van CD-52 MKII SE naar CD10/CD16 -> de moeite waard?

Gestart door Zoldar, mei 31, 2010, 23:17:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

Dag Allen,

Ik heb nu al een tijdje muzikaal gezelschap van een Marantz CD-52 MKII SE. Destijd nieuw gekocht na ruim een dag luisteren en testen bij een goede hi-fi winkel. Er waren weinig verschillen te horen in cd spelers, vond ik toen. Maar de marantz had "iets". Muzikaal en net iets meer warmte leek het, dan zelfs veel duurdere CD spelers.

Toen had een Marantz CD-10 mijn hart gestolen. Dit vond echt beter klinken dan de rest en de cd-52 MKII SE leek daar wat heel wat elementen van overeind te houden.

Vraag is nu: is het de moeite waard om nu alsnog voor een CD-10 of CD-16 te gaan? Ze zijn nu een stuk betaalbaarder geworden. Laatst naar een Naim geluisterd en dit kon mij niet bekoren.

Of is het modificeren van de good old CD52 MKII SE ook een idee (tenlabs clock)?

Ik luister alleen via AKG K701 met een goede koptelefoon versterker (Graham Slee Solo Ultra-Linear + PSUI) naar mijn muziek. Ik moet zeggen dat de K701/Solo veel en veel, veeeeeeeel (!) meer detail laten horen dan ik ooit uit mijn speakers zal halen. Daarom gebruik ik de Marantz nu als standalone source direct via SilverQab naar de Graham Slee Solo/K701 combo.

Oh iets in mij verteld dat een nieuwe cd5006 me niet gaat verbazen:)

Gegroet,

Zoldar
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

luisteren luisteren luisteren


hoewel ik zelf een CD 10 / CD 16 blind zou kopen


je cd52se is gewoon ook een goede speler wat is er mis mee ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 31, 2010, 23:17:18
Dag Allen,

Ik heb nu al een tijdje muzikaal gezelschap van een Marantz CD-52 MKII SE. Destijd nieuw gekocht na ruim een dag luisteren en testen bij een goede hi-fi winkel. Er waren weinig verschillen te horen in cd spelers, vond ik toen. Maar de marantz had "iets". Muzikaal en net iets meer warmte leek het, dan zelfs veel duurdere CD spelers.

Toen had een Marantz CD-10 mijn hart gestolen. Dit vond echt beter klinken dan de rest en de cd-52 MKII SE leek daar wat heel wat elementen van overeind te houden.

Vraag is nu: is het de moeite waard om nu alsnog voor een CD-10 of CD-16 te gaan? Ze zijn nu een stuk betaalbaarder geworden. Laatst naar een Naim geluisterd en dit kon mij niet bekoren.

Of is het modificeren van de good old CD52 MKII SE ook een idee (tenlabs clock)?

Ik luister alleen via AKG K701 met een goede koptelefoon versterker (Graham Slee Solo Ultra-Linear + PSUI) naar mijn muziek. Ik moet zeggen dat de K701/Solo veel en veel, veeeeeeeel (!) meer detail laten horen dan ik ooit uit mijn speakers zal halen. Daarom gebruik ik de Marantz nu als standalone source direct via SilverQab naar de Graham Slee Solo/K701 combo.

Oh iets in mij verteld dat een nieuwe cd5006 me niet gaat verbazen:)

Gegroet,

Zoldar

Hoofdtelefoon met speakers vergelijken is appels met peren

Een zangeres met een band hoor je niet realistisch op een kop telefoon


Je luistert ook naar 2x mono in

De beleving is anders
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Citaat van: jwx op mei 31, 2010, 23:21:52
luisteren luisteren luisteren


hoewel ik zelf een CD 10 / CD 16 blind zou kopen


je cd52se is gewoon ook een goede speler wat is er mis mee ?

Helemaal niets mis mee. Vraag me alleen af of het gras wel groener is aan de overkant. Zal es kijken of ik ergens een listen kan geven aan de CD-10/CD-16.

Ik heb nu tijdelijk niet genoeg ruimte om de main stereo in de huiskamer te zetten. (B&W CDM7 SE, Yamaha CDP 8000 pre, NAD C370 amp). Dus roeien met de riemen...

Maar dat bevalt nu zo goed dat ik daar een appart Head-Fi setje van ga maken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Ik moest even drie keer lezen toen in 'listen' zag staan, de verbastering van het Nederlands is je niet vreemd.
Maar daar moest ik de rest van je bericht even voor uitlezen.  :-)

So mate, just listen!  :wink:

Zoldar

Ah ok. Kijk, ik zou de CD-10 ook blind kopen. Gewoon omdat het een geweldig mooi apparaat is. Zwaar, degelijk. Ik vroeg me alleen af of mensen zijn die deze spelers met elkaar hebben vergeleken en er iets over kunnen vertellen. m.a.w. dag en nacht verschil of valt dat wel mee?

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op mei 31, 2010, 23:52:03
Ah ok. Kijk, ik zou de CD-10 ook blind kopen. Gewoon omdat het een geweldig mooi apparaat is. Zwaar, degelijk. Ik vroeg me alleen af of mensen zijn die deze spelers met elkaar hebben vergeleken en er iets over kunnen vertellen. m.a.w. dag en nacht verschil of valt dat wel mee?



ik zelf persoonlijk vind er niet zoveel verschil tussen cd spelers als tussen speakers

tuurlijk heb je verschillen maar dan moet ik echt A B gaan schakelen

Heb de CD10 gehad CD80 CD42 CD52 CD72se CD17 DV17, vond het allemaal erg goed klinken en als ik nu niet meer weet welke ik het prettigst vond zegt wel iets over de kwaliteit

Heb erg veel gehoord in mijn hifi leventje
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

bedankt. dat zegt me meer dan 1000 tests in vakbladen. kon vroeger al niet veel verschil horen tussen Phillips, Sony (mwah te scherp), NAD, Arcam, Naim en nog wat. Alleen Marantz sprong eruit.

Ja een Accuphase set was veel mooier. Maar daar betaal je dan ook naar.

Ik laat de lade maken (tandwieltje) ga weer jaren plezier hebben  :mrgreen:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

merlin

#8
Keuzes zijn lastig!
Wat is het prijsverschil tussen de CD10 en je eventuele modificatie (van wat en waarom?).
Tegenwoordig kun je zelden nog uitgebreid een goede koptelefoonuitgang beluisteren: sommige spelers hebben ze niet eens meer. Dan zit je het dichtste bij de bron...
Zelf heb 14 jaar terug 1 keer een duidelijk betere (demo) luisterervaring gehad Beethoven 5eS/Sain-Saens Danse Macabre 6e seconde) op een Accuphase set maar die was dan ook ettelijke TIEN-duizenden guldens duurder... (zeg maar euros).
Denon CD-spelers hebben mij destijds nooit kunnen bekoren: te hoog en schril.
Wel de Marantz CD72 maar helaas was het toenmalige budget op en kwam ik heel goedkoop op een 2ehands Philips die verder uitstekend is. Misschien nog beter als ik hem via de digitale uitgang aftap maar mijn PM80 kan dat niet.
"Hearing is believing...."    of te wel soms: wat je zelf wil geloven.
Luister-verschil tussen een Marantz CD52 en CD62 heb ik niet kunnen ontdekken.
"It's all relative":  more money does not necessairily mean better sound!!!


Luister vooral naar prijs-prestatieverhouding en wees dan een tevreden Nederlander (qua geld bedoel ik, hahaha; lands-aard).
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

Zoldar

Een Marantz CD-10 kan ik voor ongeveer 280 euro op de kop tikken.
De modificatie (een tenlabs klock) is voor evenzoveel in te bouwen in de CD52 MKII SE.

Van beiden weet ik niet of het veel/weinig effect heeft op de geluidskwaliteit. Zo te lezen aan de ervaringen niet bijster veel.

Mischien moet ik duidelijker uitleggen hoe de set in elkaar steekt.

Marantz CD52 MKII SE -> SilverQab interconnect -> Graham Slee Solo Ultra-Linear hoofdtelefoon versteker -> AKG K701.

Het verschil tussen luisteren naar de K701 via de GH Solo en bijvoorbeeld de hoofdtelefoon uitgang van de CD-speler of de NAD C370 hoofdtelefoon uitgang is WAARNEEMBAAR BETER.

Zie http://www.head-fi.org/forum/thread/491295/review-graham-slee-solo-ultra-linear-headphone-amp

Ook hier kun je prijs/kwaliteit  bedenkingen bij hebben, een koptelefoon versterker a raison de ong 600 euro is ook niet niks. Maar ik ben er uitermate tevreden mee.

Gegroet,

Zoldar
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Een CD10 voor dat geld gelijk kopen

Een 52se is al helemaal op zijn top

Als je veel/alleen via de koptelfoon luister zou ik daar in gaan investeren


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zoldar

Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

lo

Krabben dan hè, maar of het weggaat :schater:

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

merlin

Citaat van: Zoldar op juni 01, 2010, 10:30:17
Een Marantz CD-10 kan ik voor ongeveer 280 euro op de kop tikken.
De modificatie (een tenlabs klock) is voor evenzoveel in te bouwen in de CD52 MKII SE.

Van beiden weet ik niet of het veel/weinig effect heeft op de geluidskwaliteit. Zo te lezen aan de ervaringen niet bijster veel.

Mischien moet ik duidelijker uitleggen hoe de set in elkaar steekt.

Marantz CD52 MKII SE -> SilverQab interconnect -> Graham Slee Solo Ultra-Linear hoofdtelefoon versteker -> AKG K701.

Het verschil tussen luisteren naar de K701 via de GH Solo en bijvoorbeeld de hoofdtelefoon uitgang van de CD-speler of de NAD C370 hoofdtelefoon uitgang is WAARNEEMBAAR BETER.

Zie http://www.head-fi.org/forum/thread/491295/review-graham-slee-solo-ultra-linear-headphone-amp

Ook hier kun je prijs/kwaliteit  bedenkingen bij hebben, een koptelefoon versterker a raison de ong 600 euro is ook niet niks. Maar ik ben er uitermate tevreden mee.

Gegroet,

Zoldar

Tja, ik begrijp dat je wil modificeren maar je "klacht" of "verbeteringsdoel is niet duidelijk gespecificeerd en dus is ook de weg naar verbetering niet analyseerbaar.
Als je dan ook niet weet wat de eventuele modificatie voor effect heeft .....
waar denk je dan dat je mee bezig bent ?  ?  ? (klinkt niet aardig maar het is puur feitelijk bedoeld als nadenk tip).
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

Zoldar

De vraag stelling is anders:

Gegeven: tevreden met weergave AKG K701 en GS Solo. Voor mij geen reden om hier verder te upgraden.

Vraag: is er een verbetering te verwachten in geluidskwaliteit met een andere bron? dwz: CD-10 of tenlabs clock gemodificeerde CD-52 MKII SE.

"verbetering" kan zijn: meer detail, iets meer bass punch, 3d blijven stereobeeld bij complexe passages. Vertel het me maar.

Ik kan het ook in het spaans uitleggen als dat helpt. (no es broma)
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden