is een goede vraag, want alles komt op leeftijd. Bij elko's kan je het vaak zien, zo niet merken aan het geluid dat ze minder worden, dit is dan ook de makkelijkste keuze. Transistoren vervang ik ook met regelmaat, een kleine signaal transistor zoals de c2240 of een A1175 zitten veel in marantz versterkers/receivers. Ik heb uit eigen ervaring opgedaan dat merk erg een rol speelt en de positie waar ze in een circuit staan. Komt er ook nog bij waar ze zijn geplaatst fysiek bijvoorbeeld bij een weerstand van 90 graden of een gebied dat erg in temperatuur verschilt.
Bij versterkers zijn voornamelijk de slijtage punten dan, hoofdtransistoren in de voeding. Deze dissiperen de meeste energie en slijten daarom ook snelt, echter een warme transistor slijt niet gelijk. Het is namelijk de verschillen in ''current'' stroom dat deze moet beheersen. Als dat met dalen en pieken heel de tijd is, is zo'n transistor zo stuk.
Zelfde geld voor een ''ic'' spanningsregelaar (Lm74xx/Lm75xx).
Bij de nieuwere marantzen na 1990 is meestal toshiba/sanken. De kleine signaal transistoren staan vaak op MAX geschakeld waardoor ze al gauw 65+ graden worden... En in de zomer 75+ en bij slechte ventilatie weer meer..
En na jaren lang gerepareerd te hebben merk ik dat merken voor transistoren wel bepalend is.
Bijvoorbeeld, HITACHI elec, Mitsubichi elec, SGS thomson,motorola, NXP. deze merken horen in het bakje : shit
Want deze hebben altijd corrosie, de ic zijn meestal stuk of vertonen deels defecten.
Panasonic, philips,toshiba,onsemi,texas intr,RCA, SANKEN, philips mogen in het bakje:prima.
Zeker de oude toshiba's en panasonics zin bijna nooit defect hebben ook weinig ruis.
En van merk NEC is opizch niets om aan te merken, alleen zijn er teveel Chinese replica's van....
ook de oude Ph transistoren en ic's zijn erg goed.
Weerstanden met een goude ring zijn prima. Weerstanden met zilvere ring moeten doorgemeten worden op afwijking. En weerstanden die warm/heet worden moeten ook doorgemeten worden.
Keramiche C, laat ik altijd zitten, plastic en folie ook. Met olie moeten wel vervangen worden, en electrolytisch ook.