pm5003 vs nr1501/1601 en cd5003 vs ud5005

Gestart door Niber, mei 11, 2011, 11:30:32

Vorige topic - Volgende topic

Niber

Aangezien surround beleving tijdens een film of concert mij al meer gaat interesseren vraag ik mij af hoe het stereo geluid van een Marantz nr1501/1601 zich houdt ten opzichte van mijn huidige pm5003.

Mocht dit (veel) minder zijn dan de pm5003 is een overstap niet mogelijk, aangezien ik meer van muziek geniet dan van beeld (en een film met 2.0 ook niet vervelend is)...

Andere apparaten zijn niet van toepassing voor mij, aangezien ik daar de ruimte niet voor heb in mijn kast.

Zelfde vraag is ook van toepassing op het CD-geluid van de cd5003 vs de ud5005.

Ik weet dat zelf luisteren het advies is, maar een ervaring of idee hier over zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt (voor de reacties die hopelijk komen).
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

JohnWx

Citaat van: Niber op mei 11, 2011, 11:30:32
Aangezien surround beleving tijdens een film of concert mij al meer gaat interesseren vraag ik mij af hoe het stereo geluid van een Marantz nr1501/1601 zich houdt ten opzichte van mijn huidige pm5003.

Mocht dit (veel) minder zijn dan de pm5003 is een overstap niet mogelijk, aangezien ik meer van muziek geniet dan van beeld (en een film met 2.0 ook niet vervelend is)...

Andere apparaten zijn niet van toepassing voor mij, aangezien ik daar de ruimte niet voor heb in mijn kast.

Zelfde vraag is ook van toepassing op het CD-geluid van de cd5003 vs de ud5005.

Ik weet dat zelf luisteren het advies is, maar een ervaring of idee hier over zou zeer welkom zijn.

Alvast bedankt (voor de reacties die hopelijk komen).

tis een open deur maar van beide kan je heerlijk genieten  :yes:

beide hebben voor en nadelen  :-P

denk als je ze beide naast elkaar zet dat de een anders zal klinken dan de andere  :angel: (niet slechter maar anders)

als ik jou zo hoor zou ik gaan voor de NR en de UD  pompom
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Niber

Ziet er ook erg fijn uit, mooi spul maakt "ons" Marantz ook. :-D

Ja en van beiden genieten snap ik, vandaar mijn dilemma. Aan de ene kant is surround een erg leuke toevoeging, maar aan de andere kant vind ik mijn cdtjes zoooo mooi en belangrijker.

Vandaar mijn vraag wat qua stereo beter zal klinken. Ik sta nog steeds echt met regelmaat versteld wat voor heerlijk geluid mijn, met alle respect, budget set weergeeft (helemaal nu ik de plaatsing van de speakers heb veranderd). notworthy

Zal binnenkort nog eens bij wat vrienden naar surround luisteren.

* Edit: wat een snelle reactie trouwens, thnx!!
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

still life

hoi niber,
v/d nr's zou ik wegblijven & naar de sr's kijken

wat je oa erbij krijgt met een sr:
* audyssey wat je weergave nog kan verbeteren, vooral ook in stereo
* mogelijkheid om er evt nog een EV achter te hangen, niet mogelijk met de nr's
* en de gewenste surround-weergave, evt middels de al-in-one UD, heb je cd/sacd/dvd/br

CiteerZelfde vraag is ook van toepassing op het CD-geluid van de cd5003 vs de ud5005.

je cd kan je er nog bij zetten (looks idem) maar weergave vanaf een UD/SR combi kan zelfs beter klinken..
waarom? de UD leest prima uit & de SR maakt er een fijn (balanced) geluidje van.. :angel:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

JohnWx

Citaat van: still life op mei 11, 2011, 12:19:47
hoi niber,
v/d nr's zou ik wegblijven & naar de sr's kijken

wat je oa erbij krijgt met een sr:
* audyssey wat je weergave nog kan verbeteren, vooral ook in stereo
* mogelijkheid om er evt nog een EV achter te hangen, niet mogelijk met de nr's
* en de gewenste surround-weergave, evt middels de al-in-one UD, heb je cd/sacd/dvd/br

je cd kan je er nog bij zetten (looks idem) maar weergave vanaf een UD/SR combi kan zelfs beter klinken..
waarom? de UD leest prima uit & de SR maakt er een fijn (balanced) geluidje van.. :angel:

Stereo moet je zelf ervaren niet een microfoon

JohnWx

Denk dat hij ook in de problemen komt met de veel dikkere SR ? klopt dat Niber

Niber

Helaas is, zoals jwx al aangeeft, een sr "te dik".

Maar wat bedoel je met gewenste surround weergave?
Surround is surround toch? Of ik nu 5 boxen op een sr of nr zal aansluiten...Of mis ik hier een stap?

Sowieso jammer dat je op een nr geen andere versterker kan aansluiten, dit leek me mooie upgrade in de toekomst...een pm7003/4 er achter ofzo.

Wat is het verschil in geluid dan tussen een nr en sr? (Ook hier geldt natuurlijk luisteren, maar ervaringen zijn altijd handig)

Audyssey zal ik me ook eens in verdiepen, dacht dit dit een soort ontvanger was om surround in te stellen, mis dus.  clown1

still life

CiteerHelaas is, zoals jwx al aangeeft, een sr "te dik".

yep, inmiddels ook ff je set-topic nagelezen

CiteerMaar wat bedoel je met gewenste surround weergave?
CiteerAangezien surround beleving tijdens een film of concert mij al meer gaat interesseren

wat je hier aangeeft..

CiteerWat is het verschil in geluid dan tussen een nr en sr?

de nr's zijn niet zo hoog omdat het afgeslankte sr's zijn, zowel in vermogen als features, maar er zit ook audyssey op
denk dat ze vooral qua power/kick wat licht zullen uitvallen vs een sr, als je dan weet dat er ook geen pre-outs opzitten..

maar heb je geen PA/SPL behoeftes kom je met een nr ook al een eind..
met je PM heb je imho wel meer reserve icm de iq30's

& voor surround heb je extra speakers nodig, opstelling kan ook weer een probleem zijn..
mss toch maar bij stereo blijven?  clown1

Citaat van: jwx op mei 11, 2011, 12:25:03
Stereo moet je zelf ervaren niet een microfoon

zeker, met de microfoon analyseer & stel je het zaakje af
daarna kan het goed zijn dat je stereo enigzins 'anders' ervaart.. :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Niber

Bedankt voor de info.

De gewenste surround weergave las ik even anders..haha. Ik las het in de zin van verschillende soorten weergave, ipv "mijn" gewenste.  shutup

Ik denk dat ik het voorlopig maar bij de PM5003 laat, aangezien ik ook graag wat reserve over hou.
Aan een eventuele receiver zouden nog 2 extra iQ30's komen te hangen en misschien nog een center.
Qua plaatsing is dit geen probleem meer. Ik heb mijn linkerspeaker een eind verplaatst. Tv staat niet meer in het midden maar klinkt een stuk beter. Zowel muziek als tv. Vandaar dat surround nou mogelijk zou kunnen zijn aangezien ik nu een "vierkante opstelling" zou kunnen maken.

Maar al met al nog maar even wachten (of kastje ook aanpassen zodat er een sr in past).
Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden. Bedankt jwx en still life.
Dit soort dingen zijn dus het mooie aan zo'n forum, elkaar een beetje helpen. pompom

Niber

Betekent trouwens niet dat het meteen over is.
Ga sowieso nog eens informeren bij de winkel waar ik mn eigen spul ook weg heb.

Wordt ooit vervolgd...(al zal dat niet op korte termijn zijn).

Stadium III

Kan wel zeggen dat de UD zeer goed presteerd zoals ik het hier evenaar

Verder tja als je geen plek hebt voor een Sr zal ik lekker bij de PM blijven
Een NR is niet verkeerd maar het is zoals aangegeven een afgeslankte SR

Als je wilt ben je welkom om de UD eens te testen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JohnWx

Citaat van: still life op mei 11, 2011, 13:10:55
daarna kan het goed zijn dat je stereo enigzins 'anders' ervaart.. :angel:

Hij is mooi :-D

JohnWx

Vind wel de NR + UD een erg "Geil" setje  hello

Marantz 81

als je heel graag muziek luistert zou ik gewoon de set houden die je nu hebt  :-)  is gewoon een mooi set  :wink:

winkel informeren tsja als je geluk hebt krijg je het juiste advies  shutup

als je ook HT wilt zul je moeten inleveren op stereo ( muziek ) kwaliteit ,maar dan heb je 5 kanaals wat ook mooi is  :yes:

ik zou geen Kef combineren met monitor audio  :no: