Beste marantz-fans,
Even voorstellen:
Ik ben 49 jaar en ben woonachtig in Midden-Limburg, een jaren 70 kind en naar mijn mening een zeer interessante periode op audio-gebied. Nu wil ik niet beweren dat de hedendaagse audio niets voorstelt of niet mooi is, maar ik ben nu eenmaal een nostalgicus en daardoor meer een liefhebber van het "oudere werk".
Even een stukje voorgeschiedenis:
In 1986 kon ik beginnen met het genieten van mijn 1ste stereoset (een Hitachi midi set voorzien van CD en platenspeler, nog steeds in mijn bezit), die ik op mijn 12de van mijn ouders cadeau kreeg. Stel je voor ik had toen als eerste in huis een midiset met cd-speler en dat terwijl mijn ouders in de woonkamer nog altijd naar een Loewe-set van midden jaren zeventig luisterden. Er werd in den beginne vooral veel geluisterd naar de radio, waarbij het de sport was een cassettebandje vol te krijgen met favoriete muzieknummers, zonder ongewild commentaar van de dienstdoende dj's uiteraard (favoriete radioprogramma's toen: Curry en Van Inkel, Vara's vuurwerk en Countdown Cafe).
CD's waren in die tijd nog behoorlijk prijzig en op een enkele na kocht ik dan toch liever een LP van mijn zakgeld. Daarnaast leende ik veel CD's van de stadsbibliotheek om die vervolgens op een cassettebandje over te nemen (hoezo illegaal downloaden). Mijn walkman had immers ook de nodige muzikale voeding nodig.
Muziek bij die periode: iron maiden, metallica, deep purple, the doors, RHCP, later meer grunge.
Toen ik met 19 begon met werken, werd het met muziek luisteren een stuk rustiger.
In die tijd was het meer disco's bezoeken (opkomst house/ trance) en af en toe een live-bandje in de kroeg.
Pas in 2008 ben ik me weer met muziek en muziekapparatuur bezig gaan houden. De aanleiding hiervoor was tweeledig:
1. Een vriend van mij had zich toen een nieuwe platenspeler gekocht en was weer begonnen met het verzamelen en het draaien van LP's
2. Na jaren eindelijk voor de eerste keer naar pinkpop geweest en voor het eerst Metallica en Rage against the Machine live mogen aanschouwen. Wat een feest.
Dus toen aan het verzamelen geslagen: LP's en apparatuur.