Het HT virus is begonnen met de aanschaf van een plasma tv in het begin van het jaar. Hier hoort natuurlijk mooi geluid bij, en zo begon het gedonder...
Ik moest alles nog nieuw aanschaffen want had werkelijk waar nog geen fatsoenlijke kabel in huis, na 3 keer mijn budget te hebben overschreden begint het al wat te worden, alleen al die instellingen he
Al een tijdje zit ik te klooien met mijn HT setje, ik krijg het maar niet naar voldoening voorelkaar.
Vooral de laatste aanschaf van de Monolith + sub, pfff, wat een gedoe.
Daar komt bij dat dit hele wereldje nieuw voor mij is en ik helemaal geen vergelijking heb met iemand anders zijn set, simpelweg omdat ik die nooit gehoord heb.
En daar kwam stadium om de hoek met advies via dit Forum en later ook Telefonisch contact gehad maar toch kreeg ik een en ander toch nog niet naar wens afgesteld dus....
Het werd tijd dat Stadium naar Friesland afreisde om zijn kennis daar toe te passen
, aldus geschiede gisteren.
Even met wat gemak door de instellingen van de receiver heen om te kijken hoe een en ander staat en hoppa aan de slag maar.
Ikzelf zat altijd heel precies met mijn db metertje op een zelfgefabriceerd statiefje alles af te stellen op 75 db, ook de sub. Rob (zal ik hem nu maar noemen) had deze alleen in het begin even nodig en stelde de rest gewoon puur op gehoor af.
Daarna met calibrator even het een en ander nagaan, en je kon goed zien waar de frequentie-dip (als ik het goed heb) zat, namenlijk rond de 40hz. Je kon ook goed zien dat de anti-mode zijn werk deed als deze werd ingeschakeld, dan trok hij deze behoorlijk vlak, alleen het geluid werd dan weer een stukje tammer vond Rob, daar was ik het wel mee eens. Zonder anti-mode was het geluidsbeeld rauwer.
De speakers kwamen pas rond de 70h tot leven, dus de crossover op 80hz was wel goed.
Diverse films en muziek dvd's in de blu ray speler getest en de surround was nu inderdaad een stuk beter, ik had de surrounds een stuk zachter staan, nu zit je er een stuk meer in.
Toen schroefde Rob het volume helemaal open, ik dacht dat er luidsprekers gingen exploderen
Wist niet dat mijn qacoustics speakertjes dit konden hebben en nam in mezelf al afscheid, maar het viel gelukkig mee. Ikzelf was nogal braaf met het voume omdat ik bang was een en ander op te blazen.
De sub doet volgens Rob toch wel heel goed zijn werk, vooral op hogere volumes wordt het een mooier geluidsbeeld.
Toen werd het weer tijd om te vertrekken voor Rob en vrouw, ze moesten nog een bezoekje afleggen naar een forumgenoot hier, dus werd een lange dag voor hen.
Ik zal nu even niet meer aan de instelingen zitten en gewoon een partij films kijken en genieten.
Rob, bij deze nog bedankt voor alle moeite die je genomen hebt om hier naartoe te komen