Ultieme sub in voorbereiding...

Gestart door Tigger, augustus 03, 2010, 00:48:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

Al jaren heb ik hier de REL Strata III spelen tot groot genoegen. Echter, na al de upgrades die zijn gedaan de afgelopen jaar en diverse metingen, blijkt dat de Strata onvoldoende druk kan opbouwen in de ruimte waarin-ie speelt. De keuze is dan (voor mij dan) snel gemaakt: een grotere ST sub of toch "zelf bouwen". Mijn broertje, die al diverse PA installaties en HT luidsprekers en subs heeft gebouwd, zei me dat hij wel e.a. voor me wilde uitrekenen en opzoeken....

Het begon dus meer als een geintje, maar is nu uitgegroeid tot een concreet idee...... Wat is het geval: afgelopen weekend is-ie langs geweest en heeft me de eerste schetsen laten zien evenals een idee voor de diverse onderdelen.....

* Hypex DS 8.0
* 2 x Swans SP10
* Van den Hul interne bekabeling (moet nog even navragen welke.....zou ook zomaar kunnen zijn dat QED gebruikt gaat worden...)
* 2 x 22mm HDF gelijmd en samengeperst (professionele lijm en professionele persbank)
* diverse braces intern (uit 1 stuk)
* beide woofers worden in een (flauwe) hoek geplaatst (downfiring), kast wordt gedeeltelijk gevuld met zilverzand en een baspijp komt tussen beide woofers
* afmetingen vergelijkbaar met een REL Studio III/Stentor III


Dit project zal langzaam gaan en op z'n gemak. Extra aandacht zal komen bij het bouwen van de kast, de verlijming, het samen persen en de braces en afdichting. Uiteraard zal ook extra aandacht worden besteed aan de componenten en zoals het er nu naar uitziet, zal dat geen enkel probleem zijn..... Foto's zullen t.z.t. natuurlijk geplaatst worden.



Dit zijn in het kort de eerste ideeën.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Tigger

Ik ook!! Het is weer een hele andere weg en ik denk dat er best wel eens iets heeeeel leuks uit kan komen. Rob, je bent natuurlijk van harte welkom om de sub aan de tand te voelen als-ie er eenmaal staat.

Mochten er forumleden zijn, die een sub zelf hebben gebouwd en ergens tegenaan zijn gelopen of vanuit andere ervaring weten waar je specifiek op moet letten, dan lees ik natuurlijk maar al te graag de tips & tricks ;)



O ja, vermoedelijk gewicht zal rond de 90kg zijn.....
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

Stadium III

90 kg dan ga je de Studio 3 aantikken  :-D
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

thepioneer

Dit hoort goed, echt een super sub. Met de juiste componenten en stevige kast kun je straks aardbevingen maken :) Ben erg benieuwd naar de foto's als de bouw is gestart
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Totofan

Citaat van: Stadium III op augustus 04, 2010, 07:27:32
90 kg dan ga je de Studio 3 aantikken  :-D

Pas maar op dat je geen hernia oploopt tijdens het bouwen en plaatsen, jemig wat een gewicht zeg 90 kilo.
Ik blijf het bouw proces volgen, en ben benieuwd naar de foto's als je bezig bent, veel succes en bouw plezier.

Groet Marcel
Denon PMA800NE
Denon DCD800NE
Denon DNP800NE
Dali Oberon 7
Samsung uhd-tv55
Sony blu-ray UBP-X800
Ziggo media box Next

MadVillain

Nog niet klaar? Ben echt benieuwd naar het eindresultaat :D

Tigger

Hahaha....nee, nog steeds niet klaar!! Ben nog bezig met afstoffen.... :)
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips