Mmmm... zo te zien is mijn poll uiteindelijk toch pertinenter dan ik gedacht had...
Om het verhaaltje van het begin even opnieuw te beginnen:
Ik heb een aardige collectie films (z'on 400-tal), muziek (goed voor 8 dagen 24/24u) en foto's (
veel) op harde schijf. Wanneer we een filmpje wouden bekijken brandden we een DVDtje die we in de BD7004 staken.
Op een bepaalt moment begon de schijf fameus vol te geraken dus ging ik naar de winkel om een nieuwe te kopen. Daar kwam ik de Iomega HD Screenplay Pro tegen. Ik dacht toen dat ik dé oplossing had gevonden: geen DVDtjes meer branden, kopiëren gewoon via het netwerk en het apparaat kon gewoonweg aan mijn a/v receiver gekoppeld worden via HDMI.
Achteraf gezien was ik niet zo blij met mijn keuze: vooral door de traagheid en sommige formaten die het niet aankon. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.
Aanvankelijk dacht ik aan HTPC ik maakte devolgende veronderstellingen:
1) Snellere netwerkverbinding
2) Opslagcapaciteit naar keuze (naargelang welke HD je erin stopt)
3) Codec-update = oneindig
Ik heb dan zitten zoeken naar mogelijke onderdelen aan een redelijke prijs en kwam tot de conclusie dat mijn +/- 300 EUR budget al vlug overschreden was.
Toen vond ik hetvolgende artikel (
http://www.zdnet.be/reviews/106651-2/heel-je-huis-digitaal/)
Waarin sprake was van een media extender. Toen dacht ik, ik vraag gewoon een heel oude luidruchtige computer van het werk die ze niet meer nodig hebben die ik gewoon ergens in het huis verstop en koop een 'Media extender'.
Daarna heb ik deze poll gestart. Ik kreeg de terechte opmerking van Marvin ivm de all-in doosjes en ben dan op zoek gegaan naar info over de Dune 3.0 en de NMP1000 van QNAP. Echt heel knap spul, de enige minpunt: Quid als er nieuwe formats, codecs ed uitkomen?
Indien je dit apparaat of de Dune koopt dan moet je, veronderstel ik, ook nog een harde schijf kopen, waardoor je toch gemakkelijk aan 350 EUR komt. => dan toch maar een HTPC?
Pfff ik geraak er maar niet aan uit.
Charlie