Aanpassen scheidingsfilter speaker

Gestart door Michiel, januari 13, 2010, 23:43:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Michiel

Er wordt heel wat gesleuteld aan CD-spelers, maar hoe zit het met een aanpassing van het scheidingsfilter van je speakers?

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij wat meer vertellen / op weg helpen? Bijvoorbeeld heeft zo'n upgrade nut en welke componenten moet je gebruiken?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

Dennis E36

Mij is weleens verteld dat Pio(papier in olie) condensatoren een flinke upgrade qua klankt zijn tov de vaak
standaard (mkp?) condensatoren. Triple M te Rhenen gaven mij deze tip toen ik mijn Tannoy unit daar bracht voor een re-cone. Misschien dat ik dat bij mijn Tannoys ook nog een keer laat doen. Ze gaven aan dat de speakers dan zeker een paar klassen hoger zou gaan spelen. Het geluid zou meer rust en detail hebben zeiden ze.
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

scanspeakman

Citaat van: Dennis E36 op januari 14, 2010, 00:00:56
Mij is weleens verteld dat Pio(papier in olie) condensatoren een flinke upgrade qua klankt zijn tov de vaak
standaard (mkp?) condensatoren. Triple M te Rhenen gaven mij deze tip toen ik mijn Tannoy unit daar bracht voor een re-cone. Misschien dat ik dat bij mijn Tannoys ook nog een keer laat doen. Ze gaven aan dat de speakers dan zeker een paar klassen hoger zou gaan spelen. Het geluid zou meer rust en detail hebben zeiden ze.

Wat die algemene opmerking "een paar klassen beter" nou inhoudt, mag iemand mij eens uitleggen. Beetje loze verkopers praat.

Maar goed; ik heb een dergelijk upgrade al gedaan bij mijn speakers (zelfbouw scanspeak reference plus) en die van mijn vriendin (Dali). Beste is om te beginnen met de condensator in serie met de tweeter en daarna met de spoel in serie met de (mid-)woofer. Die papier in olie caps zijn inderdaad prima. Alleen hebben sommige oude PIO's wel eens de neiging te lekken (zoals oude Jensen's). Moderne PIO's hebben daar geen last meer van.

Je kan het zo gek en duur maken als je wil. Elco kan je upgraden naar een standaard MKP. Als die er al inzit, kan je de MKP upgraden naar PIO (Jensen, Mundorf, Duelund als je het helemaal top wil). Voor de spoel een tritec of koperfolie spoel nemen. Let daarbij wel op dat de weerstand van de spoel ongeveer gelijk moet blijven; anders moet je er een weerstand bijzetten om tot dezelfde waarde te komen.

Scanspeakman   

TurboMarco

Naast de filters heb ik ook wat wijzigingen in de behuizingen aangebracht.

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,2400.0.html

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Dennis E36

Geeft de upgrade naar pio echt veel winst?
Om even met prijzen te gooien...€200 moest het kosten om de filters van mijn Tannoys te voorzien van pio condensatoren. Over de spoelen werd niet gepraat. Ik denk dat ik voor hetzelfde geld de gehele filters kan aanpakken of niet?

Zijn de waarden 1 op 1 over te nemen?
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

Michiel

Ik heb geprobeerd het filter van mijn speakers (Tannoy R3) eruit te halen, maar het lukt niet.  :no:
Het filter zit direct gemonteerd op de plaat van de terminalaansluitingen (of je dat noemt). Krijg hem er niet uit. De doorgang is te klein. Geprobeerd dit via de onderste driver te doen, maar die zit nog veel te hoog. Ik wil ook niets forceren of slopen.

Iemand ervaring met het demonteren van een Tannoy R3?

Dennis: Jij hebt ook Tannoys en dezelfde versterker. Hoe groot was de vooruitgang na aanpassing van het filter en wat voor verschil was het klankmatig?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

scanspeakman

Citaat van: Dennis E36 op januari 15, 2010, 00:18:31
Geeft de upgrade naar pio echt veel winst?
Om even met prijzen te gooien...€200 moest het kosten om de filters van mijn Tannoys te voorzien van pio condensatoren. Over de spoelen werd niet gepraat. Ik denk dat ik voor hetzelfde geld de gehele filters kan aanpakken of niet?

Zijn de waarden 1 op 1 over te nemen?

Sterker nog; de waarden MOET je 1 op 1 overnemen. Anders heb je kans dat je de kantelpunten veranderd (frequntie waarop de bv de tweeter het van de mid overneemt) en daarmee de frequentiecurve. Soms is dat juist wat je wil want sommige speakers doen de naam eer aan hebben ook echt een frequentie(badkuip)curve, oftewel nadrukkelijke bas en hoog. Idealiter wil je juist een recht lijn. Maar zonder meetset moet je hier niet mee gaan kloten.

Hieronder foto die ik al eens op dit forum heb gepost van mijn oude en nieuwe filter (met een Duelund/Jensen koper PIO voor het hoog en een Jantzen Wax koperfolie spoel voor mid-laag). Upgrade was iets van € 200 per kant. Hoog iets minder scherp en meer details. Mid-laag is natuurlijker geworden en vooral te horen bij bv acoustische gitaar etc.

Scanspeakman

Dennis E36

Citaat van: Michiel op januari 15, 2010, 12:13:23


Dennis: Jij hebt ook Tannoys en dezelfde versterker. Hoe groot was de vooruitgang na aanpassing van het filter en wat voor verschil was het klankmatig?


Ik heb de filters (nog) niet laten aanpassen. Anders had ik niet gevraagd of het winst op zou leveren clown1
Hoezo dezelfde versterker? Ik heb geen PM7001 meer hoor :-D
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

RonaldW

Ik heb juist afgelopen kerstvakantie zelf mijn filteronderdelen vervangen voor betere, zie onder speakers vervangen filters jamo concert V.
Het is een zeer geslaagde upgrade, véél schoner hoog en midden en een strakkere bas.
Uiteraard hangen de verbeteringen af van de kwaliteit van het standaard of huidige filter.
Ik heb meer dan uitstekende hulp gehad van Thom op dit forum!
Filter upgrade ! echt een vette aanrader !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

Michiel

Sorry Dennis, niet goed gelezen :oops:

Is er nog een ervaringsdeskundige met met een filteraanpassing van een Tannoy R3 op dit forum?
PM7001KI, SA7001, ST6000, DUAL 627Q, Tannoy R3

TurboMarco

Of het nou voor een Tannoy of een Jamo ontwerp is maakt niets uit,een filter is een filter zolang je de bestaande waarden maar aanhoud verander je niks aan de scheiding frequenties .
Verder kan je evt de weerstand waarden veranderen om evt het hoog wat luider of zachter te laten spelen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)