Te veel vermogen voor luidsprekers zinvol?

Gestart door todiroy, april 07, 2010, 16:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

todiroy

Hallo,

Zoals sommige van jullie al weten wil ik een eindversterker gebruiken voor stereo weergave.
Mijn luidsprekers hebben een waarde van 100W nominaal en ik ben geïnteresseerd in de ma 500 welke een nominaal vermogen van 125W heeft.
Dit zal zeker geen probleem worden,denk ik toch,maar stel dat ik er 2 per kanaal zou gebruiken (gebrugd),kan dit dan problemen geven omdat het nominaal vermogen van de ma 500 dan 360W wordt?

Mvg,Tom
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Dennis E36

Oververmogen is alleen maar goed, in ieder geval veel beter dan een versterker die (veel) minder levert dan de speakers lusten. Is ook geheel afhankelijk welke speakers je gebruikt. Oververmogen is in mijn ogen altijd welkom, je moet sowieso goed blijven luisteren of alles nog goed klinkt.

Het is (veel) gevaarlijker om een versterker te gebruiken die veel minder levert. Als je dan wilt knallen zal de versterker (te) veel moeite moeten doen om de stroom te leveren, met clipping als gevolg.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

mahansz

 stupid

alleen moet je wel goed opletten of je speakers zich niet verslikken... Ik heb zelf recentelijk mijn eindversterker vervangen voor een veel zwaardere (2x100w versus 2x200w), deze stuurt mijn speakers met ijzeren hand aan.... Opzich helemaal niks mis mee, eigenlijk alleen maar goed (je merkt de controle echt), maar ik merk dat ik 'for sure' mijn speakers kan opblazen door op orkaankracht te draaien. Onlangs nog meegemaakt dat ik een swingend stukje muziek opzette (op lekker volume), daarbij zag ik de gordijnen achter de speakers bewegen (door de basspoort achter): dan moet de speaker toch flink werken.. :-D
conclusie: meer vermogen is zeker goed (beter meer dan minder!), maar houdt simpelweg je speakers in de gaten wanneer je stevig aan het draaien bent.. that's all!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

todiroy

SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

xander32

Citaat van: todiroy op april 07, 2010, 17:57:10
Maar is 360W dan niet overdreven?
Ja  :yes: ...

Maar het kan niet schaden, mits je de volumeknop met enige voorzichtigheid hanteert.


Sander.

todiroy

Krijg je dan misschien het probleem dat je het volume niet meer fijn kunt afregelen,m.a.w. dat als je het volume verhoogt deze in grotere stappen zal verhogen?
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Mexicaanse Hond

Het ligt aan het rendement van je luidsprekers. Als dat laag is dan is het zinvol om te bruggen, maar als ze een behoorlijk rendement hebben, dan is het weggegooid geld.

todiroy

het rendement is 91dB (als dit is wat je bedoelt)
SR4003
PM8003
SA7003
BD7004
2x MA500
MF M1 DAC
Sonos zp90

Mexicaanse Hond

#8
Dan lijkt bruggen me echt overbodig.

Bovendien zei mijn moeder altijd dat overal waar te voor staat slecht is, behalve tehuis en tevreden.  :wink:

mahansz

Citaat van: todiroy op april 07, 2010, 18:10:54
het rendement is 91dB (als dit is wat je bedoelt)

da's niet laag....
Wat je gaat merken is dat je zeer veel controle krijgt over je speakers, je merkt dat ze goed aangestuurd worden door de eindversterkers (wat dus positief is!). Het enige waar je op moet letten is de volumeknop (wat sander ook zei): met goede speakers zal je geen vervorming horen, ze moeten alleen meer werken op hoog volume. De uitslag van de woofers (metname) wordt groter, té grote uitslag resulteert in het opblazen van de speakers.

nogmaals: dit is niet om je bang te maken hoor, want in principe is méér vermogen zeker beter dan minder! Als je het omgekeerde hebt, krijg je simpelweg veel te weinig sound uit je speakers...
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Citaat van: Mexicaanse Hond op april 07, 2010, 18:13:34
Dan lijkt bruggen me echt overbodig.

Bovendien zei mijn moeder altijd dat overal waar te voor staat slecht is, behalve tehuis en tevreden.  :wink:

en tequila..... haha!
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dennis E36

Citaat van: mahansz op april 07, 2010, 17:55:08
stupid

alleen moet je wel goed opletten of je speakers zich niet verslikken... Ik heb zelf recentelijk mijn eindversterker vervangen voor een veel zwaardere (2x100w versus 2x200w), deze stuurt mijn speakers met ijzeren hand aan.... Opzich helemaal niks mis mee, eigenlijk alleen maar goed (je merkt de controle echt), maar ik merk dat ik 'for sure' mijn speakers kan opblazen door op orkaankracht te draaien. Onlangs nog meegemaakt dat ik een swingend stukje muziek opzette (op lekker volume), daarbij zag ik de gordijnen achter de speakers bewegen (door de basspoort achter): dan moet de speaker toch flink werken.. :-D
conclusie: meer vermogen is zeker goed (beter meer dan minder!), maar houdt simpelweg je speakers in de gaten wanneer je stevig aan het draaien bent.. that's all!

2x 100w vs 2x 200w is theoretisch weer een verdubbeling van geluidsdruk te behalen(+3dB) en dat zal je
aan de uitslag van de woofers wel kunnen zien :-D.

Aan de andere kant, een versterker die meer controle heeft zal dat ook weer beperken. Ik heb nogal eens dat ik op een redelijk geluidsniveau aan het luisteren ben en dat je de speakers dan amper ziet bewegen.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Stadium III

De 125w per versterker is wel genoeg

Heb ze ook gehad op 91 db speakers en dat ging als de brandweer !

Dus 1 paar zal je al gelukkig maken !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

mahansz

trouwens, wel oppassen met opgegeven vermogens... Bijv. een gemiddelde Akai versterker pretendeert 100watt te hebben, maar da's dus echt onzin. Niet dat te MA500 niet het opgegeven vermogen levert (tenminste, dat weet ik niet), maar wellicht handig om dit uit te zoeken.

alhoewel, laten we ervanuit gaan dat marantz netjes is met de opgegeven waarden (vraag anders even aan SB marantz!)
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Dennis E36

Enneh met zo'n 8 watt op die speakers heb je al 100dB en dat is meeeeeer dan genoeg :-D :yes:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp