Citaat van: Cornelis1921 op augustus 02, 2011, 04:10:44
Zojuist geluisterd naar Bach's Early Cantatas Vol.1/Kirkby at al/ Purcell Quartet/Chaconne.
Nu: een uitvoering die op de site van Amazon.de een ferme veeg uit de pan krijgt. Niets, maar dan ook niets deugde eraan: * voor de moeite. Het gaat om István Kertész' uitvoering van het Requiem van Antonín Dvorák. Gezongen en gespeeld door puike solisten, de Ambrosian Singers en de London Symphony Orchestra. Zelf ben ik, na kritisch luisteren, tot een andere conclusie gekomen, mede door deze uitvoering/opname (uit 1969) binnen een historisch perspectief te plaatsen.
Na nog eens een keer deze uitvoering (de enige die ik bezit) Dvorák's Requiem aandachtig beluisterd te hebben, blijf ik bij mijn eerder getrokken conclusie: niks mis mee. Wat de 'rescensent' hoorde aan onzuiverheid klopt: er wordt soms niet loepzuiver, synchroon gezongen. Een euvel wat je vaker hoort in soms monumentale vocale werken (dit: 100 min.+) en zeker in opnamen uit het analoge tijdperk, toen veel partituur delen /tutti's in één keer op de band werden gezet. Ook toen, juist toen, was het maken van (plaat)opnamen, een kostbare zaak. Salarissen waren weleswaar lager, maar de tijd om tot geschikte 'take' te komen duurde langer, men kon toen nog niet zo scherp 'editten' als met de apparatuur van nu dat kan Ook was er meer 'overhead'-personeel nodig dan nu, dat stuwde de kosten ook op. En bedenk, dat de omzet gehaald moest worden uit een relatief zeer kleine markt: welvaartsniveau lag toen een stuk lager en had smallere basis m.a.w. er waren toen minder potentiele kopers - hogere kosten bij een hoger risico. Zie hier een historisch kader.
Ter referentie:
amazon.de zoeken naar 'Dvorák: Requiem/ Kertész', de 'Kundenrescention'. Deze man heeft er weinig van begrepen.