Citaat van: Cornelis1921 op oktober 17, 2013, 14:37:18
Mozart: The Violin Concertos (complete)/ Itzak Perlman/ Wiener Philharmoniker/ James Levine (DG, (P)1983).
I.p.v. gespeeld te worden op periode instrumenten (o.a. darmsnaren), werden deze concerten opgenomen met moderne instrumenten. Het resultaat doet beslist niet onder voor die van Kremer/Harnoncourt of Carmigniola/Abbado, die wel op periode instrumenten zijn ingespeeld.
Nu CD 2/2.
Mozart heeft de 'liefste'* muziek van alle componisten, die ik ken, totnutoe geschreven.
Men ook stellen de kinderlijkste muziek, i.i.g. schijnbaar kinderlijk eenvoudig. Maar, ook hier, schijn bedriegt.
P.S. Ik heb de vioolconcerten van pas]relatief laat ontdekt: vorig jaar, toen ben pas echt intensief begonnen met het beluisteren van deze pareltjes. Vooral concerten 3-5 zijn erg mooi. Mijn favoriete uitvoering is die van Perlman met Levine. Kremer met Harnoncourt en Carmigniola met Abbado vind ik aan de afstandelijke kant. Perlman speelt heel warm en intens, kruipt a.h.w. in de partituur en verwarmt die van binnenuit met zijn gloedvolle vioolspel.