Probleem: Opeens lage 480P en geen geluid Eva8000-Marantz 1501-SonyBTV

Gestart door Dekay99, mei 07, 2010, 20:58:31

Vorige topic - Volgende topic

Dekay99

Ik heb onlangs, een in het kastje passende, Marantz 1501 gekocht om van mijn PS3 en Eva8000 (mediastreamer van netgear) surround sound te geven en beeld door te sturen naar de TV (Sony WL2000). Als het werkt werkt het fantastisch :)

Alles is aangesloten via HDMI. Tussen PS3 en Marantz en Marantz en TV zitten HDMI 1.3 gecertificeerde kabels. Tussen de EVA8000 en de Marantz heb ik mooi ogende Logitec HDMI kabel..

Wat gaat er mis:
Opeens, zomaar uit het niets, als ik muziek of films wil afspelen vanuiut EVA8000, verschijnen  ipv 1080p beelden 480p beelden op het scherm.... en komt er ook geen geluid uit de Marantz.
De enige manier om het te verhelpen is EVA op een andere HDMI ingang van de Marantz aan te sluiten (DVD ipv Bluray)

Wat heb ik gedaan om probleem op te sporen:
1. De EVA instellingen nagelopen; deze staan op Europa en 1080p. (Dit wijzigen heeft geen efffect)
2. De EVA heeft het altijd prima gedaan direct aangesloten op dezelfde TV.
Ik ga er van uit dat de EVA het signaal goed doorgeeft naar de Marantz,

Dan blijft over de signaal vertaling van de Marantz naar de TV.
3. Op de Marantz ben ik de instellingen nagelopen... voorzover deze er zijn. Het enige wat misschien invloed kan hebben is de instelling VIDEO CONVERT... maar dit wijzigen heeft geen impact. Laat deze dus maar op Auto staan.
4. Als ik een andere de HDMI stekker in een andere ingang stop veranderd het beeld op de TV opeens wel naar 1080p. ... hmm wat zou dit kunnen betekenen?

Dan is er misschien de aansluiting van de Marantz op de TV...
5. De Marantz geeft altijd prima het signaal van de PS3 door naar de TV. Het is dezelfde uitgang en kabel als voor de EVA8000.. Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik denk dat er iets is van een handshake tussen EVA8000 en de MArantz waar ze opeens (omdat EVA8000 uit is geweest?)  even niet uitkomen. Een maal overgegaan op 480p is gaat ie niet terug naar 1080p.. Tenzij ik de eva8000 op een andere hdmi van de marantz aansluit.

Ik ben erg benieuwd of iemand het kan verklaren. Ik zou de aansluitingen het liefst zo laten. En niet zoals ik veel gelezen heb, de EVA8000 via HDMI op tv aansluiten en de audio via optisch/coax aansluiten op marantz.

Alvast bedankt voor de reactie!
Dekay99!

Marvin

Welkom, mooie duidelijke openings post!
Ik heb nu niet de tijd om je verder te helpen, maar er zitten hier voldoende mafketels die meer tijd hebben dan ik....  :-D

(en anders lees ik het vanavond nog wel een keer door).

Groet,
Marvin.

(probeer iig eens een andere hdmi-kabel).

Marvin

De makkelijkste oplossing is wel degene die je zelf als laatste aanhaalt, helaas....
(maar een probleem is dat niet hoor, DTS-MA via de tv gaat nog wel een eeuw duren).

Dekay99

Dank alvast voor deze eerste reacties.

Ik zit nu op 2 mogelijke oorzaken:
1. Kabel niet goed
Actie is testen: 'what if' ik de kabels van de PS3 ruil met die ik op de Eva8000 heb zitten. Ga ik een dezer dagen doen.   Als het klopt is de oplossing; nog een 1.3 certified kabel kopen
Echter de PS3 doet 1.3a, de Marantz 1501 doet 1.3a en eva8000 is HDMI 1.1.

2. Iets in de afstemming tussen EVA8000 en Marantz, waarbij het bij de eerste keer goed gaat , maar als een van beide apparaten uit en weer aan gaat, de afstemming niet goed verloopt.
Actie: Verder  onderzoek op internet doen naar hoe dat eigenlijk werkt. Is het een protocol? en zitten beide apparaten op verschillende standaarden?  Iniedergeval voor HDMI.

Tips, oplossingen ideeën zijn welkom.
Groet,
Dekay99

Dekay99

Heb  een  tijd geleden voor alle aansluitingen  officieel goed gekeurde 1080p kabels gekocht.
Desondanks bleef het probleem af en toe optreden;(

Oplossing:
Het lijkt erop dat de HDMI kabels er 'goed' in moeten zitten, omdat na, enkele keren, het er uit trekken en weer in doen van de kabel,  spontaan het signaal van EVA  als 1080P wordt herkend)....

Groet,
Dekay99