tweak

Gestart door jwx, november 02, 2010, 18:54:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

daffy

#15
Citaat van: ll0ll op november 02, 2010, 21:56:26
Is dit een veronderstelling of kun je technisch onderbouwen dat een lens daadwerkelijk uit focus raakt door stroolicht?

Er staat toch echt "nu zou het kunnen zijn dat " ik zeg niet dat het zo is , dit zijn ook niet  mijn wijsheden maar MOGELIJKE verklaringen die ik gelezen of gehoord heb.

Ik wil ook weten waarom een tweak het geluid EVENTUEEL kan beinvloeden.
En ja ik tweak en ja ik hoor (beleef/ervaar) verschil en dat hoeft niet altijd positief te zijn.
Tjeez je moet je hier al bijna net zo voorzichtig uitdrukken als op dat andere forum.

aan de andere kant als je op een zonnige dag aan zee naar de horizon kijkt wat kijkt dan makkelijker met of zonder gepolariseerde zonnebril ? en ben je zonder zonnebril nu out of focus of kijkt het alleen lastiger en moet je meer moeite doen om dat zeilbootje goed te zien?

Daffy :-)

typo: "(beleef/ervaar) verschil en dat hoeft niet altijd positief te zijn." toegevoegd
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

ll0ll

Citaat van: daffy op november 02, 2010, 22:20:29
Er staat toch echt "nu zou het kunnen zijn dat " ik zeg niet dat het zo is , dit zijn ook niet  mijn wijsheden maar MOGELIJKE verklaringen die ik ken/gelezen of gehoord heb.

Ik wil ook weten waarom een tweak het geluid EVENTUEEL kan beinvloeden.
En ja ik tweak en ja ik hoor (beleef) verschil.
tjeez je moet je hier al bijna net zo voorzichtig uitdrukken als op dat andere forum.

aan de andere kant als je op een zonnige dag aan zee naar de horizon kijkt wat kijkt dan makkelijker met of zonder gepolariseerde zonnebril ? en ben je zonder zonnebril nu out of focus of kijkt het alleen lastiger.

Daffy :-)

Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen, ik vraag me gewoon af hoe je erbij komt
Het linke aan je veronderstelling is dat je de veronderstelling  'bewijst' met je vergelijking met de schittering van de zon. Allemaal wel heel mooi en aardig, maar ik ben op zo'n moment dan op m'n meest kritisch, gaat die vergelijking wel op? Klopt het dat een schittering van licht wat wordt weerkaatst de focussing van een laser kan beinvloeden?

Je kunt het wellicht vergelijken met de wonderen in de wereld. Zaken die men niet kan verklaren worden ingevuld met bekendheden.
Je moet denk ik de techniek volledig kennen wil je er zo'n veronderstelling of uitspraak over kunnen doen. Zo niet, dan weet je gewoon niet waar je het over hebt en kun je daar ook geen uitspraken over doen.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

daffy

Citaat van: ll0ll op november 02, 2010, 22:28:52
Je hoeft je niet meteen aangevallen te voelen, ik vraag me gewoon af hoe je erbij komt
Het linke aan je veronderstelling is dat je de veronderstelling  'bewijst' met je vergelijking met de schittering van de zon. Allemaal wel heel mooi en aardig, maar ik ben op zo'n moment dan op m'n meest kritisch, gaat die vergelijking wel op? Klopt het dat een schittering van licht wat wordt weerkaatst de focussing van een laser kan beinvloeden?

Je kunt het wellicht vergelijken met de wonderen in de wereld. Zaken die men niet kan verklaren worden ingevuld met bekendheden.
Je moet denk ik de techniek volledig kennen wil je er zo'n veronderstelling of uitspraak over kunnen doen. Zo niet, dan weet je gewoon niet waar je het over hebt en kun je daar ook geen uitspraken over doen.

Ik doe geen uitspraak! er staat toch echt "aan de andere kant" en een aantal vraagtekens dus zie het als filosofisch (beter lezen a.u.b. , niet lullig bedoeld  :wink: )

hier trouwens een citaat uit een interview met een/de oprichter van Naim :

Well, if you have a laser busily reading the disc, there's obviously going to be quite a bit of reflection and scattering of the signal, and if it's reflected off anything back in phase with the signal that's going on it just mucks the signal up. And so all this business of having shiny and reflective surfaces makes the whole thing very much less good. And, ah, what one needs is a paint which absorbs the infra-red as completely as you can possibly manage.

de link is bijgevoeg in post #7

daffy :wink:
Denon pma 2500ne & dcd 2500ne, monitor audio gold 200, Qed Genesis silver spiral bi-wire, Qed audio 40 reference rca, ps audio quintet.

JohnWx

Citaat van: Maurice op november 02, 2010, 21:10:32
Als dit over stickers of matten op cd's gaat, dan is dit topic heel snel dicht!


ja en nee maar wel serieus naar mijn mening over iets te kunnen verklaren niet om te gaan schoppen tegen schenen maar als we er fatsoenlijk over kunnen praten misschien levert het wat op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: renes59 op november 02, 2010, 22:00:30
:-D iemand die ook niet alles direct aanneemt.


Vind dit een nutteloze opmerking
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: jwx op november 02, 2010, 23:01:00

Vind dit een nutteloze opmerking


laten we elkaar gewoon de ruimte gunnen als iemand iets wilt ventileren op het forum en in haar of zijn waarde laten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

onderbouwen is ook niet altijd makkelijk

zo zijn er nog veel dingen in de wereld die we dagelijks doen en mee werken maar de werking er niet van snappen

ik heb ook duidelijk gezegd althans geprobeerd om iedereen die een toevoeging kan geven aan dit onderwerp zijn mening/visie kan geven waarom iets waarschijnlijk kan werken




nogmaals zelf geloof ik ook niet in die tweaks maar wel interessant komt ook door dat ik lui van aard ben en weinig moeite neem om te gaan stickeren of te gaan tweaken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HiFi gek

#22
Ik denk dat niemand hier op het forum het wetenschappelijk kan verklaren hoe het werkt met tweaks .

Dat kunnen enkel de personen die het bedacht hebben en er ook hoogst waarschijnlijk veel onderzoek naar hebben gedaan .
Wat wij als leek hierover kunnen melden is enkel het vermoeden hoe iets werkt , wij zijn geen geleerde wetenschappelijke deskundigen

Het wetenschappelijk kunnen verklaren van iets , is dat nou echt zo belangrijk voor sommige personen hier ?
Het gaat er toch eigenlijk enkel maar om of wij de positieve of negatieve effecten van welke tweak dan ook kunnen waarnemen .
En degene die nooit iets waarnemen met kabels of tweaks , jammer dan voor hun , het is helaas zo ( gelukkig is ook niet iedereen hetzelfde ) .

Alles wat op welk form dan ook gemeld kan worden over tweaks of kabels heeft men ook weer elders gelezen op het internet of in een hifi blad , je haald je informatie toch ergens vandaan , die ontstaat niet vanzelf in je hoofd .
Alles wat je weet heb je dus ooit ergens gelezen , staan daar verzinsels in of is het wel de waarheid dan praten wij dat stomweg gewoon na .
Om dat even te bewijzen , als je geboren wordt weet je nog niets , op dat moment is je hoofd qua informatie 100% leeg .
In de loop der jaren steken wij onze informatie op door te leren op school en te lezen in tijdschriften waarin je bent geïntereseerd , zo doen wij dus onze kennis op , door vooral een ander na te praten omdat die iets geschreven hebt over een bepaald onderwerp .
De maatschappij bestaat vooral uit napraten van wat anderen ontdekken of over hun kennis hierover .


Hoe moeten wij in hemelsnaam een onderzoek zelf doen hoe tweaks werken , dat kan niemand hier .
Dat kan wel in een labaratorium uitgevoerd worden door deskundige personen omdat daar de geschikte apparatuur hoogst waarschijnlijk voorhanden is .
Die apparatuur hebben wij thuis niet + dat het de gemiddelde leek aan kennis hierover ontbreekt .

Over deze materie kun je lang of kort over filosoferen met elkaar , er over uit komen hoe het werkt doen we nooit , laat staan het met elkaar eens worden hierover .

Personen die alles op de overige fora standaard onderuithalen wat maar enigszins afwijkt van hun eigen set opbouw , daar heb ik ook geen boodschap aan .
Ook die mensen kunnen dat uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwen d.m.v. zelf uitgevoerd onderzoek waarom iets dan onzin zou zijn volgens hun altijd maar negatieve denkwijze .
Ook zij hebben er stomweg de apparatuur niet voor en de kennis ontbreekt ook bij hun .
De fabrikanten zelf , die weten wel waar ze over praten , die hebben hier speciaal ingenieurs voor rond lopen die hogeschool afgestudeerd zijn en voor dat soort materie wel geleerd hebben .
Als die melden van iets werkt zo of zo , neem dan ook maar aan dat het zo zal zijn  , want wie zijn wij dan om dat tegen te spreken .
Het ontwikkelen van bepaalde materie of wat dan ook neemt vaak vele jaren in beslag , dat bestaat uit testen en testen en dan aanpassen net zolang tot het gewenste resultaat wordt berijkt .
Wij kunnen helaas enkel maar gehoormatig vaststellen of iets wel of niet werkt , en laat dat gehoormatige nou precies zijn waar het voor de simpele leek om draait .


En zo kan ik nog wel een poosje door blijven schrijven als ik wil .




Groeten  EDWIN  B





Mexicaanse Hond

Als je geïnteresseerd ben in techniek dan is google je vriend en niet enthousiastelingen die experimenteren met tweaks zonder dat ze zelf precies (willen) weten waarom iets werkt. Kom desnoods zelf met informatie waaruit blijkt dat iets theoretisch niet kan werken, maar eis dat niet van hobbyisten die helemaal geen behoefte hebben om precies te weten waarom iets werkt of geaccepteerd hebben dat je niet alles kunt weten.

ll0ll

Jammer dat kritische vragen als onderuithalen wordt gezien.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Mexicaanse Hond

Citaat van: ll0ll op november 03, 2010, 13:28:28
Jammer dat kritische vragen als onderuithalen wordt gezien.
Het is vooral de toon die de muziek maakt. Bij de meesten zijn er geen dissonanten, dus blijft de discussie zuiver. Bij een enkeling treedt er luistermoeheid op en/of blijft de naald hangen...

ll0ll

Ik kan me wel vinden in de manier waarop rene59 zich hier op stelt, en vind een post van joep (papieren tijgers en hobby hoog in de vaandel) a-relaxeder dan een rene59 die frits een gewiekste zakenman noemt.
In mijn ogen stelt rene59 over iets wat geroepen wordt kritische vragen, maar daar is blijkbaar geen ruimte voor, en dat vind ik jammer.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Mexicaanse Hond

Nou, dat neem ik dan ter kennisgeving aan. Ik vind het hoogst irritant dat elke draad over het uitwisselen van ervaringen wat betreft tweaks uitloopt op het ventileren van de mening dat iemand er niet in gelooft en een wetenschappelijke verklaring eist. Zoals de topic starter van de label tweak al aangaf was dat niet het doel van die draad.

ll0ll

Citaat van: Mexicaanse Hond op november 03, 2010, 14:08:58
Nou, dat neem ik dan ter kennisgeving aan. Ik vind het hoogst irritant dat elke draad over het uitwisselen van ervaringen wat betreft tweaks uitloopt op het ventileren van de mening dat iemand er niet in gelooft en een wetenschappelijke verklaring eist. Zoals de topic starter van de label tweak al aangaf was dat niet het doel van die draad.

Ja maar lieve schat, we zitten op een forum met users die allemaal hun eigen mening hebben. Soms zijn die meningen niet te stroomlijnen, hoe graag een topicstarter dat ook wil. En in mijn ogen was rene59 niet enorm onbeschoft, eerder kritisch. Maar dat is mijn mening, net als dat jij jouw mening hebt.
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Mexicaanse Hond

Lieve schat?  :oops:  :-D