Omdat de 1.6 me zo goed beviel, was mijn belangstelling voor de 1.7 groot toen de eerste berichten over deze nieuwkomer op het net verschenen. De levering naar Nederland liet even op zich wachten maar toen de eerste exemplaren per boot hier arriveerden, heb ik mijn interesse kenbaar gemaakt aan Rob van de Hifiwinkel waar ik mijn exdemo 1.6 had aangeschaft.
Thuis zou ik een demo krijgen van goed ingespeelde 1.7 luidsprekers en hij zou een nieuw setje meenemen. Als het me beviel zou ik mijn 1.6 kunnen inruilen en een nieuw setje 1.7 voor introductie prijs kunnen aanschaffen.
Afgelopen woensdag was het dan zover. Om ongeveer 8 uur 's avonds hadden mijn 1.6 plaats gemaakt voor de mooie en netter afgewerkte 1.7. Deze stonden nu met het hoog aan de binnenkant ongeveer op dezelfde plaats als de 1.6. In de handleiding wordt niet meer gesproken over een bepaalde voorkeur maar volgens Rob kunnen deze panelen het best zo worden opgesteld in mijn luisterruimte.
Na een aantal cd's beluisterd te hebben kon ik niets anders concluderen dan dat de 1.7 echt goed en de aanschaf waard waren. Ze verschillen niet zoveel van de 1.6. Het mooie/goede is gebleven met hier en daar een verbetering. Met name het hoog is beter. Dat staat niet meer zo los van de rest. Het vormt meer een geheel met de rest. Het hoog, midden en laag gaan naadloos in elkaar over. Het is met alles ribbon meer één lijnbron.
Een beetje hoopte ik op meer bas, maar dat is denk ik niet het geval. Het is volgens mij precies gelijk aan dat van de 1.6. Opvallend is wel de bredere sweetspot van de 1.7. Bij de 1.6 was ie niet veel breder dan 1 persoon. Nu zeg maar 2 personen.
De 1.7 voelt steviger aan. Dat zal wel door de nieuwe zijkanten komen. Die beslaan nu de hele zijkant en zijn nu van aluminium en zien moderner uit, vind ik.
Van de lastige keus bi-ampen of bridgen ben ik nu ook verlost. De 1.7 heeft maar een aansluiting.
Nadat ik beslist had mijn 1.6 in te ruilen en de 1.7 aan te schaffen, werd de demo 1.7 set weer ingepakt en moesten ze plaats maken voor mijn nieuwe 1.7.
Het was even schrikken, want niet ingespeeld was er behoorlijk verschil. De weergave leek niet helemaal te kloppen. Nauwelijks dynamiek en bas, wat scherpte en het deed me denken aan los zand. De coherentie was zoek en het klonk niet fijn.
Rob verzekerde mij dat dat allemaal goed zou komen. Het zou na ongeveer twee weken net zo goed zijn als de demo 1.7. Na 2 dagen inspelen ben ik al gerust gesteld. Het klinkt nu al behoorlijk goed.