Na een opmerking van een forumlid v.h. HT-forum kwam ik aan het nadenken over op welke wijze het testen, uitproberen, vergelijken van nieuwe - nog aan te kopen producten, het meeste rendement op zal leveren.
Concreet:
hoe vergelijk je nieuwe componenten voor de aanschaf?Zelf heb ik onderstaande wijze les (?) de afgelopen maanden opgedaan tiijdens het vergelijken van kabels:
Je bent al snel geneigd om heel "technisch" te gaan luisteren, heel specifiek te gaan letten op verschillen tussen de diverse componenten. Ik heb ervaren dat het de kunst is om proberen te gaan genieten, te relaxen tijdens het "beproeven" van de nieuwe componenten. Daarvoor zal je veel, gedurende langere periodes en naar veel verschillende muziek met de nieuwe component in jouw keten moeten gaan luisteren.
Als voorbeeld: in eerste instantie ging ik heel geconcentreerd luisteren, met specifieke cd`s en specifieke tracks en frequent wisselen van de te testen componenten. Dat bracht wel de verschillen aan het licht tussen deze componenten maar niet welke van deze componenten het beste, op langdurige basis mijn luisterplezier zal vergroten.
Vervolgens gaf het aansluiten van 1 nieuwe component en deze gedurende een geruime tijd (minimaal een week) mee te laten draaien, een heel andere uitslag. De ls.kabel welke in eerste instantie uitblonk(veel detail, micro info) bleek op de langere duur onrust te geven in mijn set waardoor ik sneller van software ging wisselen dan wel het volume terug draaide. De kabel welke in eerste instantie het minst op viel is het geworden: met deze kan ik uren achtereen luisteren en gaat het volume steevast omhoog: genieten .Hopenlijk kan een ander hiermee ook z`n voordeel doen.
Sander.