blijkbaar een topic niet in de gaten gehad.
als je idd werkt met de UCA222 blijkt het signaal idd vrij zacht te zijn.
Is eenvoudig te verhelpen door je uitgangssignaal vlak voor de meting (in het vensterje waar je uiteindelijk op de meetknop moet duwen wil je de sweep doen gaan) iets hoger te zetten zodat de meting idd een acceptabel niveau verkrijgt. (minstens -18dB headroom, liefst rond de -12dB als ik me niet vergis dus die -9 zit goed, anders erboven gaat deze rood aantonen !! )
Heb jij je level gelijk getrokken met je dB meter level? maw een levelcalibratie gedaan?
Indien niet, zeker doen !
- Links naast je dB getal op je scherm bovenaan heb je een knop CALIBRATE...
- Je klikt op die knop
- Je kunt dus kiezen in het uitschuifmenutje als je de calibratieknop hebt ingedrukt.
Je stuurt een signaal door je systeem ofwel door je speakers, door je subwoofer of je gebruikt een extern signaal.
In JOUW geval zou ik dus kiezen voor speaker.
-Je drukt op OK en het signaal gaat door je speakers.
Er komt een venstertje waar een getal in staat, meestal 75dB om te starten.
- Je leest het getal af van je dB meter zodra deze stabiel is.
- Je typt in dat getalvakje de waarde nu in van je dB meter en druk op "finish"
De calibratiefiles zijn belangrijk dat je die zeker in je instellingen hebt opgeslaan.
indien niet, verwittig mij
in windows moet je line in van je geluidskaart zeker volledig open staan.
Gewoon in configuratiescherm de instellingen van je USB geluidskaart nakijken.
Je kan helaas via windows bitter weinig instellen, maar toch zeker kijken of deze ingang wijd open staat.
Ook zeker zijn dat je output van je pc vol open staat. Dus alles op 100% en zeker kijken of dat ook zo blijft van zodra je op de Measure toets duwt. Want daar heb ik al een bug in ondervonden dat die de laatst instelling onthoud en ook wijzigd.
Maw, stond je geluid op 'mute' de laatste keer zal hij dat zien en iedere keer wijzigen naar 'niet mute'. Helaas omgekeerd gebeurd dus als je intussen 'zelf' al de 'mute' hebt 'uitgezet', dan duwt hij deze terug aan. Zeer dom maar ja, gewoon in de gaten houden.
Als de getallen tussen dat van op je scherm en dat van je dB meter overeenkomt, dan staan we al een stap verder.
Als je bij de meting een te lage headroom krijgt en je computer geeft al alles wat hij kan. Zet gewoon je volumeknop van je versterker op een iets hoger niveau, maar onthoud ook dat referentie niveau !!
Dit totdat hij zelf duidelijk signaal binnenkrijgt om te calibreren.
Zijn er specifieke vragen, shoot, kan ik zelf nog eens kijken in het programma...
Voordeel is met dat programma, eens de instellingen zijn gemaakt is het echt niet moeilijk meer. Je sluit gewoon je geluidskaart aan. Die sluit je dan vervolgens aan op je versterker. Dan open je het programma die de laatst gebruikte instellingen oproept.
En je kan direct gewoon verder meten...