HELP Me....SR 5004 & Philips PFL8605

Gestart door zorba76, maart 31, 2011, 15:04:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Ik heb alweer spijt dat ik gereageerd heb....  :-D

Nee hoor, rommel even door en ik denk dat er na een het eten wel wat meer mensen zullen reageren.
Kijk vooral even goed na of je wel een uitgang hebt gebruikt van de tv.

zorba76

Het werkt!!!!!!!!!!!!!!
was een kwestie van 1 instelling in de receiver...dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... :-o
Nogmaals dank voor het meedenken!!

Laterzzzzzzz

Marvin

Het is toch vaak genoeg aangegeven dat het een instelling zou moeten/kunnen zijn....  clown1

zorba76

en nederig knikte hij...ja meneer Melvin...haha.. LOL..

Marvin

Goed dat het gelukt is, wat is de instelling en aansluiting zoals deze nu werkt?

zorba76

sorry, zag net dat het Marvin is ipv Melvin..shame on me!!

Nog 1 vraagje, heb jij nog advies/tips mbt de ideale cross over frequency op de sub?

Marvin

Van mij mag je me ook Pietje noemen, maakt me vrij weinig uit.  clown1

Voor de x-over is wat meer informatie nodig aangaande de gehele setup, -en dan vooral de gebruikte speakers en subwoofer. Want ook dat is een speaker.. :-D

80hz is voor een fullrange systeem een beetje de standaard, maar dat kan goed zijn dat dat bij jouw thuis een veel te aanwezig laag genereerd. Dat is bij mij bijvoorbeeld het geval, dus mijn x-over staat rond de 50hz.
Daarbij heb je waarschijnlijk in je receiver én in je subwoofer een x-over.
Als je vanuit je receiver de x-over aanpast dan zet je de knop op je sub geheel open.
Zo gooit het filter van de sub geen roet in het eten, heb je geen x-over op je receiver (zoals de mijne) dan gebruik je de potmeter op je subwoofer om het geheel af te stellen.

Maar iets meer informatie over de algehele setup kan geen kwaad om even aan te geven.

Marvin

Oh, dat staat al in de beginpost.

Ik zal er even over nadenken...  :-D

Marvin

Als ik het zo bekijk dan gaat het gros van de speakers niet lager dan 80hz, enkel de frontspeakers en de sub uiteraard. Nu ja, een echte sub is het niet. Meer een laagkast ter aanvulling van de speakers die van zichzelf niet zo denderd laag gaan. Opzich niet zo'n groot probleem hoor.

FrequentiebereikFront: 50...25.000 Hz Center: 80...25.000 Hz Surround: 80...25.000 Hz Subwoofer: 33...140 Hz

Ik zou eens starten met een x-over van 80hz en dat eens even aanhoren met een stukje muziek waar een hoop laag in zit. Luister even en schakel over naar 100hz, even luisteren en dan schakelen naar 60hz, luisteren en weer terug naar 80hz.
Nu heb je een klein idee wat de x-over doet en zal je op het gehoor best kunnen bepalen wat het 'lekkerst' klinkt.

Hoe hoger een x-over hoe beter de sub te lokaliseren is, hoe lager de x-over hoe beter hij voor het gehoor onplaatsbaar is.
Dat laatste is wat je eigenlijk wilt hebben, maar niet tenkoste van een 'gat' in het bereik.
Dat 'gat' is het beste te achterhalen met meet apparatuur, maar een frequentie sweep op een THX optimizer dvd doet het werk ook aardig.

Even spelen dus.


Marvin

En deze speakers stel je uiteraard in als zijnde 'small'...

zorba76

#25
@Marvin, kan je niet een keer bij me langskomen om een ff de instellingen van de SR te checken..?? :-o :-D

zorba76

Hierbij de specs...advies is wederom welkom...:
Beschrijving
Achter
Afm. achterspeaker (H x B x D): 135 x 90 x 100 mm
Frequentiebereik achterspeaker: 80 - 25000 Hz
Gewicht achterspeaker: 1 kg
Tweeter diameter achterspeaker: 15 mm
Tweeter-units achterspeaker: 1
Type achterspeaker: 2-weg
Woofer diameter achterspeaker: 80 mm
Woofer-units achterspeaker: 1
Algemeen
Aanbevolen max. vermogen: 120 watt
Aanbevolen min. vermogen: 45 watt
Impedantie: 4 - 8 Ohm
Magnetisch afgeschermd: Ja
Systeem: 5.1
Center
Afm. centerspeaker (H x B x D): 90 x 220 x 100 mm
Frequentiebereik centerspeaker: 80 - 25000 Hz
Gewicht centerspeaker: 1,7 kg
Tweeter diameter centerspeaker: 15 mm
Tweeter-units centerspeaker: 1
Type centerspeaker: 2-weg
Woofer diameter centerspeaker: 80 mm
Woofer-units centerspeaker: 2
Extra's
Ophangbeugels meegeleverd: Ja
Optioneel vloerstatief: LS 90, LS 95
Subwoofer
Aantal woofer-units: 1
Actieve subwoofer: Ja
Afmetingen (H x B x D): 425 x 240 x 420 mm
Frequentiebereik: 33 - 140 Hz
Gewicht subwoofer: 10,4 kg
Vermogen subwoofer: 100 watt
Woofer diameter: 200 mm
Voor
Afm. voorspeaker (H x B x D): 1030 x 90 x 100 mm
Frequentiebereik voorspeaker: 50 - 25000 Hz
Gewicht voorspeaker: 8,6 kg
Tweeter diameter voorspeaker: 15 mm
Tweeter-units per voorspeaker: 1
Type voorspeaker: 2.5-weg
Woofer diameter voorspeaker: 80 mm
Woofer-units per voorspeaker: 2

zorba76

Waarom moeten de speakers op small staan ipv large..??

Marvin

#28
Omdat ze voor een large instelling niet laag genoeg kunnen weergeven, daar moet dus voor alle speakers ondersteuning zijn van je sub. Als je alles op large set gaat er een fullrange signaal naar de speakers en zal de sub niet meedoen. Dan heb je dus totaal geen weergave onder de 80hz van je centerspeakers en surroundspeakers en vanaf 50hz met je frontspeakers. Al heb ik enige bedenking of dat er uberhaupt wel normaal uitkomt.
Dus de sub is voor alle speakers nodig om een volledig audio spectrum weer te geven. Voor hifi is dat de standaard van 20hz tot 20khz. Dat lukt de meeste hele dure groote systemen ook vaak niet, maar toch wel een stuk dieper dan de 50hz van je fronts. Je fronspeakers (links en rechts voor dus) zou je nog kunnen uitproberen in large, maar de rest echt niet. Dan mis je gewoon heel veel belangrijk laag (bass) in films en 5.1 muziek.
Maar ook met gewoon een cd die je in stereo luisterd of in een ander geluidsformaat mis je gewoon een groot deel laag.

Als je alles op small zet en een x-over van 80hz gebruikt dan gaat al het laag wat onder de 80hz zit naar de subwoofer en niet meer naar de rest van de speakers. Die kunnen dat toch amper tot niet weergeven, dus waarom zou je ze dat signaal wel geven. Gaan ze alleen maar raar van doen ze als echt hard en diep diep laag moeten geven. Gewoon small dus.
Nu gaat dus al het laag onder de 80hz naar je subwoofer, die kan dat deel juist weer erg goed verwerken.
Je zou je subwoofer voor een goede weergave van muziek dus eigenlijk wel in het midden tussen je frontspeakers moeten plaatsen. Anders hoor je ergens links achter de bassdrum maar de snares hoor je voor. .Voor een large instelling zijn er echt andere speakers nodig.

Daarbij zijn de meningen nogal afwijkend, zo zijn er die hele grote speakers met een afgrond diepe laag weergave ook gewoon op small zetten.
Dat heeft meerdere redenen, één daarvan is dat het voor een ruimte (je huiskamer) makkelijker is om vanuit één punt een laag weergave te hebben in plaats van 6.

Marvin

Hey, ik heb dit toch niet voor die vent met een drie letterige achternaam zitten typen hoop ik?!  :-D