Marantz SR5005 icm B&W 684

Gestart door keysersozer, december 29, 2010, 21:51:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

keysersozer

Beste forumleden,

Ik heb me vandaag ook aangemeld bij dit forum. Ik ben momenteel op zoek naar vervanging van mijn huidige versterker en speakers.

Vandaag heb ik de Marantz SR5005 icm 2 B&W 684 als front beluisterd (zowel film als muziek). Ik had geen center of surround in de test. Ik heb namelijk geen ruimte voor een centerspeaker en eigenlijk ook niet voor surroundspeakers. Met pijn en moeite kan ik 2 surround speakers in de hoeken plaatsen maar naar voren gericht.

Ik vond muziek (R&B) er prachtig uitkomen, maar in film vond ik de dialoog 'zacht' / dof uitkomen.
Ik weet niet of dit aan mij lag of aan de specifieke combinatie van Marantz en B&W.

Ooit heb ik een Yamaha receiver en Bose speakers gehoord en dat klonk erg schel. Ik ben geen fan van Bose en schel/analytisch geluidsbeeld, maar te warm/wollig vind ik jammer bij filmdialoog.

Ik lees op dit forum dat relatief veel mensen Marantz combineren met Monitor Audio speakers. Ik zal mijn toekomstige HT set voor 70% voor muziek gebruiken en 30% voor muziek.

Daarnaast ben ik aan het orienteren op surroundspeakers. Ik heb namelijk mijn bankstel tegen de wand en ik zit 1,5meter van de hoeken vandaan. Ik zou het zeer irritant vinden als er 2 surroundspeakers tegen mijn oren direct aan tetteren.

Is het mogelijk om de surround speakers gewoon naar voren te richten of moet ik toch gaan denken aan dipool/bipool surround speakers?

Voorlopig wil ik voor een receiver, 4 front speakers en 2 surround speakers gaan. Een subwoofer plaats ik later erbij indien verder gewenst. De ruimte is 4,5m bij 4m waarin mijn HT komt te staan.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Alvast dank en groeten.
Pioneer 4280 XA | PS3

fred3543

hallo en welkom!

Zelf heb ik een SR6004 (met een klipsch surround) en er bij HOBO verschillende luistersessies opzitten.
in mijn prijsklasse ( tot 550 per stuk) sprongen de MA silver RX6 - De focal 716w en de B&W 684 eruit.
Omdat ik een gladde vloer/ strakke meubels heb - viel de Focal af ( te veel hoog in mijn oortjes).
De B&W is met klassiek erg mooi - met film beetje te dof voor mij.
Monitor Audio is i.c.m. de  6004 erg mooi .
Heb je meer te besteden - gaat de keus nog moeilijker worden!
succes met zoeken!

fred
sr 6004 - bd 5004 - humaxhd5050c - panasonic Tx P42v20e - MA Silver RX6 - Klipsch surround+sub

keysersozer

Fred,

Dank je voor je tip. Ik heb ook een strakke woonkamer (lees: laminaat en lamellen). Dus ik vermoed dat de Focal bij mij ook gaan afvallen aangezien ik niet tegen hoge tonen kan. Dus ik wil alleen nog de Monitor Audio ergens beluisteren icm Marantz en dan de knoop doorhakken.

Nogmaals dank.

Citaat van: fred3543 op december 30, 2010, 15:06:01
hallo en welkom!

Zelf heb ik een SR6004 (met een klipsch surround) en er bij HOBO verschillende luistersessies opzitten.
in mijn prijsklasse ( tot 550 per stuk) sprongen de MA silver RX6 - De focal 716w en de B&W 684 eruit.
Omdat ik een gladde vloer/ strakke meubels heb - viel de Focal af ( te veel hoog in mijn oortjes).
De B&W is met klassiek erg mooi - met film beetje te dof voor mij.
Monitor Audio is i.c.m. de  6004 erg mooi .
Heb je meer te besteden - gaat de keus nog moeilijker worden!
succes met zoeken!

fred
Pioneer 4280 XA | PS3

Janver

Ik ben het dus niet helemaal eens met Fred.

Ik heb juist wel Focal icm Marantz(6004) en van de scherpe hoge tonen weinig te merken. Oke de Sax van Miles Davis kan best schel klinken, maar ga maar in het echt naast een Sax staan en je hoort hetzelfde.
Ik heb trouwens een parket vloer(wel gordijnen, maar bijna nooit dicht) en dat werkt goed.

De B&W 684 is een mooie speaker voor klassiek, ben ik ook heel erg mee eens. Voor Rock, R&B/Pop vond ik het geen topper.

Stemmen dof, daarvoor heb je bij films/surround een center speaker die dat mogelijke probleem oplost.
Ik heb overigens alleen 2 front speakers en bij mij klinken de stemmen echt niet dof.

De Monitor Audio en Dali Ikon zijn ook goede speakers.

Er zijn hier mensen die het beter kunnen uitleggen met de surround speakers tegen de muur, maar het zal geen problemen moeten geven. De Maranz SR5005 heeft helaas geen Audyssey anders had deze het makkelijk voor je kunnen oplossen.

Maar als laatste: smaken verschillen, dus luisteren.
Hier kan uw reclame staan!

WimPeu

Waarom kies je voor de SR-5005. Voor een paar tientjes meer heb je een Onkyo TX-NR808. Die heeft Audissey DSX om ook je surrounds perfect af teregelen. Verder heeft ie zowiezo van alles meer. Weet het het is het Marantz forum maar ik zou mijn Onkyo niet willen ruilen met een 5005 of zelfs een 6005. De Onkyo doet het in mijn oren beter in stereo (met Audissey) dan bv de SR-8002 en AV-8003 die ik ook heb gehad.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

JW

Ook ik ben het niet eens met Fred.
Ik heb focals in de woonkamer met parket, geluid super lekker icm Marantz NR1501. Wel een sub erbij voor de diepe lage tonen.
Draai alleen in stereo.

keysersozer

Allen dank voor de reacties. Ik ga sowieso nog testen met Focals 716v en MA RX-6.
Twijfel alleen nog tussen Marantz SR5005 en SR6005. Maar ik ben erg benieuwd naar het geluidsbeeld van beide speakers op een Marantz.

Ik heb namelijk ooit een Yamaha op Bose speakers gehoord. Het was zo schel/analytisch/transparant dat ik dacht dat elk moment mijn trommelvliezen konden scheuren. Ik word snel luistermoe van veel hoog. Maar te wollig/dof vind ik ook niet fijn.

Keep you posted. Again, thank you all.
Pioneer 4280 XA | PS3

pameijer

Misschien kun je ergens nog een SR6004 op de kop tikken, die gaan er nu uit voor EUR600, en doet niet echt onder voor de 6005. De uitgangstrappen van de SR600x zijn wel echt een stukje beter dan de SR500x, en gezien je opties voor de speakers zou ik daar voor gaan.

Om verder te gaan met koopjesjagen, de B&W CM7 gaat er uit en wordt vervangen door de CM8. Er worden al kortingen gegeven, en ik denk dat je bij de winkels wel een goede korting kan bedingen. Je speelt dan echt een klasse hoger (ik heb deze beluisterd naast RX6, B&W 685 en 684 en Focals). Tweedehands op www.hifi.nl staan mooie tweedehands B&W's, voor EUR1100 heb je een erg mooi setje!

Voordeel van de MA RX6 is, naast dat ze idd goed klinken, je er hele mooie bijpassende di-/bipool surrounds bij kunt kopen, die lovende kritieken krijgen in de bladen. De BXFX doet het prima, de RXFX is 2x zo duur. B&W heeft ook leuke dipools trouwens. Ik kan je dit type speaker zeer aanraden als surrounds, een stuk prettiger dan rechtuit stralende surrounds!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Janver

Ik weet niet waar je woont, maar je mag best eens proef luisteren bij mij in Den Haag.

Dan kun je horen of het je bevalt.
Hier kan uw reclame staan!

keysersozer

Ik heb inmiddels de SR6005 getest met diverse speakers (Focal, Dali, Elac en B&W). Ik was helemaal weg van de Focal 716v. Het klonk open en gebalanceerd. Dali vond ik aan de schelle kant, B&W te dof/wollig en Elac kwam in de buurt van Focal.

Vervolgens getest met een film en de 706v als surround speakers. Aangezien ik tijdens de film niet overtuigd was van surround, kies ik voor de 705v.

Een subwoofer moet ik nog uitzoeken (budget max 500 eur) voor een ruimte van 18 m2.

Nog dank voor jullie reacties.
Pioneer 4280 XA | PS3

xander32

BK XXLS 400 FF of DF  :yes:.


Sander.
Citaat van: keysersozer op januari 07, 2011, 16:49:46
Ik heb inmiddels de SR6005 getest met diverse speakers (Focal, Dali, Elac en B&W). Ik was helemaal weg van de Focal 716v. Het klonk open en gebalanceerd. Dali vond ik aan de schelle kant, B&W te dof/wollig en Elac kwam in de buurt van Focal.

Vervolgens getest met een film en de 706v als surround speakers. Aangezien ik tijdens de film niet overtuigd was van surround, kies ik voor de 705v.

Een subwoofer moet ik nog uitzoeken (budget max 500 eur) voor een ruimte van 18 m2.

Nog dank voor jullie reacties.

Morrison

bk XXLS400 kan ik ook aanraden!

Ik heb mijn surrounds ook naast me staan, naar voren gericht, en als je alles goed afregeld met een DB meter creeer je een prima hot spot op je bank :)
Marantz SR6004/UD5005
B&W 684,686,HTM62
BK XXLS 400
Pioneer 4280XD
Sonos ZP90

Marantz 81

Citaat van: keysersozer op januari 07, 2011, 16:49:46
Ik heb inmiddels de SR6005 getest met diverse speakers (Focal, Dali, Elac en B&W). Ik was helemaal weg van de Focal 716v. Het klonk open en gebalanceerd. Dali vond ik aan de schelle kant, B&W te dof/wollig en Elac kwam in de buurt van Focal.

Vervolgens getest met een film en de 706v als surround speakers. Aangezien ik tijdens de film niet overtuigd was van surround, kies ik voor de 705v.

Een subwoofer moet ik nog uitzoeken (budget max 500 eur) voor een ruimte van 18 m2.

Nog dank voor jullie reacties.

met een kamer van 18 vierkante meter

zou ik niet voor de 716 v  gaan maar voor de 714 v  als hoofdluidsprekers 

denk dat je behoorlijk last krijg van staande golven ( teveel geluidsdruk )   byebye

drees62

Citaat van: Marantz 81 op februari 05, 2011, 16:05:50
met een kamer van 18 vierkante meter

zou ik niet voor de 716 v  gaan maar voor de 714 v  als hoofdluidsprekers 

denk dat je behoorlijk last krijg van staande golven ( teveel geluidsdruk )   byebye

Idd, mijn ruimte is ook ongeveer 18m2. Ik ben terug gegaan van vloerstaanders (Focal 716W) naar monitoren (Usher BE-718). Staande golven zijn passé!