Alleen geluid van CD als tv aan staat

Gestart door buijs1968, januari 09, 2011, 16:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

buijs1968

Hallo,

Ik heb een marantz receiver NR1501B en een Panasonic DVD recorder DMR-EH63 en ben tot nu toe tevreden. Alleen kan ik alleen cd's afspelen als de tv aanstaat. Hoe kan ik dit oplossen want het irriteert enorm, door een optische kabel van de recorder naar de versterker te maken?
Wie weet raadt?
Bedankt.

henkg

#1
Volgens mij (ik heb geen vergelijkbare setup, maar wel een NR1501 waarbij alles via de HDMI van de NR1501 is aangesloten):
Gesteld dat je CD's wil afspelen met je DVD-recorder.

Als:
- je DVD-recorder via HDMI op je NR1501 is aangesloten
- en het beeld vanuit daar via HDMI-out van de NR1501 naar je TV HDMI-in gaat
- en het geluid door je NR1501 wordt afgespeeld: System setup | HDMI audio out: Off)
Dan gewoon kiezen voor DVD bron (de bron waar je DVD-recorder op zit) op je NR1501, ook voor het afspelen van een CD.
Op Play drukken, en luisteren ....  :-D

(Bij System setup | HDMI audio out: ON. Dan wordt het geluid doorgelust naar de HDMI-out. Je TV dus. Dan moet inderdaad je TV aanstaan. Dat zou je niet moeten willen: bij deze instelling gaat ook je prachtige 5.1 DVD geluid dan niet naar de NR1501, maar via de NR1501 naar je TV.)

Helpt dit?
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

buijs1968

Hallo Henk,

bedankt voor je reactie maar het probleem is nog niet opgelost... De cd geeft alleen geluid als de tv aan staat. Gaat de tv uit dan gaat ook de dvd uit, volgens mij moet ik de dvd met een optische kabel verbinden naar de versterker?

henkg

#3
Citaat van: buijs1968 op januari 11, 2011, 20:38:45
Hallo Henk,

bedankt voor je reactie maar het probleem is nog niet opgelost... De cd geeft alleen geluid als de tv aan staat. Gaat de tv uit dan gaat ook de dvd uit, volgens mij moet ik de dvd met een optische kabel verbinden naar de versterker?
Je schrijft: De CD geeft alleen geluid als .., en daarna: Dan gaat ook de DVD uit...
Beetje verwarrend. Je schrijft ook niet of je gecontroleerd hebt of in de NR1501 de HDMI audio output op Off staat. Dat maakt het lastiger om een zinnig antwoord te geven.

Welnu:
Volgens mij zou -naast de HDMI aansluiting- geen extra optische aansluiting nodig hoeven zijn.

Als je een DVD afspeelt, heb je dan wel geluid over je NR1501?
Zonee: pas dan de system setup van je NR1501 aan (HDMI audio output = off)
Heb je nu wel DVD geluid via je NR1501 (of had je dat al).
Zo ja:
Doe een CD in je DVD-recorder. Druk op play, en kies op je NR1501 géén andere inputbron. Dus op bron DVD laten staan. (Of: voor het geval je DVD-recorder op een of andere stiekeme wijze een andere bron op je NR1501 weet te selecteren: selecteer de DVD-bron op je NR1501)
A. Nu wel  CD geluid over NR1501, ook met TV uit -> opgelost (mijn eerdere reply niet goed gelezen?)
B. Nog steeds geen CD geluid over NR1501 -> dan weet ik het niet meer.
C. Nog steeds wel CD geluid over NR1501 met TV aan, niet met TV uit -> ook dan weet ik het niet meer.

Ik heb geen verdere tips meer, maar ben wel benieuwd of het nu / later wel werkt..
SR-5006 | 4x BA-A25; 1x BA-225C | BK Gemini II

fred3543

heb je de CEC op "on" staan? bij mij is de panasonic ook in staat om de BD5004 uit te zetten als ik de tv uitzet.
door de CEC communicatie uit te zetten  - schakelt de tv zelf niets meer aan of uit.
sr 6004 - bd 5004 - humaxhd5050c - panasonic Tx P42v20e - MA Silver RX6 - Klipsch surround+sub

buijs1968

@Henk
Bedankt voor je uitleg weer maar ik heb het probleem opgelost na het forum te hebben gelezen (en ook jouw tips) over de NR1501. Na de aanpassingen zoals door je opgegeven nog een keer te hebben ingesteld EN eerst de versterker en daarna de DVD aan te doen had ik geluid zonder dat de tv aan moest!
Opgelost gelukkig en nu maar genieten... Bedankt allemaal voor jullie reacties.