Tweaks ......welke heb je geprobeerd ?

Gestart door PM95, januari 14, 2010, 19:27:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Ik trap af  :-)

Metalen deurstoppers:

Deze heb ik op verschillende cd/dvd spelers gelegd ,en dan tot wel 5 stuks.
Men beweerde dat deze resonanties verminderen,in mijn situatie hoorde ik geen enkel verschil.
Ik heb deze inmiddels ook op mijn audio rack gelegd en weer hoor ik geen verschil,voor mij is dit dus mythe busted .

Loodbitumen:

Deze bitumen worden veel gebruikt in luidspreker behuizingen,ik heb dat ook in een ruime mate toegepast aangezien luidspreker behuizingen behoorlijk kunnen resoneren.

Ook heb ik dit in verschillende cd/dvd speler geplakt,dit is ook om resonanties tegen te gaan.
Alle spelers worden daar stiller van,vooral dvd spelers .
Klankmatig heb ik geen verschil kunnen ontdekken,echter de apparaten maken minder geluid dus werkt het wel.

Ferrietkern:

Deze heb ik om de interlink van cd naar vv gemonteerd,ik kan geen enkel verschil horen.

word vervolgd .

grtz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

HiFi gek

Ik heb in het verleden de bekende AHP glaszekeringen als test in mijn SA7-S1 gehad .

Helaas Helaas , het gaf juist een verslechtering in het geluidsbeeld , terwijl die zelfde zekeringen in mijn Accuphase E-408 versterker wel een verbetering gaven .

Laatst kwam ik er ook achter dat de Masterbase blokjes (om te ontkoppelen) die ik gebruik om mijn speakerkabels van de vloer te houden juist een verslechtering in het geluidsbeeld geven , en behoorlijk ook tot mijn verbazing .

Zo zie je maar dat ook bij mij niet altijd iedere tweak positief uitpakt .

En nou juist weer mijn PS-Audio netfilter van de vloer ontkoppelen met Quadraspire -QX50 geeft weer een behoorlijke winst .





Groeten  EDWIN  B

RonaldW

Leuke tests !

Zelf zou ik ipv spikes wel een soortgelijk voorwerp als de claw van totem onder mijn speakers willen proberen.
( http://www.totemacoustic.eu/nederlands/acc/claw_01.html )
Voordelen ; geen spikes meer met schoteljes die je eronder moet prutsen en de kogeltjes van de claw vallen
buiten je speaker dus dat kan verbetering op leveren en is vriendelijker voor mijn dure stenen vloer.
RVS kan ik aankomen nu nog iemand die dit voor mij kan maken.

In de Beak ( http://www.totemacoustic.eu/nederlands/acc/beak_01.html ) geloof ik niet zo, maar..
misschien zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, verklaringen zullen er genoeg zijn, maar die
zeggen niets over de beleving van ieder persoonlijk zoals regelmatig op dit forum blijkt !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

JohnWx

Mijn vrouw eruit gestuurd
Maar werkte niet alles liep in het honderd
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mars

#4
oi

Tja tweaks, eigenlijk zou ik zeggen dat de (meeste) tweaks niet (kunnen) werken , want meettechnisch is er in 99.99% van de gevallen geen verandering laat staan verbetering aan te tonen.
Ik bedoel dan niet alleen kabeltje x doormeten en dan kabeltje y doormeten en dan de uitkomst vergelijken.
Maar ook oa akoestische tweaks die geen duidelijke verandering in metingen laten zien.
Dus verstandelijk behoor ik tot ''het is niet te meten dus het kan niet kamp''


MAAAAAAHaaar wat betreft mijn ervaring en niet meetbare verschillen die wel heeeeel duidelijk te horen zijn, behoor ik tot het kamp van de ''Believers''

Wat ik allemaal thuis heb geprobeerd ;
verschillende interlinks
                  speakerkabels

                  spikes , cones, enz enz.

                   marmer , hardsteen , soorten hout.



Pro:  akoestische schermen , tapijt, akoestische gordijnen ,  enz enz


Morgen uitleg ....Mars ..moe :zzz:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

xander32

#5
Ik ben duidelijk een believer aangaande kabels, wat ik eigenliijk een niet passende term in deze vind maar ik heb ook geen alternatief.

M.n. de afgelopen maanden heb ik veel geexperimenteerd met kabels, zowel ls. als interlinks,
en daarin zaten (duidelijk) hoorbare verschillen :yes:.
De verschillen betreft ls.kabels betroffen nuances, al waren deze tussen de meest warme(Crosslink) en de meest heldere en gedetailleerde(SlinkyLinks S1) aanzienlijk.
De verschillen tussen de interlinks waren wat mij betreft echt duidelijk waarneembaar(lees: hoorbaar): de 1 maakte het geluid haast doods(Hi Diamond) terwijl een andere zoveel meer detail, nuances leek toe te voegen dan wel minder wegfilterde(SlinkyLinks RS1).

Echter heb ik tijdens de test met de ls.kabels mijn ex-Canare kabels(+/- €2,50/m.) als referentie gebruikt: het verschil tussen deze en bijvoorbeeld de SlinkyLinks(+/- €50,-/m.) was miniem en daar heb ik mij een aantal keren zelf de vraag gesteld of ik daadwerkelijk verschil waarnam of dat ik deze graag wou waarnemen :roll:.

Daarnaast maak ik gebruik van VibraPods onder mijn hardware. Dat is om een puur rationele reden: ik schrok ervan hoeveel trillingen er waren in het audiomeubel(massief eiken): ik kan met de hand op het bovenblad alle basloopjes volgen ... Dat lijkt mij niet bevordelijk voor de aparatuur maar dat is voorts nergens op gebasseerd, kan dat niet onderbouwen.

Ook maak ik gebruik van een wat meer degelijke stekkerdoos dan die van een willekeurige bouwmarkt. Het staat prachtig maar ik heb geen hoorbare verschillen kunnen waarnemen.


Sander.

Mexicaanse Hond

Ik heb alleen verschillende ls-kabels en interlink geprobeerd. Nee, dat is niet waar: mijn luidsprekers staan op SoundCare Soundspikes.
Bij beide tweaks zijn in mijn beleving duidelijke verschillen waarneembaar.

Michiel

De speakers staan op Soundcare spikes. Het voordeel ten opzichte van gewone spikes is dat je de speakers nu gewoon kunt verschuiven. Handig dus. Ook werd de klank anders. Dat had ik overigens niet verwacht. Spikes zijn spikes. Het geluid leek wat strakker te worden. Niet andere details of zo of een diepere bas, maar strakker. Ze stonden eerst op spikes, toen op Resonance Abosorbers van Oehlbach. Niet handig want je kon ze niet waterpas zetten en ging het wiebelen. Klankmatig deed het niets.
De spakers hebben een apart compartiment voor het vullen met zand. Dat wil ik nog noen om de dat wat steviger te laten staan. Dat is wel handig met kinderen. Ik weet overigens niet wat dit klankmatig doet. Iemand?

Verder gewoon wat kabeltjes geprobeerd, maar niets bijzonders. Qunex2 tussen de CD-speler en versterker en een Ixos 1002 tussen tuner en versterker. De Dual is voorzien van losse cinchbussen en daar zit een Monster 440 kabel op. Dat bracht forse verbetering van het diep van de Dual. Daar zat eerst een Qunex2 op en die had die diepweergave niet. Ik ben niet zo van het uitzoeken van kabels en zo en hoor meestal het verschil niet, maar dat van de Monster kabel vond ik wel opvallend.

Voor de speaker gebruik ik Oehlbach Rattle snake 3. Is een kabel van koper- en zilverstrengen die in elkaar gedraaid zijn. Ziet er wel aardig uit, maar ik hoor het verschil niet met de gewone koperkabel die er eerst op zat.

De apparaten staan gestapeld want ik heb geen ruimte in de kast om ze los te zetten. Het onderste apparaat staat dempers van rubber. Waarschijnlijk door de winkelier zelf in elkaar gezet. Is van dat bonte rubber (grijs gespikkeld en zwart gespikkeld). Lekker duidelijk :lol:

Als het om het hard tweaken van apparatuur gaat, zit ik er over te denken het filter van de speakers aan te passen. Mijn vorige CD-speler (CD6000) had ik voorzien van Burrbrown opamps. Dat gaf een groot verschil (meer details, open geluid). Ondanks die tweak vind ik de SA7001 die ik nu heb toch echt mooier klinken.

Kan iemand mij vertellen of een betere coaxkabel voor de tuner effect heeft. Nu vind ik het geluid van de tuner niet slecht, maar ook niet mooi (ruist wat, klinkt soms wat hol). Ligt dat aan de kabelaansluiting (gebruik geen ether) of ligt dat aan de kabel. Suggesties iemand?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Mexicaanse Hond

De kabel is meestal niet zo denderend.  :no: Een goed afgeschermde, wat dikkere coax-kabel met stekkers eraan gegoten geeft wel minder ruis en storing dan een dunne met niet afgeschermde losse stekkers is mijn ervaring.  :yes:

TurboMarco

Euhhh......voordat we verder kleppen over kabels wil ik kwijt dat deze geen tweaks zijn,zonder kabel is er namelijk geen signaaloverdracht  :wink:
Ook een cinch plug / steker (of hoe je het ook noemt) is geen tweak maar een noodzakelijk iets.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Citaat van: Marco op januari 18, 2010, 11:21:02
Euhhh......voordat we verder kleppen over kabels wil ik kwijt dat deze geen tweaks zijn,zonder kabel is er namelijk geen signaaloverdracht  :wink:
Ook een cinch plug / steker (of hoe je het ook noemt) is geen tweak maar een noodzakelijk iets.



http://www.merriam-webster.com/dictionary/tweak

Als je de derde betekenis neemt , dan is een andere kabel ertussen zetten wel degelijk een tweak als je dat doet om te finetunen:wink:
Maar ik heb absoluut geen zin om daar een discussie over aan te gaan, hoor. Ik ben ooit eens begonnen aan een cursus juridisch vertalen, nou daar was ik snel klaar mee. Vertalers zijn al haarklovers en juristen mierenneukers, een haarklovende mierenneuker wilde ik niet worden.  :no:

TurboMarco

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 18, 2010, 11:35:04
http://www.merriam-webster.com/dictionary/tweak

Als je de derde betekenis neemt , dan is een andere kabel ertussen zetten wel degelijk een tweak als je dat doet om te finetunen:wink:
Maar ik heb absoluut geen zin om daar een discussie over aan te gaan, hoor. Ik ben ooit eens begonnen aan een cursus juridisch vertalen, nou daar was ik snel klaar mee. Vertalers zijn al haarklovers en juristen mierenneukers, een haarklovende mierenneuker wilde ik niet worden.  :no:
je moet ook niet alles geloven wat op het internet te vinden is  :-D ,vertaal tweak van Engels naar Duits en van Duits weer naar Nederlands levert ook leuke antwoorden op  :lol:
Feit is wel dat zonder kabel hier geen geluid uit de speakers (luidsprekers,weergevers...) komt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Mexicaanse Hond

Dat laatste is zonder meer waar, maar wil nog niet zeggen dat een andere kabel ertussen zetten niet als tweak kan worden betiteld. Zelfs Ken had het over finetuning toen het over het gebruik van kabels ging... :wink:

TurboMarco

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 18, 2010, 11:50:56
Dat laatste is zonder meer waar, maar wil nog niet zeggen dat een andere kabel ertussen zetten niet als tweak kan worden betiteld. Zelfs Ken had het over finetuning toen het over het gebruik van kabels ging... :wink:
Maar Ken noemde ook geen referentie op  :wink:
De standaard meegeleverde snoertjes verschillen ook,zo heb ik hier al 4 verschillende kabels liggen die meegeleverd waren,welke van de 4 is dan de referentie ?,dan komt er nog bij dat mogelijk de ene kabel beter of slechter uitpakt,en dat het per persoon ook nog eens anders ervaren word,we zijn het wel allemaal over eens dat zonder erg lastig is.
Finetunen is weer iets totaal anders,het woord tunen staat oa voor verbeteren....hoewel..,je kan iets verbeteren en tegelijk ook iets verslechteren,dat is gebleken na het tunen van mijn R5 GT turbo  :|
De kloterij van al die kreten is dat ieder zijn/haar eigen draai aan weet te geven.
Een verbetering moet aantoonbaar zijn,is dat niet het geval mag je spreken van een persoonlijke verbetering die je meent waar te nemen,dan komen alle kreten weer tevoorschijn ,daar is niets mis mee maar dat past dan ook niet in een referentiekader .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

oi edit,


OJA en ook eens m'n oren uitlaten spuiten, dat was de BESTE tweak die ik ooit had meegemaakt.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun