Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

WimPeu

Kijk John...niet voor 1 gat te vangen.  :wink:

Mooie uitleg.  notworthy

Heb net de nieuwst John Hiatt binnen gelepeld in EAC. Kan me ook niet zo veel schelen hoeveel bit en zo het is. Als het maar CD kwaliteit is. Is ruim voldoende voor mij.

De plaat is werkelijk prachtig.    notworthy notworthy notworthy

John Hiatt – Dirty Jeans and Mudslide Hymns




Recencie van Bluesmagazine.nl

Format: CD / Label: New West – Sonic RendezVous / Release: augustus 2011
Ook verkrijgbaar als CD+DVD Deluxe Edition
Cosmox.nl, Blues CD's online bestellen

Tekst: Patrick Struijker Boudier

Wat te denken van een album geproduceerd door Kevin Shirley, bekend van zijn werk met de Black Crowes, Aerosmith en Joe Bonamassa? Wordt het een Southern rock album met gierende gitaren en pompende ritmes? Nee. Enter John Hiatt. Want het mag dan wel Haitts meest 'harde' plaat zijn van de afgelopen jaren; de man gooit nog genoeg donker en pijn op zijn nieuwe plaat om niet als een imitatie van eerder genoemde bands aangemerkt te worden.

Dirty Jeans and Mudslide Hymns is een donkere, bittere plaat over verlies, liefde, pijn en een zoektocht naar, wat alleen al tot uiting komt in de titels van de songs. Damn This Town, Til I Get My Lovin' Back, Hold On For Your Love, Adios To California.

Amerika is volop aanwezig in de nummers en te oordelen aan de teksten is Haitt niet positief over de staat waarin het land verkeert. Een land op de vlucht voor zichzelf, net als Hiatt in het leeuwendeel van de songs. Maar het is niet allemaal slecht nieuws over de USA. Het album eindigt bijvoorbeeld met When New York Had Her Heart Broke; een oprechte en warme hulde aan New York en hoe deze stad na 11 september 2001 opgekrabbeld is.

Damn This Town opent de plaat furieus en dreigend met een zompige gitaar.
Til I Get My Lovin' Back is een hartverscheurende tearjekker over een verloren liefde. 'Now I hide in the darkness; that's all I can do.' Evenals Hold On For Your Love spat de frustratie uit het nummer. I Love That Girl zowaar een blije ode aan een nieuwe liefde. Down Around My Place begint als 'klein' nummer met slechts spaarzame begeleiding en bouwt halverwege uit tot een climax om weer klein te eindigen.
Hiatt verpakt zijn songs in een hardere sound vergeleken met zijn eerdere albums, maar knalt er nog genoeg country en blues doorheen. Voeg daarbij zijn soms hoge emotionele zang en je hebt een plaat die tegelijkertijd hard en zacht is. Een fijne plaat.

1. Damn This Town
2. 'Til I Get My Lovin' Back
3. I Love That Girl
4. All The Way Under
5. Don't Wanna Leave You Now
6. Detroit Made
7. Hold On For Your Love
8. Train To Birmingham
9. Down Around My Place
10. Adios To California
11. When New York Had Her Heart Broke

Website: www.johnhiatt.com
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

drees62

Citaat van: drees62 op juli 29, 2011, 18:21:17
Citaat van: xander32 op juli 29, 2011, 18:06:46
Alweer Into de Wild van Eddie Vedder; hoe vaker ik deze luister hoe meer indruk deze maakt op mij. Prachtig  :yes:.

Voor de geïnteresseerden: het betreft een soundtrack van de gelijknamige film welke ook prachtig is, echt een aanrader.


Sander.

Eddie heeft een live DVD uit met veel songs van Into the Wild. Morgen maar 's even naar de MM.

Beetje in dezelfde stijl is de film "127 hours". Ruig landschap, mooie muziek en waar gebeurd. Van de maker van Slumdogg Millionaire (Danny Boyle)

Inmiddels de Blu Ray binnen van Eddie en afgelopen weekend al meerdere malen bekeken/beluisterd. Soundtrack in DTS HD master en mooie akoestische opnames maar af en toe ook lekker ruig.  HB
Veel nummers van Into the Wild, echt een aanrader voor de liefhebber!

WimPeu

Heb de film ooit wel eens gezien maar blijkbaar geen indruk gemaakt. Van Vedder en Co. ben ik normaal ook niet zo verrukt. Zal eens naar de soundtrack op zoek gaan.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

Citaat van: WimPeu op augustus 09, 2011, 18:41:43
De plaat is werkelijk prachtig.    notworthy notworthy notworthy
John Hiatt – Dirty Jeans and Mudslide Hymns
Inderdaad, deze wordt dit weekend gehaald. CD naar mijn hart.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

WimPeu

Ga jij vast erg mooi vinden Rene. Vindt hem beter dan zijn paar laatste platen. Zal komen omdat er wat meer vuur in zit. Naar mate John Hiatt ouder wordt worden zijn platen zwarter, melancholischer...puurder.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

renes59

#2855
Ik mag die Hiatt wel. Dit was in 1985 de kennismaking met hem.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Niber

Goede plaat inderdaad, hoorde hem vandaag op de 3 voor 12 luisterpaal.
Zal hem binnenkort ook even binnenhalen.  pompom
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

Whisper.nl

Citaat van: renes59 op augustus 08, 2011, 22:28:52
Ook hier kippenvel, niet ieders smaak.

http://youtu.be/zXf-SuBbJa0

Hi Rene,

The good old Country.

Uit mijn jeugdjaren Country Gazette.

http://www.youtube.com/watch?v=z7Qb2Q3Dj_U&feature=related

Ff bluegrass.

Groet Whisper

ps 'kheb de lp nog op zolder :-)
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

renes59

#2858
Moi Hans, old fashion country, mooie muziek. Niet de hele avond maar wel mooi.
Hier nu een stukkie blues op de labtop.

http://youtu.be/aKo80b-QfK0
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: Audiotic op augustus 09, 2011, 16:58:53
Citaat van: John Wx op augustus 09, 2011, 16:14:18
Citaat van: Audiotic op augustus 09, 2011, 12:58:10
...

Overigens, een originele tape schijnt toch > 20 bit diepte aan dynamiek te kunnen bevatten...

die mag je even uitleggen graag

Uiteraard. Eerst maar even waar ik het vandaan heb:
http://blog.bowers-wilkins.com/speakers/definitive-guides/the-definitive-guide-to-24-bit-flac/ (*)

Uitleg: CD's zijn gecodeerd in 16 bit, dus max. 65536 stapjes in niveau. Dat lijkt veel, en is inderdaad goed voor 96 dB dynamisch bereik, maar vooral aan de einde van het spectrum zijn de stappen erg grof. Hele zachte passages bijvoorbeeld laten geen details meer horen. Dat zijn toch grove stappen. Als je kijkt naar de sampling frequentie (44.1 kHz) is dat bij boventonen, zeg 11 kHz een golf die in vieren wordt gehakt. Zie plaatje in de link. Nou niet echt nauwkeurig, en neem mee dat juist daar veel informatie in de muziek zit qua ruimtelijkheid. Ook al kun je geen tonen horen boven zeg 16 kHz, de informatie bij 20 kHz kan heel goed hoorbaar zijn door de interferentie met lagere tonen. De verschiltoon van zeg 10 en 20 kHz is 10 kHz, en dus wordt er iets toegevoegd. Als je die informatie weghaalt mis je dus iets. 96 kHz recordings maken dat goed. Daarbij komt dat het filter achter de DAC die de rondingen weer aan de glf geeft zelf voor bepaalde types (intermodulatie etc) vervormingen zorgt. De betere DAC's and CD spelers hebben soms de mogelijkheid te kiezen voor bep filters... Is een reden voor dus.

Maar - dat dynamische bereik van 96 dB is niet zalig makend, want het probleem zit 'm niet (alleen) in de luide maar vooral ook in de stille passages, dus bij de "onderste" bits. Zoals ze in het artikel zeggen "The trouble is though, the quieter the signal is, the more the system distorts using the PCM digital system, which effectively sucks out the atmosphere – all the subtle ambient details – of a piece of music. In a direct A-B comparison with the mastertape, "16-bit sounds slightly vague," says Paul Rigby, "like a primitive digital camera it simply loses the subtlety and fine detail; it's less easy to live with than hi res digital"." en ja, ik kan je zeggen uit eigen ervaring dat een 24bit opname echt "zwartere"  stiltes, meer ruimte, heeft dan de CD versie. ZELFS als een oude tape-opname omgezet is. Zoals bij Hotel California van de Eagles, en Days of Future Passed van The Moody Blues.

Hier is nog een mooi stukje: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog_and_digital_recording

Tapes zelf hebben een dynamisch bereik van max. 80 dB, dus zou 96 dB meer dan genoeg moeten zijn. Maar: het zit 'm in de verschillen in de golfjes, kleine subtiele verschillen, en weer vooral in de hogere frequenties, waar de ruimtelijkheid dus zit. Als alle muziek in 16 bits verpakt moet worden vallen bepaalde subtiliteiten weg, want 65000 stapjes lijkt wel veel, maar is niet zo. En dan vooral weer in de zachte passages waar de verschillen zo klein zijn. De resolutie van tape (en vinyl...) is, nu ja, "moleculair", geen idee hoeveel precies, maar sommigen reppen dus van 20 bit of meer. En dan bedoelen ze dus de resolutie, oplossend vermogen, niet verschil tussen hard en zacht.

En als je het toch niet geloofd, dat mag, dan moet je het gewoon proberen! Simpelste is een SACD of DVD-Audio versie van een muziekstuk vergelijken met zijn CD broer. Bovengenoemde zijn in beide formaten te koop.

(*) Toch niet van de eerste de beste. En - speakermakers, zij verkopen in principe geen electronica. Nu ja, een beetje (Zeppelins enzo). Maar als uithangbord voor hun kwaliteit hebben ze de Society of Sound opgezet, en daar zitten wel een of twee pareltjes muziek tussen (zie http://www.bowers-wilkins.com/Society_of_Sound/Society_of_Sound/Music)

ze verkopen wel degelijk electronica ze hebben met veel merken een partnership maar dat maakt niet uit verder


alleen snap ik niet hoe een analoge tape 20bits kan zijn ? 20bits is een digitaal medium en tape analoog  :-o
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

getallen of meettechnisch zegt mij werkelijk waar niets


en je vergelijkt weer appels met peren en bananen, een sacd is anders gemaakt dan een dvd-a en een cd tuurlijk is er verschil in opname/mastering



http://www.youtube.com/watch?v=0y_f62Mh0ug
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

muziek is emotie en dat behaal je niet altijd door de beste resolutie het kan ook veel stuk maken en soms kan het ook veel goed maken  :yes:



en ik heb zo het idee dat jij een 24 bitter ben en ik een 16 bitter  :yes:


ik ben nog niet overtuigd over de nieuwe technieken vooral de wat oudere kopen toch vaak een oudere cd speler / techniek  :yes:


jij bent waarschijnlijk een jonge Adonis


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jowa

Effe lekker chillen  :zzz:.
Nu Alison Krauss opstaan met haar laatste album Paper Airplane.


Cornelis1921

 :yes:
Citaat van: John Wx op augustus 09, 2011, 21:01:21
muziek is emotie en dat behaal je niet altijd door de beste resolutie het kan ook veel stuk maken en soms kan het ook veel goed maken  :yes:



en ik heb zo het idee dat jij een 24 bitter ben en ik een 16 bitter  :yes:


ik ben nog niet overtuigd over de nieuwe technieken vooral de wat oudere kopen toch vaak een oudere cd speler / techniek  :yes:


jij bent waarschijnlijk een jonge Adonis
Indeed - music=emotion: 16 bit is also good enough to me. Grtz, Cor.
Ik heb alle 'moderne' formaten, behalve vinyl en DVD-audio, en het maakt in de praktijk één ding uit: een slechte opname is net zo storend als een slechte (re)mastering. Voor de rest: M=E.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :yes: :-)
- The Beach Boys: The Platinum Collection CD 2,
- Bartók: Bluebeard's Castle/solisten/Bournemouth Symphony o.l.v. Marin Alsop,
- Goa Head Vol. 10 CD 1.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *