Te veel vermogen voor luidsprekers zinvol?

Gestart door todiroy, april 07, 2010, 16:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mahansz

Citaat van: Dennis E36 op april 07, 2010, 18:25:45
2x 100w vs 2x 200w is theoretisch weer een verdubbeling van geluidsdruk te behalen(+3dB) en dat zal je
aan de uitslag van de woofers wel kunnen zien :-D.

Aan de andere kant, een versterker die meer controle heeft zal dat ook weer beperken. Ik heb nogal eens dat ik op een redelijk geluidsniveau aan het luisteren ben en dat je de speakers dan amper ziet bewegen.

aaah, dank! ik zat al na te denken hoe het ook alweer zat met die verhoudingen... En inderdaad, aan de uitslag van de woofers kan je dat wel zien (mocht je het ook willen zien, je bent uitgenodigd :-D :-D) HB
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

xander32

Citaat van: todiroy op april 07, 2010, 18:08:25
Krijg je dan misschien het probleem dat je het volume niet meer fijn kunt afregelen,m.a.w. dat als je het volume verhoogt deze in grotere stappen zal verhogen?

De volumeknop van m`n A5 gaat niet verder dan een kwart open, anders ben ik bang dat wij een ban krijgen voor het komende buurtfeest :-D. Maar ik kan desondanks het volume goed regelen.

Sander.


mahansz

Citaat van: xander32 op april 07, 2010, 18:32:12
De volumeknop van m`n A5 gaat niet verder dan een kwart open, anders ben ik bang dat wij een ban krijgen voor het komende buurtfeest :-D. Maar ik kan desondanks het volume goed regelen.

Sander.

hmm, hangt ook weer af van de sterkte van het signaal van je voorversterker.... Ik heb laatst een cambridge audio voorversterker aan mijn meridian eindversterker gehad, hierbij kon de volumeknop véél verder open dan bij mijn meridian voorversterker.... 
weet iemand hier meer over?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dennis E36

Citaat van: mahansz op april 07, 2010, 18:36:49
hmm, hangt ook weer af van de sterkte van het signaal van je voorversterker.... Ik heb laatst een cambridge audio voorversterker aan mijn meridian eindversterker gehad, hierbij kon de volumeknop véél verder open dan bij mijn meridian voorversterker....  
weet iemand hier meer over?

Dan zal die voorversterker hoogstwaarschijnlijk meer Volts sturen naar de eindversterker met als gevolg dat je de volumeknop niet verder open kunt draaien, omdat de eindversterker al snel aan zijn max. uitgangsvermogen zit.
E.e.a. is ook afhankelijk van de uitgangsspanning van de bron...

Lees anders dit topic ff: http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,4458.msg53640.html#msg53640

Ik kon met mijn PM14 ook de knop niet echt verder dan rond 10 uur open draaien, door de "ingreep" kan ik nu makkelijk tot de helft en bij zacht opgenomen cd's wel tot 90% open.


Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Shepherd Moon

idem, op m'n b&w704 heb ik m'n pm14ki ook meestal maar ietsiepietsie openstaan voor gewoon achtergrond gebruik. Als ik echt stevig te keer wil gaan, gaat deze voorlopig max half open. Dan gebruikt het vrouwtje eerder duidelijke handgebaren (of een vinger... )wegens niet meer verstaanbaar of hoorbaar zijnde in de huiskamer  :roll:

Als de denon daarintegen werkt, kan ik deze gerust tot stand 00 draaien om ongeveer op 103Db te spelen...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

mars

oi,


je kan heel lang over meer of minder wattjes blijven praten, maar het gaat er toch om , met hoeveel stroom (ampere) de watts door de versterker naar een speaker worden gestuurd.

Zo zal een 25 watt versterker met een max current van 50 ampere , beduidend dynamischer en krachtiger klinken dan een 100 watt versterker met max current van 10 ampere.

En natuurlijk altijd het rendement van je speakers in de gaten houden.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

xander32

#22
Citaat van: mars op april 07, 2010, 20:19:08
oi,


je kan heel lang over meer of minder wattjes blijven praten, maar het gaat er toch om , met hoeveel stroom (ampere) de watts door de versterker naar een speaker worden gestuurd.

Zo zal een 25 watt versterker met een max current van 50 ampere , beduidend dynamischer en krachtiger klinken dan een 100 watt versterker met max current van 10 ampere.

En natuurlijk altijd het rendement van je speakers in de gaten houden.
Mars(en/of andere inhoudelijk deskundigen), jij hebt al de nodige versterkers versleten en daardoor een behoorlijke deskundigheid opgebouwd. Technische specs zeggen mij echter vaak weinig tot niets. Zou jij mij in Jip&Janneke taal kunnen uitleggen wat jij leest/ziet in de volgende technische gegevens(alleen die zaken die er toe doen):

Output : Power : 250 Watts per channel into 8 Ohms (24dBW),
400 Watts per channel into 4 Ohms
Voltage, RMS : 45 Volts 20Hz to 20kHz
Voltage, Peak-to-peak : 127.3 Volts
Current peak-to-peak 75 Amps
Damping factor : 140
Output devices per channel : 4
Pre-out impedance : 50 Ohms

Line inputs :
Total harmonic distortion + noise, 20Hz to 20kHz < 0.01%
Signal / noise ratio > 100dB 'A'-weighted
Input sensitivity for 250 Watts into 8 Ohms 330mV
Input impedance 220k Ohms
Overload margin 26dB
Channel separation > 70dB typical
Frequency response 20Hz to 20kHz, +0, -0.2dB
Signal / noise ratio > 96dB 'A'-weighted

Input sensitivity 2.5mV (moving magnet)

Input impedance 47k Ohms

Overload margin 24dB

Inputs :
4 pairs line level RCA connectors,
1 pair (Home Theatre) direct power amplifier input RCA connectors
1 pair phono (moving magnet) RCA connectors

Outputs :
2 amplifier channels via 1 pair per channel binding posts.
1 pair RCA audio outputs controlled by the volume,
1 pair RCA tape record fixed line level output.

Power requirement : 100 / 115 / 230Volts AC 50 / 60Hz (factory pre-set),
700 Watts maximum into 8 Ohms, 35 Watts idle



Sander

Marantz 81


mars

Citaat van: Willem-A op juni 01, 2010, 22:35:59
En toen was het stil... clown1

oi,


Nee hoor, maar ik ben gewoon niet veel online , laatste tijd.

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun