Uit eigen ervaring sprekend (heb 6 jaar voor Sanoma automotive afdeling gewerkt als fotograaf) kan ik melden dat het bij de gedrukte media vrijwel altijd gaat om wat er aan advertentieruimte op jaarbasis wordt verkocht en of de betreffende redacteur goed of zeer goed bevriend is met de importeur.
Dit komt omdat er in een klein land als Nederland eigenlijk geen oplages kunnen worden gehaald die op aantallen winstgevend zijn.
De winst moet dus komen van de verkapte én echte advertorials, stukken tekst waarin producten worden getest of worden gepresenteerd.
Men begint vaak met de presentatie van een nieuw product om het publiek warm te krijgen en dat is dan tegelijk een deel van de marketingcampagne van een fabrikant/importeur.
Na een tijdje is er dan de 'hands on' ervaring die meestal in de vorm van een test (vergelijkend of niet) wordt gebracht.
De fabrikant/importeur maakt dan in advertenties of op de website weer een verwijzing naar de verschillende lovende testresultaten en de cirkel is gesloten.
Daarmee is de bal aan het rollen gebracht en het internet met de talloze forums met zelfbenoemde experts en tegenwoordig ook de social media doen de rest.
Zo gaat het in de autobranche en ik denk dat het bij de audiovisuele branche niet anders gaat.
Voor mijzelf is het dus niet belangrijk wat er exact in een test staat, hooguit geeft het een leidraad waarlangs je verder kunt gaan zoeken naar gebruikerservaringen.
Zo ben ik nu ook op mijn Infinity Renaissance 90' s uitgekomen, gewoon door het hele internet af te struinen naar wat anderen zeggen en daar een grootste gemene deler uit te halen.
Ik heb ze zelf nog nooit gehoord maar ik durf te stellen dat ze me niet tegen zullen vallen.