Ik merk hoe duurder m'n Marantz set is hoe koeler het klinkt, is dit high end
M'n eerste versterker was een PM250 werd na een paar jaar vervangen door een SM500 & SC500,
beide hadden een heerlijke warme sound op een paar B&W's DM110 en later op een set Bose speakers.
Begin jaren 90 koos ik voor de PM50 die eveneens op de Bose's was aangesloten maar het klinkte een ietsie koeler het werd stukken beter door de komst van een paar Quadral Shogun MKV speakers.Rond 2000 kwam de 7000 set met de PM7000/CD6000 die klonk mogelijks nog koeler mede ook door het weglaten van die heerlijke loudness.
Dan maar een met paar Quadral Montan MKV speakers geprobeerd en de warme bass was er opnieuw "beetje", maar de PM7000 kwam in ademnood bij iets meer power.
Een tweetal maanden terug kwam de PM16/CD17/ST17 in huis en de 7000 set verhuisde naar de hobbykamer die werd aangesloten op een set Shogun MKVI speakers , de set klinkt stukken beter dan in de woonkamer,ik moet er eerlijkshalve bij vertellen dat de hobbykamer voorzien is van een laminaatvloertje.
Nu terug bij de PM16 ....... wat een tegenvaller in de lage frequenties , midden en hoog alsmede kanaalscheiding zijn subliem maar waar is de bass gebleven? Ik kan er na 2 maanden luisteren nog steeds niet aanwennen , alles klinkt koel kil vlak kortom zoutloos.
Heb er bij wijze van experiment eens een Yamaha SW800 sub tussen geplaatst en ja hoor zo ken ik mijn sound terug maar zo hoort het uiteraard niet.
Heb nog een Telefunken studio center 5030 staan die op een set Shogun's MKV staat aangesloten , jongens wat een mega 70's klank lekker warm bij een heel laag vermogen. Ik weet nu zullen de echte High-enders beginnen stijgeren na dit schrijven.
Wat is er mis met mijn set ? De kamer is 10 bij 4,5m , speakers staan ongeveer 4,5 meter uit elkaar , de vloer bestaat uit tegels met een tapijt onder de eettafel in het salon is er geen tapijt aanwezig. Luisterpositie is ongeveer 4.5 meter afstand in het midden van de speakers.
Opstelling :
Set :
Marantz PM16
Marantz CD17
Marantz ST17
Monitor Cobra Silver Cable
Quadral Montan MKV
Om alle misverstanden te vermijden de speakers zijn correct in fase aangesloten.