recap marantz PM 14-15-16

Gestart door bonbon, februari 03, 2010, 10:08:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

bonbon

Las ergens onderstaand stukje . heeft iemand ervaring met recap, wat gaat zoiets kosten en loont zich dat?


Waarom denk je dat fabrikanten verplicht zijn onderdelen 8 jaar op voorraad te houden?  :P

Ik geloof echt niet dat een elco zijn ''klankmatige'' en andere eigenschappen langer dan een jaar of 10 vast houdt.

Het sluipt er gewoon in zonder dat je het direct merkt.
Het is een zeer langzaam proces en sommige schakelingen zijn daar gevoeliger voor dan anderen.

Bij sommige versterkers val je van je stoel na een re-cap en bij andere valt het wel weer mee.

Gezien het feit dat deze 14 aardig wat elco's aan boord heeft lijkt het me zeker geen onverstandige keus een re-cap te doen en tevens van een ander merk.
!
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Maurice

Dit kan heel veel uitmaken  :yes:
Elco's verslechteren in de loop der tijd. Wat ik heb begrepen is lange tijd uitstaan helemaal funest.
De elco's na laten lopen en indien nodig vervangen kan zeker nieuw leven in je versterker blazen. Sowieso is het wel goed om deze om de paar jaar na te (laten) kijken, zo heb je er veel langer plezier van. Denk dan aan lekkende elco's, verbindingen die los in de tin staan etc.
Lees onder techniek de verslagen van HAL9000 maar.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

HAL9000

 :-D

Daar staan ze wel voor  :-)

Bij sommige versterkers zoals accuphase zal je het niet snel horen echter bij merendeel marantz wel.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bonbon

Citaat van: HAL9000 op februari 03, 2010, 22:58:11
:-D

Daar staan ze wel voor  :-)

Bij sommige versterkers zoals accuphase zal je het niet snel horen echter bij merendeel marantz wel.


dus het is wel aan te raden deze recap door te voeren bij ee 10 jaar oude PM14 ?
zo ja, kun je dat zelf doen alsje een beetje handig bent,
zo nee, wil jij dat doen, zo ja quanta costa .........
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

RonaldW

Ehm, het tot 8 jaar én beëindigen van productie, en dat is heeeeeeel anders als de verkoopdatum, naleveren van onderdelen is iets waar binnen Europa alle A-merken zich aan houden.
Zelf heb ik jarenlang een A-merk electrisch gereedschap vertegenwoordigd en ook deze levert tot
8 jaar na beëindigen productie nog onderdelen na.
Indien je dus een product nieuw in een winkel koopt wat bijv. al 2 jaar niet meer word geproduceerd
heb je nog 6 jaar over.
In sommige gevallen kun je natuurlijk bij oudere apparatuue alternatieven gebruiken, bovendien kun het het geluk hebben
dat sommige onderdelen zelfs na meer dan 20 jaar nog geleverd kunnen worden.
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Maurice

Citaat van: bonbon op februari 04, 2010, 13:12:15
dus het is wel aan te raden deze recap door te voeren bij ee 10 jaar oude PM14 ?
zo ja, kun je dat zelf doen alsje een beetje handig bent,
zo nee, wil jij dat doen, zo ja quanta costa .........
Recap is misschien niet nodig, maar een servicebeurt kan zeker geen kwaad (door bijv alleen al de soldeerverbindingen na te lopen).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bonbon

Citaat van: Maurice op februari 07, 2010, 21:57:49
Recap is misschien niet nodig, maar een servicebeurt kan zeker geen kwaad (door bijv alleen al de soldeerverbindingen na te lopen).

hoi Maurice......... heb jij een dubbele identiteit?
dacht dat ik dit bericht als pm aan HAl 9000 had gestuurd?

maar blijft de vraag, kun je dat zelf doen of is dat af te raden???

thanks
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Maurice

Citaat van: bonbon op februari 07, 2010, 22:03:38
hoi Maurice......... heb jij een dubbele identiteit?
dacht dat ik dit bericht als pm aan HAl 9000 had gestuurd?

maar blijft de vraag, kun je dat zelf doen of is dat af te raden???

thanks

Mope, maar als je dit public bericht, dan kun je van een ieder een antwoord verwachten ;)

Als je handig met een soldeerbout bent, weet waar je naar moet kijken en condensatoren door kunt meten, dan kun je dit zelf wel doen ja.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bonbon

Citaat van: Maurice op februari 07, 2010, 22:38:27
Mope, maar als je dit public bericht, dan kun je van een ieder een antwoord verwachten ;)

Als je handig met een soldeerbout bent, weet waar je naar moet kijken en condensatoren door kunt meten, dan kun je dit zelf wel doen ja.


juist ja,
nou , ben niet echt onhandig maar maar samen met mijn vader moet dat zeker lukken,
( is tot zijn pensioen leraar elctrotechniek geweest op een MTS).

heb je daar bepaalde schema's voor nodig?   weet iemand of er service manual in omloop is van de PM14 ?

thanks
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Shepherd Moon

hoeveel caps zitten er trouwens in zo een PM14? Ik veronderstel dat het de belangrijkste cap's zijn en niet allemaal? bv van de sturing van het display moest dit al nog niet allemaal smd zijn natuurlijk (ik ken het toestel niet vanbinnen...)
Iemand daar eens duidelijkheid in brengen aub?
thx :)
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,

HAL9000

Citaat van: bonbon op februari 07, 2010, 22:03:38
hoi Maurice......... heb jij een dubbele identiteit?
dacht dat ik dit bericht als pm aan HAl 9000 had gestuurd?

maar blijft de vraag, kun je dat zelf doen of is dat af te raden???

thanks


excuus,

ik loop een beetje achter de feiten aan de laatste tijd door tijd gebrek.

De pm14 is niet super ingewikkeld, maar let erop wat je doet en je het ook goed doet!.
doe je iets verkeert of kijk je even niet en je zet de Pm14 aan, dan is het ook over en heb je kans dat alles in een keer eruit vliegt. 

kijk naar panasonic NHG of FC  dit zijn echt zeer goede elko's voor de komende 15 tot 20 jaar.


SMD condensatoren hebben een andere kwaliteit dan elektrolytisch echter moeten die volgens de spec's ook na 10 jaar vervangen worden.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bonbon

#11
Citaat van: HAL9000 op februari 08, 2010, 20:54:17
excuus,

ik loop een beetje achter de feiten aan de laatste tijd door tijd gebrek.

De pm14 is niet super ingewikkeld, maar let erop wat je doet en je het ook goed doet!.
doe je iets verkeert of kijk je even niet en je zet de Pm14 aan, dan is het ook over en heb je kans dat alles in een keer eruit vliegt.  

kijk naar panasonic NHG of FC  dit zijn echt zeer goede elko's voor de komende 15 tot 20 jaar.


SMD condensatoren hebben een andere kwaliteit dan elektrolytisch echter moeten die volgens de spec's ook na 10 jaar vervangen worden.


Excuses zijn uiteraard niet nodig!!


Blijven mijn vragen echter
Is er een service manual van de PM 14 zo ja waar kan ik die vinden,
en die condensatoren daar ook nog voorkeur voor merken,

zie hele mooie van mundorf en jensen

is dat goed , of overdreven.........

thanks
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

HAL9000

Ik heb zelf geen service manual van dat ding. Die zou je alleen maar nodig hebben als er iets  niet herkenbaar is.

Ik raad panasonic aan, deze hebben de beste spec's voor de beste prijs.
andere merken hebben dezelfde spec's en levensduur. Echter zijn die fors duurder. Zoals mundorf.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bonbon

Citaat van: HAL9000 op februari 09, 2010, 23:36:16
Ik heb zelf geen service manual van dat ding. Die zou je alleen maar nodig hebben als er iets  niet herkenbaar is.

Ik raad panasonic aan, deze hebben de beste spec's voor de beste prijs.
andere merken hebben dezelfde spec's en levensduur. Echter zijn die fors duurder. Zoals mundorf.



heb hem op internet gevonden

Thanks voor de info.
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Shepherd Moon

Ga je nu hem effectief recappen?
Als je dat doet, laat zeker eens weten wat verschil het geeft aub? Want daar ben ik zeker nieuwsgierig naar.
Want hij klonk in mijn (nog redelijk leekachtige) oren toch nog fantastisch...
Marantz set: PM-14 KI , CD-17 KI , ST-17, M-CR603
Speakers: B&W 704 , 705 , HTM-7, Matrix 2 series 2, Dali Zensor 1
Sub: REL R-505
HT-set: Denon ACV-A1 SE upgrade, Pio BPD-LX91, Behringer FBP-1124
Voeding: Monster HTS1000,