Monolith + met anti-mode afstellen

Gestart door Bios, oktober 31, 2010, 10:26:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bios

#15
Begin ook te twijfelen aan mijn sr instellingen. zal de hele receiver eens resetten en dan opnieuw afstellen. Maar is het nu het beste om dit te doen met Aydyssey of gewoon met meetlint en db meter ? De een zegt dit en de ander dat ?
Ook stel ik als ik handmatig afstel af met de testtoon van de receiver, maar is er misschien een betere test dvd op de markt ?
Volgens mij heeft dat iets met grijze en roze ruis te maken o.i.d....(is mij verteld, heb daar zelf niet zoveel kaas van gegeten)

Edit: zie nu dat ik de set inderdaad niet goed afgesteld heb met de db meter/ meetlint. Want front left staat op + 1.0db en heb ik dus niet afgesteld met de main volume in eerste instantie, weet niet of dit het verschil maakt maar toch
Panasonic 50G20
Marantz SR5004
Panasonic BD-85
Q acoustics
Monolith+
Wd tv live
Xbox 360

Perfect_audio

Citaat van: Bios op november 03, 2010, 06:04:06
Begin ook te twijfelen aan mijn sr instellingen. zal de hele receiver eens resetten en dan opnieuw afstellen. Maar is het nu het beste om dit te doen met Aydyssey of gewoon met meetlint en db meter ? De een zegt dit en de ander dat ?
Ook stel ik als ik handmatig afstel af met de testtoon van de receiver, maar is er misschien een betere test dvd op de markt ?
Volgens mij heeft dat iets met grijze en roze ruis te maken o.i.d....(is mij verteld, heb daar zelf niet zoveel kaas van gegeten)

Edit: zie nu dat ik de set inderdaad niet goed afgesteld heb met de db meter/ meetlint. Want front left staat op + 1.0db en heb ik dus niet afgesteld met de main volume in eerste instantie, weet niet of dit het verschil maakt maar toch

1- Eerst Anti-Mode installeren, daarna Audyssey aan het werk zetten.
2- Meetlint is absoluut niet geschikt. Het gaat niet om de afstand maar om de tijdvertraging.  Die wordt veroorzaakt door de afstand (jawel) EN door eventuele filters in de luidspreker. Ook Anti-Mode draagt daaraan bij, nl. ca 3 ms oftewel 1 m.

Zorg dat de microfoon niet nabij een wand is (1 m afstand) en al helemaal niet in een hoek (1,5 m afstand).
Dan gaat het zeker lukken!

Ron.
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Bios

Heb de set inmiddels weer handmatig ingesteld, zowel auyssey als handmatig afstellen gaven mij niet het effect waar ik op hoopte.
Heb de sub bij handmatig instellen inderdaad 90cm verder gezet in de receiver dan deze werkelijk staat (staat ook zo in het boekje), maar moet je dan ook 90cm toevoegen als je ausyssey gebruikt ?
Lijkt mij dat audyssey dit zelf toch al berekend en dat je dan niet zelf alsnog een corectie moet toevoegen.
Verder zijn de meningen over het gebruik van aydyssey wel heel erg verdeeld....
Wat betreft de meetmicrofoon, is het inderdaad zo dat ik wel redelijk dicht in een hoek zit.
Ik zal iets meer dan 1m van de wand afzitten maar wat betreft de afstand tot de hoek zal dit precies rond de 1,5m zitten, is dit ongeschikt ? Kan eventueel mijn sweet spot nog een plekje verschuiven.
Panasonic 50G20
Marantz SR5004
Panasonic BD-85
Q acoustics
Monolith+
Wd tv live
Xbox 360

Vlearmoes

Ron bedoelde de audessey van de Antimode

Je set idd op manual laten staan
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Perfect_audio

Citaat van: Bios op november 11, 2010, 08:33:10
Heb de set inmiddels weer handmatig ingesteld, zowel auyssey als handmatig afstellen gaven mij niet het effect waar ik op hoopte.
Heb de sub bij handmatig instellen inderdaad 90cm verder gezet in de receiver dan deze werkelijk staat (staat ook zo in het boekje), maar moet je dan ook 90cm toevoegen als je ausyssey gebruikt ?
Lijkt mij dat audyssey dit zelf toch al berekend en dat je dan niet zelf alsnog een corectie moet toevoegen.
Verder zijn de meningen over het gebruik van aydyssey wel heel erg verdeeld....
Wat betreft de meetmicrofoon, is het inderdaad zo dat ik wel redelijk dicht in een hoek zit.
Ik zal iets meer dan 1m van de wand afzitten maar wat betreft de afstand tot de hoek zal dit precies rond de 1,5m zitten, is dit ongeschikt ? Kan eventueel mijn sweet spot nog een plekje verschuiven.

Uit je acties en verslag maak ik op dat je niet weet/begrijpt wat je doet. Neem eens rust, verdiep je in de apparatuur, lees de handleidingen en ga dan pas aan de slag. Ik weet wel dat de meeste mensen eerst aan de slag gaan en dan, om het slechte resultaat te verbeteren, gaan dokteren. En uiteindelijk krijgt de apparatuur de schuld, want aan de gebruiker kan het niet liggen.......
1- Vergeet handmatig instellen
2- Eerst Anti-Mode inmeten en resultaat testen
3- Dan Audyssey inmeten op de juiste manier
Klaar. Nergens meer aankomen.

Het kan zijn dat het resultaat niet is wat je verwacht, maar de vraag is wat verwacht je eigenlijk? En is dat reëel? En mag je dat wel verwachten met de apparatuur die je hebt? Probeer deze zaken toch zo veel mogelijk objectief te beoordelen. Je verwachtingen kunnen buiten de specs liggen van de apparatuur.

En tot slot: geef zo duidelijk mogelijk aan wat je niet goed vindt: van een opmerking als "het is niet wat ik verwacht" kun je geen chocola maken.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Ik ben het niet met je eens Ron dat je de manuele moet vergeten!

Ik speel niet anders dan manueel ism de Antimode en dit bevalt me uitstekend (en vele anderen)  :yes:
De Audessey gaf hier (en bij vele anderen)  zulke rare uitslagen zodat ik er helemaal van heb afgezien  :no:

Theo
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Bios

#21
Tsja, volgens mij snapt men elkaar nu ook niet helemaal, volgens mij bedoelt perfect-audio wel degelijke de audyssey instelling van de receiver hoor. Anti-mode is gewoon inmeten en stelt werkelijk niks voor.
Verder ben ik echt niet over 1 nacht ijs gegaan, geloof mij maar :) , die aanname vind ik dus niet juist.
Heb het boek werkelijk al meerdere malen doorgelezen en het boek ziet er inmiddels ook aardig afgeragt uit.
De instellingen zowel met audyssey als handmatig begrijp ik echt wel, ik denk dat het probleem de sub dus is.
Ik had hiervan verwacht dat deze een behoolijk laag zou weergeven met alle trillende banken/ vloeren, een gevoel in de maag, en nog wat druk van jewelste.
Het is toch een monolith 500watt versie, ik had er inderdaad misschien wat teveel van verwacht...
Panasonic 50G20
Marantz SR5004
Panasonic BD-85
Q acoustics
Monolith+
Wd tv live
Xbox 360

Perfect_audio

Citaat van: Vlearmoes op november 11, 2010, 09:28:35
Ik ben het niet met je eens Ron dat je de manuele moet vergeten!

Ik speel niet anders dan manueel ism de Antimode en dit bevalt me uitstekend (en vele anderen)  :yes:
De Audessey gaf hier (en bij vele anderen)  zulke rare uitslagen zodat ik er helemaal van heb afgezien  :no:

Theo

Ik zie dat je een SR8002 hebt. Een onvergeeflijke fout van Marantz is dat ze de goedkoopste versie (en simpelste) versie van Audyssey (2EQ) hebben toegepast. Daarmee schep je verwachtingen die niet waar te maken zijn. Ik ben natuurlijk verwent met de Pro versie. Maar ook mijn Denon 4306 met MultEQ XT doet zijn werk prima. Dus, alle waar naar zijn geld.
En tot slot: Audyssey (in zijn beste voorkomen) brengt het geluid terug naar de referentiewaarde. Dat hoeft niet per sé de preferentiewaarde van de gebruiker te zijn. Dan is handmatig aanpassen de enige optie.
Vandaar ook mijn opmerking in het vorige bericht Je verwachtingen kunnen buiten de specs liggen van de apparatuur.

Ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Vlearmoes

Als ik het goed heb komt er een mannetje jou kant op  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Vlearmoes

Citaat van: Perfect_audio op november 11, 2010, 09:48:16
Ik zie dat je een SR8002 hebt. Een onvergeeflijke fout van Marantz is dat ze de goedkoopste versie (en simpelste) versie van Audyssey (2EQ) hebben toegepast. Daarmee schep je verwachtingen die niet waar te maken zijn. Ik ben natuurlijk verwent met de Pro versie. Maar ook mijn Denon 4306 met MultEQ XT doet zijn werk prima. Dus, alle waar naar zijn geld.
En tot slot: Audyssey (in zijn beste voorkomen) brengt het geluid terug naar de referentiewaarde. Dat hoeft niet per sé de preferentiewaarde van de gebruiker te zijn. Dan is handmatig aanpassen de enige optie.
Vandaar ook mijn opmerking in het vorige bericht Je verwachtingen kunnen buiten de specs liggen van de apparatuur.

Ron

Daar ben ik het helemaal mee eens  :yes:
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Bios

Ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal dus weet immers niet wat ik ervan moet verwachten.
En dit kan inderdaad teveel van het goeie zijn, maar om gelijk aan te nemen dat het probleem is dat ik te veel van mijn setje verwacht vindt ik te ver gaan, wie weet is een en ander wel voor verbetering vatbaar en ligt het toch aan een bepaalde instelling/ plaatsing...

En inderdaad binnenkort komt er iemand mijn kant op  :wink:

Dan komen we denk ik al een heel stuk verder en kan je dingen gaan analyseren.
Panasonic 50G20
Marantz SR5004
Panasonic BD-85
Q acoustics
Monolith+
Wd tv live
Xbox 360

WimPeu

#26
Citaat van: Bios op november 11, 2010, 09:46:38
Tsja, volgens mij snapt men elkaar nu ook niet helemaal, volgens mij bedoelt perfect-audio wel degelijke de audyssey instelling van de receiver hoor. Anti-mode is gewoon inmeten en stelt werkelijk niks voor.
Verder ben ik echt niet over 1 nacht ijs gegaan, geloof mij maar :) , die aanname vind ik dus niet juist.
Heb het boek werkelijk al meerdere malen doorgelezen en het boek ziet er inmiddels ook aardig afgeragt uit.
De instellingen zowel met audyssey als handmatig begrijp ik echt wel, ik denk dat het probleem de sub dus is.
Ik had hiervan verwacht dat deze een behoolijk laag zou weergeven met alle trillende banken/ vloeren, een gevoel in de maag, en nog wat druk van jewelste.
Het is toch een monolith 500watt versie, ik had er inderdaad misschien wat teveel van verwacht...

Neem aan dat Rob komt. Dan moet het goed komen.

Ik heb hier een bijna zelfde situatie. (Denon AVR-3808 en Monolith sub, houten vloer) en hier gaat echt alles los hoor. Lampen trillen en op de bank zittend lijkt het wel of ik met een Buttkicker werk. Nog meer sub zou overkill zijn

Edit:
Wat betreft de Anti-mode..waarom gebruik je dat ding? Ikheb hem bij Theo gehoord en in mijn beleving (lees: honger naar laag) kneep die het laag enigsinds en maakt het allemaal wat te vlak. Zonder de AM heb je meer punch...
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Bios

Ja, dat is nu dus precies waar ik op gehoopt had :)\
Ik had ook zoiets van deze sub moet het toch wel waar kunnen maken, but we shall see.
Inderdaad Rob komt hierheen, hij had het verhaal van jou ook al verteld ivm de monolith.
Panasonic 50G20
Marantz SR5004
Panasonic BD-85
Q acoustics
Monolith+
Wd tv live
Xbox 360