Dynaudio Audience 52SE of 122?

Gestart door VK, maart 29, 2010, 21:57:12

Vorige topic - Volgende topic

VK

Allen,

Ik ben een speaker-upgrade (jawel, het gevreesde virus) aan het overwegen en stuitte op tweedehands Dynaudio speakers, de Audience 52SE (monitor) en de Audience 122 (vloerstaander).
Zelf gaan luisteren, hoor ik jullie roepen! Maar (rechtstreeks) vergelijken gaat helaas niet.
Vandaar dat ik graag jullie ervaringen en advies verneem.
De speakers zijn bedoeld voor in een pure stereo-opstelling. Mijn luisterruimte is nu ca. 20m2.
De prijs van beide sets is vergelijkbaar (zo'n E 700,-).

- Heeft iemand ervaring met deze speakers / welke zouden jullie adviseren?
- Is het een redelijke prijs?
- Is het een groot risico om dergelijke speakers tweedehands te kopen?
- Welk vermogen zou een versterker moeten hebben om deze speakers goed aan te kunnen sturen?
(Een versterker-upgrade is de volgende stap.)

Thanks alvast!

VK.

JohnWx

Citaat van: VK op maart 29, 2010, 21:57:12
Allen,

Ik ben een speaker-upgrade (jawel, het gevreesde virus) aan het overwegen en stuitte op tweedehands Dynaudio speakers, de Audience 52SE (monitor) en de Audience 122 (vloerstaander).
Zelf gaan luisteren, hoor ik jullie roepen! Maar (rechtstreeks) vergelijken gaat helaas niet.
Vandaar dat ik graag jullie ervaringen en advies verneem.
De speakers zijn bedoeld voor in een pure stereo-opstelling. Mijn luisterruimte is nu ca. 20m2.
De prijs van beide sets is vergelijkbaar (zo'n E 700,-).

- Heeft iemand ervaring met deze speakers / welke zouden jullie adviseren?
- Is het een redelijke prijs?
- Is het een groot risico om dergelijke speakers tweedehands te kopen?
- Welk vermogen zou een versterker moeten hebben om deze speakers goed aan te kunnen sturen?
(Een versterker-upgrade is de volgende stap.)

Thanks alvast!

VK.

Heb ze beide gehad en komen ook uit dezelfde lijn
De 52 komt denk ik beter tot zijn recht in de 20m2
Het kan zijn dat je kamer vol loopt met laag met de 122
Maar het kan zijn dat je wel is gaat verhuizen en dan ?
Wel opletten bij de 122 op de tweeter
Het is een slanke zuil en de tweeter zit dicht op het doek en vaak werd de tweeter ingedeukt tijdens het verschepen ervan
Bij beide heb je absoluut geen miskoop en zou ze blind kopen en adviseren
Of de 700 euro reeel is ? de 1/2 van de nieuwprijs denk het wel met een merk als Dynaudio

sterkte met het virus
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

JohnWx

met 86 db rendement is het geen makkelijke speaker

Maurice

Citaat van: jwx op maart 29, 2010, 22:13:18
met 86 db rendement is het geen makkelijke speaker
stupid

Ik zou gezien de grootte van de ruimte kiezen voor de 52SE op een setje mooie stands.
Of de prijs redelijk is, geen idee. Hangt van de staat en beschikbaarheid af.

Met welke versterker speel je? De Dyn's zijn best wel hongerig naar vermogen.
En zoals ze zeggen: "Danes don't lie!"
Wel een favo merk van mij, Dynaudio ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Dennis E36

Citaat van: Maurice op maart 29, 2010, 22:21:40
stupid

Ik zou gezien de grootte van de ruimte kiezen voor de 52SE op een setje mooie stands.
Of de prijs redelijk is, geen idee. Hangt van de staat en beschikbaarheid af.

Met welke versterker speel je? De Dyn's zijn best wel hongerig naar vermogen.
En zoals ze zeggen: "Danes don't lie!"
Wel een favo merk van mij, Dynaudio ;)

Waarom is een luidspreker met een rendement van 86dB moeilijk. Speakers van 88 à 89 dB worden als makkelijk beschouwd. Maakt die 3 dB ineens zo veel verschil dan?
Het is hetzelfde als een vermogensverdubbeling. Met bijv. een 50 watter kan er theoretisch zo'n 104 dB gehaald worden. Lijkt mij al behoorlijk luid in de woonkamer....

Denk ik te makkelijk?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Mexicaanse Hond

Citaat van: Dennis E36 op maart 29, 2010, 22:28:21
Met bijv. een 50 watter kan er theoretisch zo'n 104 dB gehaald worden. Lijkt mij al behoorlijk luid in de woonkamer....
Zelfs voor de slaapkamer vind ik het veel.  shutup

Dennis E36

Citaat van: Mexicaanse Hond op maart 29, 2010, 22:33:18
Zelfs voor de slaapkamer vind ik het veel.  shutup

Ligt eraan met welke hobby je bezig bent
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Mexicaanse Hond

Mijn speakers zijn 87 dB en met 40 Watt bij 8 Ohm is dat meer dan voldoende.

VK

Wat een mooi forum is dit toch, thanks voor de instant-reacties!  pompom

Ik neig naar de 122's. Voor nu misschien idd een beetje overkill, maarrr, met het oog op de toekomst.....
De 122's hebben een weerstand van 6Ohm (ipv 4Ohm voor de 52SE's) en een beter passende kleur.

De 52's zijn inclusief originele stands, een complete set dus en passen beter bij de omvang van de huidige ruimte.

Lastig!  :roll:

Mijn huidige versterker voldoet sowieso niet voor deze speakers.
Waar zou ik aan moeten denken qua vermogen?

- Red ik het met een PM7003 of 8003, of manoeuvreer ik mezelf met de Dynaudio's naar de premium line?  HLP  :-D

- 'Mis' je met de monitor veel ten opzichte van de vloerstaander?

Cheers,

VK.

jowa

Weet uit ervaring dat Dynaudio's graag wat vermogen hebben om goed tot klinken te komen, de Xanadu's hebben namenlijk ook Dynaudio units.
Het gaat daarbij niet alleen om wat een versterker continu kan leveren, maar wat deze in pieken kan leveren, wat deze levert als de impedantie halveert en wat deze doet aan een complexe last.

De Dynaudio Audience 122 heeft een gemiddelde impedantie van 4 Ohm, komt doordat de 2 woofers parallel staan, dat vraagt al een stabiele stroomleverende versterker. Daarbij geldt: liever iets meer dan te weinig bij halfgeleider versterkers.

Hier een review op hifi.nl van de 122's >klik hier< waarin dit ook wordt beaamd.
Hier een review van de kleinere broers van de 52's >klik hier<, waarin duidelijk wordt dat een betere versterker (Kenwood vs VMedevoort) veel scheelt.

Advies geven doe ik niet, want ik ken je thuissituatie niet en van wat voor muziek je hou.
Ga lekker luisteren en beslis niet te snel. :-)

lo

Dynaudio :-D :-D
Beide mooie speakers. Volgens mij hebben de SE versies units van de oude contour ik meen 1.8. Feitelijk dus een verbeterde versie tov de "gewone". Jammer dat je ze niet naast elkaar kunt beluisteren. De monitors kunnen volgens mij toch een "behoorlijke geluidsdruk" produceren ook al zijn ze klein.
Op zich geen lastige speakers mbt aansturen. Ze hebben een nagenoeg vlakke impedantie curve. Wel moet je een amp hebben die voldoende stroom kan leveren om de dynamische kracht te laten horen.
Succes met kiezen uit deze pracht speakers.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Mexicaanse Hond

http://link.marktplaats.nl/325885980 Wij van Xanadu adviseren Xanadu.  :wink:
Maar serieus, prachtige speakers met Dynaudio speakerbezetting. Het zijn dezelfde als jowa heeft.

VK

Citaat van: jwx op maart 29, 2010, 22:06:12

sterkte met het virus

Haha, thanks! Mocht het virus doorzetten, dan weet ik waar ik de ervaringsdeskundigen kan vinden voor wat troostrijke woorden  :-D