Citaat van: Vinyl_Fuchs op augustus 25, 2018, 15:25:01
1e muziekstuk is niet mijn smaak (te zeer een kakafonie), maar naar het 2e muziekstuk kan ik wel luisteren. Evengoed interessant om de muzieksmaken van iedereen hier voorbij te zien komen.
Precies, zoveel mensen, zoveel stemmingen, zoveel smaken.
Etudes, de naam zegt het al, zijn eigenlijk studiestukken van de componist om zijn of haar kunnen te demonstreren en hoeven niet per se muzikaal te zijn. Er schijnen zelfs componisten te zijn die alleen op papier componeren zonder het instrument zelf te kunnen bespelen, en helemaal geen rekening houden met mogelijke muzikale uitvoering???
De etudes voor viool van Bach zijn a: van de hoogste moeilijkheidsgraad en b: van de hoogste muzikale inhoud, geen noot is teveel of verkeerd geplaatst.
De etudes voor viool van Paganini zijn natuurlijk a: maar misschien al minder b: want te veel bravoure en ingesteld om ook bekeken/bewonderd te worden (sommige violisten zijn echte uitslovers met zulke stukken op hun muziekstandaard)
De etudes voor piano van Liszt ken ik nog niet, maar zijn ook buitengewoon moeilijk te spelen en muzikaal over te brengen.
En zo zijn er vast nog vele andere stukken, vast en zeker voor ieder instrument zijn ze gecomponeerd.
Als de componist ze zelf op het gewenste niveau kan uitvoeren zit het muzikaal meestal wel goed.
Die Etudes van Demessieux, Paganini en zo, daar kun je sinds Youtube ook visueel van genieten.
Organisten zijn toch al bijzonder, volledig onafhankelijke handen en voeten en dan ook nog meerstemming in twee handen te kunnen spelen.