Multimedia op zijn best? Tussen harde schijf en a/v-receiver

Gestart door CharlieG, maart 23, 2010, 14:05:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beste oplossing om a/v van je pc op je av receiver te laten afspelen

Media streamer (bv Iomega Screenplay pro)
0 (0%)
Windows Media Center Extender (bv Linksys DMA2100)
0 (0%)
HTPC (Home Theatre PC)
1 (16.7%)
Andere? Welke dan?
5 (83.3%)

Totaal aantal stemmen: 6

CharlieG

Hallo iedereen !

Ik ben een fiere bezitter van een sr6004. Zoals, waarschijnlijk, velen onder jullie heb ik een hele hoop audio, video en foto's op mijn (externe) harde schijf staan van mijn computer.

Ik ben dus op zoek naar de beste manier om deze naar mijn receiver over te brengen. "beste manier" is misschien wel een te vage term, hier zijn verschillende aandachtspunten waarmee rekening zou moeten worden gehouden:
-   budget <300€
-   kwaliteit (a/v)
-   design (indien het in de huiskamer moet staan)
-   gebruiksvriendelijkheid (overzichtelijkheid v/d interface, bediening, etc)
-   snelheid
-   afspeelmogelijkheden (welke video-en audioformaten kan het ding aan?)
-   energie verbruik

Momenteel beluister ik vooral cd's. Voor mijn films maak ik gebruik van mijn Iomega HD Screenplay pro. Maar ik ben niet echt te spreken over dit toestelletje, voor volgende redenen,:
-   De interface ziet eruit alsof hij van de middeleeuwen dateert.
-   Films/muziek kopiëren over het netwerk van en naar dit apparaat gaat ongelofelijk traag.
-   Het "zappen" tussen de verschillende menu's/liedjes/films gaat ongelofelijk traag (soms denk je dat het    aan de remote ligt waardoor je verschillende keren na elkaar drukt en dan schiet hij na een ½ van een    seconde 3 à 4 titels verder.
-   De remote is ook niet echt van de mooiste, nu deze ligt nu toch ergens in een lade (ik heb de remote    van de sr6004 geprogrammeerd om de Iomega te kunnen bedienen)

DLNA heb ik ook al eens uitgeprobeerd. Hiermee ga ik dus via de TV (Samsung led 7 serie) op het netwerk op zoek naar photo's, video's, muziek etc. De interface ziet er al veel fraaier uit dan deze van Iomega. Er zijn toch 2 minpunten:
1)   Bij het afspelen van muziek moet de televisie aanblijven (wat eigenlijk onnozel is: onnodig    energieverbruik): De TV haalt de muziek af van het netwerk en geeft het via een optische kabel door    aan mijn receiver.
2)   Ik kan niet aan de films op de Iomega (ik denk omdat het geen volwaardige pc is)

Ik ben echt héél nieuwsgierig naar jullie reacties! Laat maar komen !!

Mvg,

CharlieG

Marvin

Dune, HDX, Popcorn, dat zijn toch wel dé alles in één doosjes.....


Cadfael

Waarom sluit je je externe harde schijf niet direct aan op de receiver voor de muziek. en voor foto/video direct op de tv (zal toch wel een usb aansluiting op zitten, of niet?)
SR6004, Davis Accoustics speakers, Phonar AS200/EdMa subwoofer, philips 46plf9704 Led tv, bdp8000 bluray, PS3, Wii.

CharlieG

Citaat van: marvin op maart 23, 2010, 14:10:22
Dune, HDX, Popcorn, dat zijn toch wel dé alles in één doosjes.....

Dag Marvin,

Hartelijk bedankt voor uw héél terecht antwoord. Zo terecht zelf, dat ik mijn vorige post met argwaan aankijk...

CharlieG

stupid    Ik zou deze eigenlijk best gewoonweg verwijderen (als dit kan?)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee had dat er 'betere' mediaplayers bestonden. Momenteel ben ik info aan het verzamelen over Dune, QNAP, DViCO TVX en Popcorn hour.

Twee vragen waarop ik nog niet echt een antwoord heb gevonden:
-   wat de overdracht snelheid is over netwerk bij deze toestellen
-   wat indien er nieuwe formats uitkomen

Hebt u enige ervaring met zulke toestellen?

Mvg,

Charlie

Marvin

Zelf heb ik een HDX-1000, Wimpeu ook geloof ik.
Die speelt alleen geen AVCHD (ofzoiets), dat is bijvoorbeeld van je eigen HD-camera.
Maar ook worden Bluray's weleens in dit formaat op het net gezet.
Volledig 1080P 24h/50/60hz, -en HD-audio naar de receiver via de HDMI kabel.
Geweldige speler!

Mijn broer heeft een Dune3.0 Prime (ofzoiets, de nieuwste), daar zit ook nog eens een echte Bluray drive in.
Dus een complete vervanger voor wat nu je schijfjes draaid. wel iets duurder, 400euro.
Maar zonder BR-drive is dat ding ook rond de 300.
Die speelt werkelijk alles!!

Popcorn heb ik geen ervaring mee, wel een aantal andere (o.a Linksys, Showcenter ed) media spelers gehad.

De bovenste 2 zijn wel erg goed, ook is HDX nu op de markt met een vergelijkbare speler als de Dune.
Ook één met een BR-drive en ondersteuning van alle formaten, maar daar zitten nog wat bugs in. (even wachten duS).


Marvin.

Marvin

Die Dune prime is trouwens erg geschikt voor mensen zonder een HDMI ondersteunende receiver, zoals ik.
Daar zit een analoge 7.1 uitgang op, -en beschikt over nieuwere dac's met een zeer fijn geluid.
Bij mijn broer echt een verademing, moet hem eigenlijk nog eens bij mij proberen.

Sander

Die Dune Prime is wel een mooi apparaatje hoor khad er nog nooit van gehoord.
Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

dmeerpa

De best manier is misschien wel je PC rechtstreeks aan de receiver hangen.
Ik leg ook uit waarom. Er zijn zoveel verschillende audio en video formaten. De media players zoals HDI, Dune, Popcorn, enz kunnen er wel een hoop afspelen, maar niet alles. Vaak zitten ook nog een hele reeks bugs in deze spelers, die soms nooit opgelost raken. Op een PC heb je meer controle, je kan andere codecs proberen, andere mediaspelers noem maar op, en je kan zelf kiezen welke hardware en geluidkaart je wenst te gebruiken. Je kan zelfs naar professionele audio kaarten gaan.

Praktisch is het niet altijd haalbaar en je hebt niet altijd een alles in één. Dit programma voor dat, en een ander voor dit...

Zelf heb ik lang een externe hardschijf gehad die ik rechtstreeks aan de receiver kon hangen? De schijf kon ook via USB, WiFi en Ethernet aan de PC gekoppeld worden om bestanden erop te plaatsen.

Nu heb ik een Popcorn C200, iets dat nagenoeg hetzelfde kan als de Dune 3.0. Er kan ook een Blu-Ray lezer in geplaatst worden. Maar er zijn toch nog een reeks ernstige bugs. De Dune 3.0 had er ook bij zijn release, hoe de stand van zaken nu is weet ik niet. Deze toestellen passen wel mooi in je Hifi rek dor hun vorm, maar zijn wel iets duurder. Voordeel ten opzichte van de HDI is dat ze ook al Blu-Ray isos met HD audio kunnen afspelen.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

ik denk dat de omschrijving ' beste' niet helemaal opgaat in audioland, al helemaal niet wanneer je er een pc in betrekt.
zo heeft een maat van me ook een aardige HTPC in elkaar geknutseld, qua bedieningsgemak is het een cime.
(ir-afstandsbediening is er één van, die pc dingen zijn erg vertraagd).
het is maar net wat je zelf het makkelijkst vind, -en wat ik vind is deze:

een pc in een audioketen opnemen is vragen om problemen.

het eerste waar hij nu tegen aanloopt is al de geluidskaart, alles ondersteunend helemaal perfect.
enkel stuurt hij continu 5.1 naar de receiver, ook als het stereo is.
gevolg, alsmaar weer handmatig de uitvoer op stereo zetten, of de receiver laten werken en er stereo van maken.
het werkt, het klinkt, maar hier is het handiger.

daarbij is een pc een behoorlijke stoorzender.

maar opzich heb je natuurlijk gelijk, de pc zou het meest makkelijk om te bouwen zijn voor nieuwe codecs.
anderzijds, dé codecs hebben we nu wel.

Marvin

Citaat van: dmeerpa op maart 24, 2010, 19:00:37
Praktisch is het niet altijd haalbaar en je hebt niet altijd een alles in één. Dit programma voor dat, en een ander voor dit...

ook hierdoor zou voor mij dus de pc afvallen.

CharlieG

Mmmm... zo te zien is mijn poll uiteindelijk toch pertinenter dan ik gedacht had...

Om het verhaaltje van het begin even opnieuw te beginnen:

Ik heb een aardige collectie films (z'on 400-tal), muziek (goed voor 8 dagen 24/24u) en foto's (??? veel) op harde schijf. Wanneer we een filmpje wouden bekijken brandden we een DVDtje die we in de BD7004 staken.

Op een bepaalt moment begon de schijf fameus vol te geraken dus ging ik naar de winkel om een nieuwe te kopen. Daar kwam ik de Iomega HD Screenplay Pro tegen. Ik dacht toen dat ik dé oplossing had gevonden: geen DVDtjes meer branden, kopiëren gewoon via het netwerk en het apparaat kon gewoonweg aan mijn a/v receiver gekoppeld worden via HDMI.

Achteraf gezien was ik niet zo blij met mijn keuze: vooral door de traagheid en sommige formaten die het niet aankon. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

Aanvankelijk dacht ik aan HTPC ik maakte devolgende veronderstellingen:
1)   Snellere netwerkverbinding
2)   Opslagcapaciteit naar keuze (naargelang welke HD je erin stopt)
3)   Codec-update = oneindig

Ik heb dan zitten zoeken naar mogelijke onderdelen aan een redelijke prijs en kwam tot de conclusie dat mijn +/- 300 EUR budget al vlug overschreden was.

Toen vond  ik hetvolgende artikel (http://www.zdnet.be/reviews/106651-2/heel-je-huis-digitaal/)
Waarin sprake was van een media extender.  Toen dacht ik, ik vraag gewoon een heel oude luidruchtige computer van het werk die ze niet meer nodig hebben die ik gewoon ergens in het huis verstop en koop een 'Media extender'.

Daarna heb ik deze poll gestart.  Ik kreeg de terechte opmerking van Marvin ivm de all-in doosjes en ben dan op zoek gegaan naar info over de Dune 3.0 en de NMP1000 van QNAP. Echt heel knap spul, de enige minpunt:  Quid als er nieuwe formats, codecs ed uitkomen?
Indien je dit apparaat of de Dune koopt dan moet je, veronderstel ik, ook nog een harde schijf kopen, waardoor je toch gemakkelijk aan 350 EUR komt. => dan toch maar een HTPC?

Pfff ik geraak er maar niet aan uit.

Charlie

Marvin

de door mij genoemde spelers zijn allen NAS spelers,
dus als je een netwerk hebt, dan leest deze met een netwerk kabel alle gedeelde hardeschijven die je in de pc/laptop gerammeld hebt.
al staat je pc bij de buren, kabeltje er in en spelen maar.....
daarbij kan je er vrij simpel een verhuisbare hardeschijf in rammelen dmv USB.
ook kan er nog een hardeschijf in dat kreng zelf, even een usb-kabel erin en dan kan je met je pc de data overzetten. dan hoeft je pc niet eens aan te staan als je wat wilt bekijken/luisteren.
is misschien iets energie zuiniger.....  :-D

die pc ga je inderdaad niet redden voor die prijs, dit soort toverdoosjes wel.
en als je nu de Dune neemt, dan zit je met de codecs wel goed...
en dan nog, dan koop je over 3 jaar toch weer een andere speler.
als je je pc up to date wilt houden zul je er ook in moeten blijven investeren.


Marvin

daar komt in mijn optiek nog een voordeel bij wanneer je een Dune neemt, je zou kunnen overwegen om de Marantz speler te verkopen.....

heeft mijn boer ook gedaan, die had een hele mooie Marantz speler.
de Dune is vele malen mooier.....
(dv8400 geloof ik, iig niet de goedkoopste)  :wink:

dmeerpa

Ik denk dat de beste koop een NAS + Mediaspeler wordt.

Zelf heb ik een NAS waar 2 schijven in kunnen van 2TB.
Daar staan nu op:
- DVD isos
- Blu-Ray isos
- mkv's
- avi's
- DIVX-en
- MP3's
- FLAC's
- WMA
- Jpeg's
Er bestaan ook NASsen waar 5 sschijven in kunnen en waar je zelfs RAID 0,1,5, ... op hebt. Bij bepaalde RAID systemen kan het systeem verder werken met zelfs één defecte schijf.

Waarom geen PC:
- Lawaai
- Opstart tijd
- verbruik

Dan nog een MediaPlayer. Hier is de keuze moeilijker. Eerst zal je moeten uitmaken wat moet hij kunnen afspelen High Definition, mkv's, Blu-Ray isos, DVD of Blu-Ray schijfjes. HD geluid (DTS MA HD, Dolby True HD) ?

De Popcorn C200 en de Dune 3.0 kunnen beide een ingebouwde Blu-Ray lezer hebben, wat een losse Bl-Ray lezer overbodig maakt. Ze kunne moeiteloos High Definition aan en kunnen overweg met HD geluid (DTS MA HD, Dolby True HD). Ze kunnen ook uitgerust worden met een hardeschijf, die je via het netwerk kan benaderen om er je film op te plaatsen.  Maar voor de Popcorn C200 en de Dune 3.0 kom je net niet toe met je 300€ en dan heb je nog geen hardeschijf en Blu-Ray lezer.

Indien Blu-Ray je niks zegt, omdat je de schijfjes liever via een losse Blu-Ray speler bekijkt, kan je wel goedkopere Mediaplayers met harde schijf vinden vanaf een 90€. Zorg wel dat je er één kiest die ook via het netwerk bestanden kan afspelen die op een PC of NAS staan.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

ik begrijp dat gedoe niet echt met die harde schijven, je hebt toch een pc met harde schijven erin?
dan ben je toch gewoon klaar met een Dune, HDX, Popcorn. ed.

ik heb iets van 3TB in de pc verstopt, daar lees ik met de HDX gewoon de media vanaf.
waar het staat maakt niet uit, gewoon de map even delen en spelen maar.....
al prop je 30 harde schijven in je pc....

in mijn HDX zit niets...!