De SR, de DV en de REL hebben alledrie een
Essential Audio Tools Current Conductor als netkabel en zijn dus geaard aangesloten.
Ik heb vanavond heel veel mogelijkheden uitgeprobeerd inclusief nog een tweetal andere verdeelblokken, verschillende manieren van aansluiten, verschillende stopcontacten, andere groep, etc. Zelfs een ongeaard verdeelblokje geprobeerd, maar niets mocht baten.
Op dit moment is e.a. aangesloten:
Valhalla: SR, DV, br, Humax, Pana -> stopcontact 1
Goldkabel: REL, 6 MA's -> stopcontact 2
Stopcontacten 1 & 2 zitten direct naast elkaar en zijn onderling "aarde-verbonden" en zitten op 1 groep.
De Valhalla wil ik eigenlijk behouden, omdat het beeld dan meer rust heeft dan zonder en de kleuren zijn beter gedefinieerd. Klinkt gek, maar zowel mijn vriendin als ik ervaren het zo.
Ik wil iedereen, en met name thepioneer, bedanken voor het meedenken en tips geven voor een oplossing. Heel helaas is de brom tot op heden nog aanwezig
Er rest, denk ik, nog slechts een paar opties:
1) accepteren dat het zo is en er mee leren leven
2) blijven zoeken en uitproberen
3) een installateur laten komen en de gehele (electrische) installatie na laten meten
4) de MA's laten voorzien van geaarde snoeren
5) de MA's weghalen en alles weer via de SR laten lopen
6) de MA's weghalen en op zoek gaan naar andere eindversterking
Mijn visie:
1) kan ik niet en wil ik niet
2) heb ik geen zin meer in
3) is een optie, maar ben niet zeker of de kosten opwegen tegen de baten
4) is een optie, maar vermoedelijk een vrij dure en weet niet zeker of dat zal uitmaken
5) eigenlijk geen optie
6) is een optie, maar een vrij dure en tegelijkertijd een serieuze; ook omdat ik dan alle 5 de luidsprekers kan aansturen i.p.v. alleen de fronts en de center....
Ad optie 4/5/6 -> De MA's zijn ècht pracht eindversterkers en geven zo veel meer dynamiek aan/in het geluid, dat ik niet meer zonder kan of wil. Ik denk dat het eigenlijk meer de eindversterking is, die ik nu heb mogen horen en beleven. Binnenkort ga ik Audioservice een belletje geven en vragen naar hun mening/visie over geaarde MA's en/of voor een eventuele oplossing.
Ad optie 6 -> Eindversterking voor mijn installatie geeft extra kracht en dynamiek, die ik niet meer kwijt wil. Het lijkt erop dat de Audiolabs stiekem toch meer lusten dan menig receiver goed aan kan. Let wel: de SR-8002 is een bakbeest en lust menig luidspreker rauw, maar moet soms ook zijn/haar meerdere erkennen in luidsprekers....
De MA's zijn super versterkers en ik denk ook niet dat het daaraan ligt, maar feit blijft wel dat ik voorheen geen last had van een bromtoon en na de MA's wel..... Wellicht dat ik voorheen die brom ook al had en dit nu wordt versterkt door de eindversterking?
Ik ga me de komende tijd maar eens beraden wat ik wil gaan doen, waarbij ik een absolute voorkeur heb voor optie 3, 4 of 6...... Stiekem heb ik al rond gekeken voor optie 6 en kom dan op een Parasound 5250 uit of een Rotel RMB-1575.... (optie 6 dus). Daarnaast heb ik binnenkort contact met het bedrijf waar ik al mijn kabels e.d. haal; wellicht dat er een oplossing is in een verdeelblok?