke zaak en daarin kan niemand anders je adviseren.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

still life

#12
& hoe klinkt het nu?

CiteerDe door de microfoon gemeten afstanden kloppen redelijk.
Vraag: Kan ik dit handmatig nog corrigeren als ik dit exact opgemeten heb trouwens ?

kun je aanpassen, maar zou ik ook zo laten..

CiteerVraag 2: tijdens de metingen moest de volumeknop van de subwoofer op ' 12.00 u'  staat oftewel half open. Moet dit zo blijven staan ? Heb het idee dat het volume weer op 1/4 moet staan zoals eerst.

kennelijk gaan je speakers een pak dieper dan je had ingeschat  :wink:
zoals eerder aangegeven ga je met Bass settings: 
SW-mode : LFE + Main in essentie het laag dubbel weergeven op zowel je sub & fronts

ofwel maak je hier een keuze, of je draait gewoon het volume van je sub wat lager
wat PA voorstelt met een X van 40, lijkt me eigenlijk nog het handigste..

CiteerVraag 3: dynamic volume heb ik uitgezet, is dat idd raadzaam ?

imho wel, heb je de meest getrouwe weergave mee..maar kun je best zelf beoordelen,
het duwt (comprimeert) in 3 stappen je weergave steeds dichter opeen

kan wel eens zinvol zijn bij film, stel dat je laat op de avond nog een dvd/br wil kijken:
dan zal je in de hogere settings een zeker volume kunnen kiezen, waarbij het nooit veel luider zal klinken

leesvoer:
http://www.audyssey.com/technology/dynamicvolume.html

CiteerMaar het belangrijkste is misschien wel eerst eens uitvoerig te luisteren naar het resultaat. Schuif eens wat CD's en DVD's in het apparaat en luister met je oren.
Wat hoor je? Is de muziek in balans, kompleet van laag tot hoog? Hoe klinken de stemmen? Percussie klinkt  puntig met een punch? Bassen, kort en duidelijk, geen gerommel? Bij een goede afregeling hoor je geen luidsprekers meer, maar muziek. Als je dat hebt bereikt, dan heb je het goed gedaan en is handmatige verandering alleen nodig als je het geluid aan je eigen specifieke wensen wilt aanpassen. Dat is een persoonlijke zaak en daarin kan niemand anders je adviseren.

Ron

stupid

we spreken over een 3D-geluid, hoogte/diepte/breedte: zo'n beetje 'the holy grail ' 
eens je dat voor elkaar hebt, is het altijd  pompom
 
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

frederickpoell

#13
Heb inmiddels een aantal films ' getest'  waaronder Gladiator, blu-ray, DTS-HD Master Audio.

Een aantal zaken valt op: om te beginnen klinkt het geheel geweldig, echter het geluid uit de centerspeaker (spraak!) is niet goed te verstaan, omdat alle andere speakers om je heen flink ' tekeer'  gaan. Erg mooi bij deze film overigens. Mss even wennen hoor. Verder moet het geluid ' harder' staan dan eerst.

Het lijkt ook of de sub nauwelijks meer mee doet, maar de bass met name uit de frontspeakers komt. Eerst hoorde ik echt bass uit de sub, nu hoor ik bijna niet meer dat er bass uit de sub komt. Heb het idee dat de frontspeakers het zwaarder te verduren krijgen...(staan dus op Large).

Muziek getest: idem als boven. Klinkt erg goed, wederom veel bass uit frontspeakers.

Waarom zo weinig spraak uit de center  :-( ? Misschien front- en centerspeakers toch op SMALL zetten ?

Komen er wel uit...... :yes:

Of ligt het aan de CC6 centerspeaker ?
Woonkamer:
Marantz SR5005
B&W 685 / 686 / CC6 center / AS6 sub / FS700
PS3 slim (blu-ray)
Philips 46PFL8685 Led 46 inch. ambilight 3D
Cisco 8455 DVB HD-decoder/PVR
A.C. Ryan PlayonHD2! mediaplayer 1TB

Slaapkamer: Marantz SR4001 - CD6002 - B&W 570

still life

#14
CiteerMss even wennen hoor..
:yes:

CiteerWaarom zo weinig spraak uit de center   ? Misschien front- en centerspeakers toch op SMALL zetten ?

denk dat je moet ontwennen v/je ouwe weergave, nu heb je een vlakke weergave
verder zul je soms kort D-norm zien verschijnen + of - x-aantal db
dit gaat de center luider of stiller maken, op level met de andere speakers

CiteerOf ligt het aan de CC6 centerspeaker ?
:no: da's een prima speaker..

naar wens, kun je altijd manueel je center enkele db's verhogen
maar eigenlijk moet je de volledige track gewoon luider zetten:
turn up the master volume.. clown1

CiteerVerder moet het geluid ' harder' staan dan eerst.
yep, gaf ik eerder al aan
audyssey knijpt wat op de VV, dit moet je weer bijtrekken met je EV
vandaar dat ie nu bvb makkelijk op -20db zal kunnen, weet dat je receiver eigenlijk a/h remmen is tov 0db  :wink:
& pas gaat versterken daarboven, tot +18db

CiteerHet lijkt ook of de sub nauwelijks meer mee doet, maar de bass met name uit de frontspeakers komt. Eerst hoorde ik echt bass uit de sub, nu hoor ik bijna niet meer dat er bass uit de sub komt.

deze had ik ook voorzien, haast altijd stelt men de sub veel te hoog in/af   nonono
daar wil je geluidsdruk mee maken & dat zal je vooral bij film merken
bij muziek zal je die sub haast niet meer waarnemen, omdat sub bas (onder 80Hz) daar zelden in de mix zit

samenvattend: heb je het nu vrij lekker staan, kijk & geniet dus maar ff..
bedenk dat opnames erg verschillend kunnen klinken, droog/vet, noem maar op..
alleen moet je het nu niet meer in je spullen/settings gaan zoeken  :wink:
   
what matters is het eerder vermelde 3D-plaatje, & dat het haalbaar is
ook zonder gear > 10k & megawatts aan versterking
   da's voorlopig nog een groot geheim.. :-D 
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300