reparatie receiver 4240 : revisie gereed.

Gestart door leo de M, april 30, 2010, 00:27:12

Vorige topic - Volgende topic

leo de M

Citaat van: HAL9000 op mei 12, 2010, 22:00:06
Ja dat dacht ik wel..

Kijk eens goed naar die elko  +  is kapot  :-P
Dit exemplaar is volgens mij erg oud..

ik snap niet hoe jij dat zo snel ziet . of bedoel je soms die paarse draad waarvan het lijkt alsof die uit de elco komt ?
want dat is fotogezichtsbedrog. elco ziet er in werkelijkheid aan de buitenkant nog goed uit.
maar ik zal deze op zeker ook even vervangen.
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Nee die paarse dingen zijn allemaal stuk.  Standaard is de - defect en bij de voeding altijd de + polen.
en 220µF is altijd wel een goede voor lekken.  Maar ik had het eerst niet door, dit is echt ene heel oud exemplaar een van de eerste receivers van dit type. Jouw voedingsprint is eerste editie. die elko zijn ze vergeten.
Het koelhuisje van de D315 To66 voedingstransistor is ook blank ipv zwart. Denk dat deze begin a midden 1974 komt, moet een datum staan (stempel) bij het vliegwiel in de buurt.  (gyro tuning)
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Nou poosje gezocht in de buurt van de gyro-tuning maar niets te vinden.
misschien is dit dan wel echt het allereerste exemplaar !   hello

niemand weet kennelijk wat voor vervangingsgelijkrichter er in moet dus ik heb er maar eentje besteld bij de winkel met de C :een B80C5000 (art nr : 501930-8A ) nu maar hopen dat die goed is , zal wel de bevestiging moeten aanpassen.
maakt het overigens uit als je bijvoorbeeld een 4,7 uF 50 volt toepast in plaats van een 4,7 uF 25 volt. ?????
en hoe groot mag je daar dan in afwijken ?????
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

ok ok ik zal mezelf maar weer antwoord geven door middel van google-en.

{Replace with same voltage rated component or immediately next higher range. Note that higher voltage rated capacitors usually have higher ESR. }

{Replace with same max. operating temperature component (usually 85C) or next higher range (usually 105C). Again note that higher operating temperature rated capacitors usually have higher ESR. }

dus ja , wat nu als je qua spanning 5 stappen hoger moet ??? omdat die niet meer in het assortiment voorkomt.
bijv. 1uF 6,3 volt wordt 1uF 50 volt ???

en bedankt Wilfred voor je ondersteuning   HB
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Maar goed, ondertussen toch maar doorhobbyen en heb inmiddels de bestelde spulletjes binnengekregen.
echter ontbreekt er 1 elco bij de levering die wel op de pakbon staat. toch weer jammer , kan nu niet alle elco's op de voedingsprint vervangen.
En nu maar hopen dat de zekeringen die voor de eindtrappen bedoelt zijn er nu wel in blijven met een nieuwe gelijkrichter anders is het de trafo en dat wordt dan een groter probleem.

en dit is mijn hulp aan het werk  :yes:

en Yess I got lucky I think . de zekeringen blijven erin.
nu even wachten op de volgende bestelde spulletjes.
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Inmiddels de ontbrekende spulletjes maar gehaald bij de plaatselijke electroboer en het voedingsgedeelte maar even afgemaakt.
de bufferelco's zijn veel kleiner van formaat dus deze maar verwerkt in de originele condensatoren. (bedankt Wilfred) . ik hoop dat dit geen temperatuurproblemen geeft ?
Originele gelijkrichter ook niet meer te krijgen dus daar maar even een beugeltje voor gefabriekt.
Dus wat deze amateur betreft ben ik voorlopig gereed met dit gedeelte.

nieuwe elco verwerkt in de originele:

gelijkrichting oud:

gelijkrichting nieuw:

hier zie je de nieuwe elco's in de oude verwerkt en het zelf gefabriekte beugeltje.

nieuwe elco's op de voedingsprint:

echter mijn linkerkanaal blijft knetteren en kraken dus wie heeft een idee wat dat kan zijn ????

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

wat ik al eerder zei,  is dat de voorversterkers van deze oudere versies vaak defect gaan.
De nieuwere edities gaan dan bijna nooit stuk.

Heeft het effect als je achter de schakelaar naar 2x40watt of 4x17??

jon

leo de M

Citaat van: HAL9000 op mei 22, 2010, 23:57:55
wat ik al eerder zei,  is dat de voorversterkers van deze oudere versies vaak defect gaan.
De nieuwere edities gaan dan bijna nooit stuk.

Heeft het effect als je achter de schakelaar naar 2x40watt of 4x17??

jon

Nee Jon,
dat heeft geen effect. ik heb wel de indruk als ik de bass potmeter op minimum zet dat het dan minder wordt.
welke voorversterkers moet ik dan aanpakken? de toon en de buffer en de phono ?????

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Phono heeft er niks mee te maken tenzij je als je de selector op die stand zet alleen dat gekraak hoort.

als je de voorkant naar je toe hebt en de machine zelf ligt ondersteboven, dan zie je op het print 4 rijen elektronica zitten waarbij de twee meest rechtse Front is en links rear  :wink:.
als jij op 2x40watt geen verschil hoort, dan is front defect.

Als jij de receiver op 4x17 schakelt en je sluit alleen op rear speakers aan.
hoor je dan ook gekraak?

leo de M

Citaat van: HAL9000 op mei 23, 2010, 14:42:46
Phono heeft er niks mee te maken tenzij je als je de selector op die stand zet alleen dat gekraak hoort.

als je de voorkant naar je toe hebt en de machine zelf ligt ondersteboven, dan zie je op het print 4 rijen elektronica zitten waarbij de twee meest rechtse Front is en links rear  :wink:.
als jij op 2x40watt geen verschil hoort, dan is front defect.

Als jij de receiver op 4x17 schakelt en je sluit alleen op rear speakers aan.
hoor je dan ook gekraak?

Ja Jon,

heb ik gedaan , maar je wil het niet geloven maar het kraken is nu op dit moment niet meer ,dus dat kan ik even niet testen. maar dat vind ik geloof ik niet zo erg .ik denk dat de schuifpotmeters een beetje vies zijn en dat het door het vele schuiven van nu even opgelost is. op de voedingsprint die grote transistor  (met koellichaam) wordt wel erg heet .kan je nauwelijks aanraken. is dit normaal ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

ja die kan erg warm worden inderdaad.
Echter met nieuwe elko's word deze vaak minder warm.

Er staat ook een 5watt weerstand naast van een zekere 80/95 graden.

leo de M

Bedankt Jon, dat is mooi. alleen die weerstand daaronder (R808)ziet er een beetje gehavend uit . alleen die waarde 6,2 k is niet meer te krijgen. mag die wat afwijken ? (de eerst volgende hogere of lagere )???????

tevens de potmeters van de toonregeling even gesmeerd en schoongemaakt.

nu wil ik nog de rest re-cappen maar krijg niet alle juiste waardes van 1 bepaald merk !
maakt het nog uit als je qua voltage een paar stappen hoger neemt ?????
bijvoorbeeld 10 uF 16volt wordt dan 10uF 50 volt ???? kan dit ??
dit heeft wel gevolgen voor je impedantie maar in hoeverre is dit schadelijk ??
of als je ipv o,22 uF een 1 uF toepast ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Nou ja , hier trouwens al over gemailed met wilfred. kan volgens hem geen kwaad. dus daar gaan we maar van uit. ik bestel dan gewoon elco's met dezelfde capaciteit en wanneer niet anders kan met een hogere spanningswaarde..even kijken welke ik nodig heb en dan maar bestellen  :-P
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

0.22 is 220nF maar ik zet er vaak 1 in inderdaad. als je 0.22uF polair neemt gaan meeste elektro boeren moeilijk doen.

leo de M

Wie weet raad ,
wie weet welke lijmsoort je het beste toe kan passen om het venster voor de schaalafstemming vast te plakken aan je frontplaat ?  :? dus staal met kunststof.

ik hoor het graag , :?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200