Citaat van: WimPeu op november 05, 2010, 17:50:38
Dat er galm wordt gebruikt snap ik wel, doen we altijd live zelf ook. Het gaat om de mate waarin.
In een opname studio heb je uiteraard ook met een bepaalde vorm van galm te maken , dat geld voor iedere ruimte waarin je jezelf bevind , groot of klein maakt niet uit .
Voor een opname engineer is het dan ook ook de kunst om de werkelijke galm van een opname ruimte of studio te behouden en deze zeker niet dood te mixen zoals meestal het geval is met pop en populaire muziek .
Maar ook overdrijven met galm is niet juist .
Galm direct op de stem is onnatuurlijk , galm achter de stem komt wel natuurlijk over .
In werkelijkheid zit de galm ook nooit direct op de stem maar erachter of misschien iets ernaast , dat hangt af van welke muur zich het dichtst bij de vocalist bevind omdat daar de stemgalm het eerste op wordt gereflecteerd .
Net zo goed als dat je de muziek instrumenten ook hun oorspronkelijke galm moet geven die in de opname studio aanwezig was .
Want als je de zanger wel galm geeft achter zijn stem maar de muziek instrumenten niet dan komt het ook onnatuurlijk over , en andersom geld uiteraard hetzelfde .
Een mooi voorbeeld van iets droog opnemen zonder ambiance/galm in te bouwen in de opname zijn vrijwel alle opnames van het door velen als hoogwaardig geziende label STOCKFISCH RECORDS .
Zo als opname engineer Gunter Pauler dat doet zo is het niet in het echt , zijn studio heeft namelijk ook met 4 muren en een plafond te maken waar reflexiesen galm op plaatsvinden .
Mix ze er dan niet volledig uit zoals hij doet .
Er zijn maar erg weinig High End labels die zo te werk gaan als Gunter Pauler dat doet met zijn Stockfisch label .
Hij produceerd ook zijn cd's /sacd's voor dezelfde doelgroep waar Fritz de With van STS-Digital ook zijn cd's /sacd's voor produceerd .
En laat nou juist die doelgroep in het bezit zijn van de betere installaties die als zij de set goed voor elkaar hebben fijlloos laten horen of een opname wel of niet dood gemixt is , daarom begrijp ik de man zijn gedachte waarom hij dat doelbewust doet niet want het wijkt immers af van wat natuurlijk is in onze oren .
Of je daar nou wel of niet van houd is ook weer persoons afhankelijk , de 1 geeft daar niets om gezien het fijt dat Stockfisch schijnbaar nog genoeg verkoopt .
Ik heb zelf ook diverse Stockfisch opnames , naarmate de klankmatige prestaties van mijn set toe is genoemen in de loop der jaren is dit ook steeds meer op gaan vallen .
Om die reden laat ik dit label tegenwoordig dan ook links liggen , en ook om de reden dat elke zanger die ingehuurd wordt dezelfde band met muziek instrumenten achter zich krijgt .
Stockfisch heeft namelijk zijn eigen vaste instrumentalisten in dienst ( voor degene die dat niet weten ) , het enige wat er steeds gebeurd is dat er een andere vocalist wordt ingezet waardoor vrijwel alle cd's instrumentaal gezien zeer sterk op elkaar lijken .
Dat gaat heel snel vervelen .
Fritz de With probeerd in zijn opnames wel zoveel mogelijk de werkelijke ambiance / galm van een opname ruimte aan te houden zodat het zo natuurlijk mogelijk over komt .
Je moet namelijk in mijn en zijn ogen niet af gaan wijken van de werkelijkheid zoals je het in het echt ervaard .
Groeten EDWIN B