REL or what ?

Gestart door PM95, september 08, 2010, 11:50:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Sinds gisteren heb ik een REL Quake sub-bass versterker weten te bemachtigen ,en je raad het al ik ga voor de verandering weer eens een subwoofer bouwen  :-)

De originele Quake box is nou niet bepaald een toonbeeld van degelijkheid en niet gericht op optimaal luistergenot .....althans zo denk ik er over ,feit is wel dat de Quake behuizing behoorlijk aan resonanties onderhevig is ,en als er iets moet resoneren dan is het enkel de woofer en niet de behuizing .
Ik vermoed ook dat de versterker/module van de REL een basis boost functie heeft om het laag met de 25cm unit in de kleine Quake behuizing wat presenter te maken .
Met die wetenschap ga ik in ieder geval een hele andere weg bewandelen , want de behuizing word steviger,groter,en vooral muzikaler icm met  een flinke 12"unit .
Ik kan mij nog het vergelijk tussen de Q50 en de Quake voor de geest halen ,beide subs gebruiken de zelfde versterker maar de Q50 heeft een 12" ipv een 10"unit ,en de Q50 heeft dan ook een grotere behuizing ,de Q50 speelde mijn inziens de Quake ook volledig weg .
De versterker heeft een uitgangsvermogen van 50 Watt @ 8 Ohm dus nu is het zoeken naar een geschikte 12"woofer met een meer dan gemiddeld rendement ( ca 90 db) die bovendien goed moet presteren in een behuizing van ca 40 ltr .Met een relatief laag budget wil ik dan die sub bouwen zodat de sub later ook nog eens voor een strakke prijs verkocht kan worden .

Word vervolgd  :-)

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Er zijn er idd een paar met 12 inch en een stel met 10 inch

De Q50 en Q100e waren 50 en 100w met 12 inch
En dan de Oude Quake en Stealth met naar mijn weten de 10 inch

Ik ben zeer benieuwd ! er staat volgens mijn nog een 10 inch volt driver op MP
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TurboMarco

Rob heb je daar een linkje van?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

Een Q50 zou 12" moeten zijn, maar dat haalt hij net niet helemaal. 11" komt eerder in de buurt.
Scheelt toch weer 2,5 centimeter.....  :-D

Zou hem voor de zekerheid even na moeten meten, maar dat gaat vanaf m'n werk een beetje moeilijk...  clown1

TurboMarco

Ok meet maar eens na,per fabrikant verschilt het trouwens wel.....het word dan wel een 12" genoemd maar je moet eigenlijk kijken naar de effectieve membraam oppervlak ,vaak word de korf meegerekend en zodoende komt men aan 30cm oftewel 12"  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lo

Klopt :yes:
Bij mij schijnen er 2X 17cm woofers in mijn audience 72 en contour S3.4 te zitten. Als ik puur de conus meet kom ik nog niet aan 14cm volgens mij :no:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

En die 14cm is nog ruim,de Seas 17cm units in mijn monitoren hebben een 13,5 cm effectief oppervlak.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Die 15 inch DC's zijn inclusief korf bijna 17 inch...
En als ik die Q50 met m'n 12 inch DC's vergelijk dan zit er een behoorlijk verschil in, die Tannoy drivers zijn een stuk forser.

TurboMarco



Dit is trouwens de betreffende quake ,in de beschrijving die ik heb staat dat het gaat om een 10" woofer ,dit zijn ook niet de volt woofers,de Q serie hebben ook nog eens units met foam randen die best wel snel vergaan,zo was dat het ook het geval van de Quake waar ik de versterker van heb.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: marvin op september 08, 2010, 23:00:30
Die 15 inch DC's zijn inclusief korf bijna 17 inch...
En als ik die Q50 met m'n 12 inch DC's vergelijk dan zit er een behoorlijk verschil in, die Tannoy drivers zijn een stuk forser.
nou hup! pak die meetlint erbij  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Zit op mijn werk,...   :-D

TurboMarco

Ah ok....werk ze .

Ik heb trouwens nog een Vifa M30WO woofer liggen,echter deze benodigd ca 60ltr gepoort maar aangezien de REL amp de boel boost in het laag wil ik toch proberen wat de Vifa in een 45ltr behuizing doet.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

lo

Forse units, amai notworthy notworthy

Pas op dat je jezelf geen breuk tilt :-o

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marvin

Ik heb die driver van de Q50 ook al eens los gehad, hij loopt op sommige frequenties een beetje aan, maar ik vond het eigenlijk een vrij simpel drivertje.
Niet echt iets om bang van te worden, kleine magneet!  :-o