Verschil tussen PM14mkII KI onderling

Gestart door Dennis E36, januari 22, 2010, 13:55:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Dennis E36

Mijn vader heeft een paar dagen geleden ook een PM14mkII KI gekocht. Gisteravond vond ik dat hij
heel makkelijk met de volumeknop kon draaien. Veel makkelijker dan dat ik dat kan.
We dachten..hij heeft een aparte audio groep, anders luidsprekers, kabels etc....
Toch dacht ik: dat kan niet zo'n verschil geven.

Mijn versterker toch maar verhuisd naar het ouderlijk huis.......tot onze verbazing kan er met mijn
versterker veel minder ver open gedraaid worden met de knop dan met die van mijn vader.
We hebben niet echt verstand van van de electronica.....maar kan het zijn dat er zelfs tussen de mkII KI's
verschil zit?

We konden niet 1-2-3 verschillen vinden. Alleen de onderste getallenreeks op de elco's verschillen:
ik heb 9922U en de andere versterker 9910U.....serienummers???

Bij mijn vaders PM14 zag ik alleen op de potmeters "idle adjust"  groene puntjes gezet met een stift. Bij de mijne niet. Voor het oog stonden de potmetertjes in dezelfde stand.....

Leeftijdsverschil zit er volgens mij ook niet tussen, alleen de laatste 4 cijfers van het serienummer verschillen van elkaar.

Iemand een idee?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Dennis E36

Never mind, we zijn er net achtergekomen via de zaak waar de KI vandaan komt. De oude eigenaar is gebeld en die gaf aan altijd gebalanceerd te hebben gespeeld. Hij heeft de versterker naar Elst gebracht om 10dB demping aan te laten brengen in het circuit vd volumeknop. Zit nog voor de voorversterker is mijn verteld door een medewerker in Elst.

Problem solved 8-)
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

JohnWx

Citaat van: Dennis E36 op januari 22, 2010, 15:41:45
Never mind, we zijn er net achtergekomen via de zaak waar de KI vandaan komt. De oude eigenaar is gebeld en die gaf aan altijd gebalanceerd te hebben gespeeld. Hij heeft de versterker naar Elst gebracht om 10dB demping aan te laten brengen in het circuit vd volumeknop. Zit nog voor de voorversterker is mijn verteld door een medewerker in Elst.

Problem solved 8-)

Dus het is een PM-14 mkII KI improved in the NL

Aaaaahhhh een echt stukje hollandse techniek

waar zo een klein land toch goed in kan zijn
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Mexicaanse Hond

Ga jij  'm nu ook 10 dB laten dempen, Dennis?

Dennis E36

#4
Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 22, 2010, 15:58:03
Ga jij  'm nu ook 10 dB laten dempen, Dennis?

Het werkt in ieder geval wel prettiger. Ben namelijk ook van plan om in de nabije toekomst met XLR te gaan spelen. Of het is de CD14 met de ab dempen of het in de amp direct te doen. Dan werkt het ook door voor de rest van de lijningangen. Ik zie hier persoonlijk het kwaad niet van in.........

Er zijn ook versterkers waar je met de ab de vv kan dempen. Ik meen dat de SC-7 die optie ook aan boord heeft.

@jwx: je bent er zelf op tegen? Of lees ik je post verkeerd?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Mexicaanse Hond

Citaat van: Dennis E36 op januari 22, 2010, 16:45:11


@jwx: je bent er zelf op tegen? Of lees ik je post verkeerd?

Je vergeet de zout, Dennis.  :wink:

bonbon

Citaat van: Dennis E36 op januari 22, 2010, 16:45:11
Het werkt in ieder geval wel prettiger. Ben namelijk ook van plan om in de nabije toekomst met XLR te gaan spelen. Of het is de CD14 met de ab dempen of het in de amp direct te doen. Dan werkt het ook door voor de rest van de lijningangen. Ik zie hier persoonlijk het kwaad niet van in.........

Er zijn ook versterkers waar je met de ab de vv kan dempen. Ik meen dat de SC-7 die optie ook aan boord heeft.

@jwx: je bent er zelf op tegen? Of lees ik je post verkeerd?

Hoi dennis,

Tja zit er ook over de denken XLR te gaan verbinden, heb op internet gezocht en de meesten zeggen toch dat het veel beter klinkt.......... heeft vice-admiraal niet ook XLR verbonden? die is toch ook helemaal van de experimenten ?


groetjes Koen
PM14KI, SA-1, ST17, DV7001, speaker ESS AMT1D
Rotel RA980BX, RT935AX, RCD975, sony MDS JA20ES (MD),Denon DRM 740, Thorens TD125 SME3009 Goldring G1042, Dali 350
PM17 MKII, CD14, Quadral aurum30
sony MZ-RH1(port.MD), sony ECM-MS957 microfoon

Dennis E36

#7
Voor de geinteresseerden;

Het is een eenvoudige ingreep.
Er worden 2 weerstanden gesoldeerd op de printplaat die gekoppeld zit aan de Alps potmeter. Het zijn 2 weerstanden van 47k (ik weet niet of het altijd 47k weerstanden moeten zijn...).
Ze worden geplaatst "voor" de potmeter, zodat het een constante factor is. Als de weerstanden "achter" de potmeter gesoldeerd worden, kan de curve veranderen/werking vd weerstanden zijn dan afhankelijk vd stand van de potmeter.

Dit is even samengevat wat mij verteld is. Ben niet helemaal thuis in het technische gebeuren, kan zijn dat ik dingen verkeerd onthouden heb redface

Als ik me niet vergis heb je geen probleem met het maximale uitgangsvermogen. Deze wordt na de 'ingreep' nog steeds wel gehaald. Deze versterker heeft 280mV nodig om aan het maximale uitgangsvermogen te komen. De meeste bronnen sturen minimaal al wel 2Vrms in.

Heren Technici: Correct me if i'm wrong.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Dennis E36

Wie van de technisch onderlegden kan mij uitleggen dat een tweetal 47k weerstanden
vertaald worden naar +/- 10dB demping?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

JohnWx

Citaat van: Dennis E36 op januari 25, 2010, 10:52:17
Wie van de technisch onderlegden kan mij uitleggen dat een tweetal 47k weerstanden
vertaald worden naar +/- 10dB demping?


Dat is logisch zou Johan zeggen :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Dennis E36

#10
Citaat van: jwx op januari 25, 2010, 17:13:43
Dat is logisch zou Johan zeggen :schater:

Leg uit :-D Ben benieuwd :yes:

Heb em gevonden: log(weerstand pot / (weerstand pot + extra weerstand)) x 20 = dB

Is logisch inderdaad :-D  :schater:

en wat weet ik meer dan voorheen....nog niks clown1


Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

HAL9000

Ik kan die vraag niet 100% zeker beantwoorden, ik weet te weinig van het circuit af.

maar hoezo zou met -10db willen dempen?

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Dennis E36

Omdat je dan veel meer regelbereik hebt met de volumeknop.
Anders had ik met de volumeknop op 9 uur al meer dan genoeg dB's.
Nu heb ik dat volume op 12 uur...als ik wat meer wil knallen draai ik de knop gewoon naar 3/4

Nu hoeft de voorversterker ook het signaal veel minder te verzwakken, zodat je er ook wat klankmatige voordelen uit kunt halen. Je gebruikt de voorversterker nu beter. Dit is mij verteld. Durf dat alleen niet te bevestigen. Mijn kennis schiet op dat gebied ernstig tekort :no:
Het is er in ieder geval niet slechter van geworden....de stand vd knop kan ook de suggestie wekken dat het rustiger is gaan klinken.....

Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

viceadmiraal61

als je kan altijd draaien op xlr..meer vermogen..meer dynamiek..let op of je versterker en of cd speler
amerikaans of europees is gezet xlr...je vind het in de gebruiks aanwijzing...

Dennis E36

Citaat van: viceadmiraal61 op februari 14, 2010, 11:56:04
als je kan altijd draaien op xlr..meer vermogen..meer dynamiek..let op of je versterker en of cd speler
amerikaans of europees is gezet xlr...je vind het in de gebruiks aanwijzing...

Fritz, meer vermogen met XLR? Die vat ik even niet....

De CD14 en PM14 hebben beiden amerikaans volgens de gebruikershandleiding.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp