temperatuur PM14 KI

Gestart door Shepherd Moon, maart 11, 2010, 19:53:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Shepherd Moon

Hey,

sinds een kleine maand heb ik dus een PM14 MKI KI. Ik ben heeeeel tevreden van deze versterker.
Deze speelt dus nu in combinatie met de CD17KI.

Nu heb ik toch wat vraagjes over de temperatuur van deze versterker.
Je hebt dus die meter daarop. Volgens de manual moet hij 2/3 staan wilt hij optimaal spelen.
Maar zover heb ik die nooit gezien.

Als hij al uit de koude zone kwam ben ik al blij.
Nu heb ik deze van de grond gehaald en op een isolerende plank gelegd met pootjes onder.
resultaat is dat hij nu tot 1/4 van de uitwijking haalt.

Nu heb ik de versterker bij Bonbon bezig gezien, maar die haalde daar halverwege  :?

Mensen die daar meer raad mee weten en info over kunnen verschaffen.
Want ik ben zelfs bijna geneigd om een paar strips ventilatie toe te dekken om te testen.

Want een versterker op temperatuur speelt toch beter als één die koud staat veronderstel ik...?

thx
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

lo

Noooooooit ventilatie sleuven afdichten. Versterker moet kunnen koelen.
De temperatuur meter is een indicator en geen geijkte absolute thermometer!!! (staan ook geen getallen op)
Als je de versterker in een "kast" zet met onder en boven een plank zal de meter ook weer anders staan, evenzo met temperatuur veschillen in de ruimte waarin hij staan. Maar nogmaals het is een indicator (gadget)

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

mars

 stupid    oi Shepherd Moon,


Over dat temp metertje bij die premium serie (pm-14,16,17) zou ik me niet al te druk maken .
Ik heb al heel wat van deze amps bij mensen gezien , en daarbij heb ik er zelf een gehad en heb ik nu een pm-17 te leen.  
En overal staan de wijzertjes op een andere stand, terwijl de versterkers gewoon goed speelden.
je mag ook wel aannemen dat al die versterkers redelijk dezelfde temperatuur bereiken na een uurtje spelen , maaaaaaaaaar dat de metertjes nou niet bepaald te vertrouwen zijn ( is een gegeven)

Ik persoonlijk absoluut geen strips over de ventilatie plakken, ( dat is een truckje uit de pro wereld als ze hun gear wat sneller op temperatuur willen hebben)
Neem van mij nou maar aan dat ondanks na een uurtje spelen het wijzertje op jouw pm-14 bijna niet uitslaat , hij toch gewoon op temp is.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Shepherd Moon

owkay, hoop van zege dus :)

ivm dat aftapen is idd een truukje uit de pro wereld om snel de boel op temp te krijgen, ik wist het daar ook nog van heel vroeger :-D
Welliswaar bewust wetende om snel terug ventilatie te geven door boel terug open te stellen. :wink:

Maar hoe warm word eigenljik de pm14 onder normale omstandigheden als deze opgewarmd is (andere indicatie buiten die tempmeter?)
Want is in mijn geval flauw lauw...
De denon kan redelijk warm worden, en zeker als je er een feestje mee draaid kan jeje hand er echt niet meer ophouden van de hitte...  :-o
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

mars

oi,

Ja klopt , een pm-14 van een maat van me , wordt ook maar lauwtjes. De PM-17 die nu hier staat ook.

Deze serie versterkers hebben een klasse AB schakeling , wat in houd dat ze over het algemeen niet zo warm worden , en alleen wat warmer worden als ze meer vermogen moeten leveren.

Klasse A daarintegen , wordt juist koeler als ze luider(meer vermogen) moeten spelen.

Er zijn wel een paar onderdeeltjes die aardig warm worden in de PM-14 , maar die hitte wordt goed afgevoerd.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

bonbon

Citaat van: Shepherd Moon op maart 11, 2010, 19:53:57
Hey,

sinds een kleine maand heb ik dus een PM14 MKI KI. Ik ben heeeeel tevreden van deze versterker.
Deze speelt dus nu in combinatie met de CD17KI.

Nu heb ik toch wat vraagjes over de temperatuur van deze versterker.
Je hebt dus die meter daarop. Volgens de manual moet hij 2/3 staan wilt hij optimaal spelen.
Maar zover heb ik die nooit gezien.

Als hij al uit de koude zone kwam ben ik al blij.
Nu heb ik deze van de grond gehaald en op een isolerende plank gelegd met pootjes onder.
resultaat is dat hij nu tot 1/4 van de uitwijking haalt.

Nu heb ik de versterker bij Bonbon bezig gezien, maar die haalde daar halverwege  :?

Mensen die daar meer raad mee weten en info over kunnen verschaffen.
Want ik ben zelfs bijna geneigd om een paar strips ventilatie toe te dekken om te testen.

Want een versterker op temperatuur speelt toch beter als één die koud staat veronderstel ik...?

thx


maak je daar nou maar geen zorgen over,
bij mij kwam hij ook echt niet over de helft heen in mijn gesloten kast met relatief weinig ventilatie...... kan echt geen kwaad enhij wordt warm genoeg.... zou me eerder zorgen maken als hij gloeiend heet werd..
groetjes Koen

PS hoe bevalt de kabel?
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Dennis E36

Bij mijn PM14 komt de naald ook maar net iets verder dan halverwege.
Ik let er niet zo op, als het lampie het mar doet :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Shepherd Moon

Citaat van: bonbon op maart 11, 2010, 23:56:36
maak je daar nou maar geen zorgen over,
bij mij kwam hij ook echt niet over de helft heen in mijn gesloten kast met relatief weinig ventilatie...... kan echt geen kwaad enhij wordt warm genoeg.... zou me eerder zorgen maken als hij gloeiend heet werd..
groetjes Koen

PS hoe bevalt de kabel?

Die moet ik nog eens op m'n gemakken rustig vergelijken, maar in een huishouden met een kind van 2 jaar, werken en een vrouw die ook nog hetzelfde huis heeft te delen is het soms zoeken naar de juiste momenten omdat te kunnen vergelijken met een profigold kabeltje uit de mediamarket :)

Nu heb ik een avondje alleen omdat het vrouwtje uitgaat met een vriendin, organiseer ik toch wel een mannenavond hier thuis zeker  frusty , maar ik weet niet of dit een slechter idee is dan een kabeltje vergelijken  shutup :-D

Maar als ik m'n kans zie zeker.
Alle geval, het klinkt wel geweldig nu :-)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

kdt

Bij mijn PM 17 MK 2 M komt de meter tot ongeveer 3/4 van de schaal, en dit gebeurt al vrij snel. Ook bij stevig spelen komt de meter niet verder. De 17 wordt niet meer dan lauwwarm.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

HiFi gek

Zelf heb ik in het verleden ook de PM14mk2 ki gehad .

Bij mij sloeg de temperatuur meter nooit verder uit dan 1/3 van de schaal , de versterker voelde qua temperatuur altijd dan lauw aan .



Groeten  EDWIN  B 

Shepherd Moon

duidelijk dus iets waar je niet verder op moet afgaan als een eye catcher maw...
Als het na behoren zou werken zou het toch volgens de manual moeten staan op 2/3 van de schaalverdeling.
Ik denk dat er veel tempmetertjes gewoon niet meer doen wat ze moeten doen dus...  clown1
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

Maks

Het is in mijn ogen niet alleen een gadget maar ook iets wat je zou kunnen gebruiken. Als het metertje grote veranderingen zou aangeven bij dezelfde omstandigheden dan zou ik daar wat meer opletten. Bij mijn PM17 slaat het metertje na ongeveer een half uur tot drie kwartier driekwart uit en dan klinkt de muzik het lekkerst. Verder dan dat komt het metertje niet en dat stelt me gerust. Als het metertje niet zover zou komen of verder zou gaan dan zou ik me afvragen wat is er aan de hand.

Groet Maks

Dennis E36

Inderdaad, je zou gewoon kunnen kijken of de meter altijd dezelfde stand heeft als hij +/- een uurtje aan staat.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp