Sinds gisteren heb ik een REL Quake sub-bass versterker weten te bemachtigen ,en je raad het al ik ga voor de verandering weer eens een subwoofer bouwen
De originele Quake box is nou niet bepaald een toonbeeld van degelijkheid en niet gericht op optimaal luistergenot .....althans zo denk ik er over ,feit is wel dat de Quake behuizing behoorlijk aan resonanties onderhevig is ,en als er iets moet resoneren dan is het enkel de woofer en niet de behuizing .
Ik vermoed ook dat de versterker/module van de REL een basis boost functie heeft om het laag met de 25cm unit in de kleine Quake behuizing wat presenter te maken .
Met die wetenschap ga ik in ieder geval een hele andere weg bewandelen , want de behuizing word steviger,groter,en vooral muzikaler icm met een flinke 12"unit .
Ik kan mij nog het vergelijk tussen de Q50 en de Quake voor de geest halen ,beide subs gebruiken de zelfde versterker maar de Q50 heeft een 12" ipv een 10"unit ,en de Q50 heeft dan ook een grotere behuizing ,de Q50 speelde mijn inziens de Quake ook volledig weg .
De versterker heeft een uitgangsvermogen van 50 Watt @ 8 Ohm dus nu is het zoeken naar een geschikte 12"woofer met een meer dan gemiddeld rendement ( ca 90 db) die bovendien goed moet presteren in een behuizing van ca 40 ltr .Met een relatief laag budget wil ik dan die sub bouwen zodat de sub later ook nog eens voor een strakke prijs verkocht kan worden .
Word vervolgd
grtz Marco