Reparatie marantz pm6010KI

Gestart door HAL9000, januari 03, 2010, 21:01:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb de Pm6010Ki van het forumlid lion of judah gekregen.
Ik meldde in zijn topic dat de voedings elko's bol stonden. Deze zijn ook gebruikt in oudere modellen van de jaren 90. Het zijn ''speciale'' ELNA audio elko's...  ze zijn zo speciaal dat ze vroegtijdig bol gaan staan en knallen  :|
Ik heb ze gemeten, 9.000 en 7.000µF  ipv de genoemde waarde op de verpakking van 12.000µF.  Met andere woorden ze zitten ongeveer tegen de 40 en 50% van hun waarde in negatieve zin. DIT MAG NIET.




Opzich netjes te servicen.

Echter waren er VEEL slechte contacten te vinden..




Echter vind ik 2 verkleurde weerstanden, een hoop verbrande stukken. En een klein aantal elko's dat gewoon niet meer functioneert... dit zijn de standaard industriële elko's die niet meer dan voor 40% nog werken...

nieuwe panasonic Fc, de silmic en cerafine's zijn prima.





Ik heb de grote elko's besteld, komen van de week wel maar,  mijn eerste indruk is dat een koper chassis en allerlei verkoop verhalen NIET helpen bij de stabiliteit van dit apparaat. Ik denk echter wel dat deze versterker behoorlijk erop vooruit gaat. Want als een centrale elko van 25V 220µF nog maar 80µF meet......  :roll:
nonono

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lion of Judah

Mooi verhaal (letterlijk en figuurlijk :-D). Ben benieuwd hoe die klinkt. Zal een aanvullend verhaaltje posten als ik de versterker weer terug heb.

Op voorhand: stond eigenlijk op het punt om eens rond te kijken naar een andere versterker om een beetje in lijn te blijven met mijn CD speler (Arcam CD192). Als ik mijn spullen echter 2e hands op bijv. marktplaats zet dan wil ik er wel een beetje vertrouwen in hebben dan ik niet iemand anders met rotzooi opzadel. Maar de kans is groot dan ik na deze behandeling van HAL de versterker nog een poosje hou en mijn geld gebruik voor een paar nieuwe speakers.

Wel typerend, relatief nieuw model en zulke slechte onderdelen. Ik heb er echt niets geks mee gedaan, hooguit veel gebruikt maar nooit meer dan 35% volume opengedraaid. En dan te weten dat het basismodel PM6010 als warme broodjes is verkocht indertijd.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

HAL9000

#2
Ik heb mijn onderdelen eindelijk binnen. Erg laat moet ik zeggen met dat sneeuw gedoe.



Ik heb panasonic elko's gebruikt van 105 graden. Dit zijn hele goede snap-ins.
En inderdaad de versterker is er erg van opgeknapt, gaat nu niet bij hoog volume vervormen!.
De versterker levert ± 2*90Watt schoon nu. Met 15.000µF ipv 12.0000.

Ik ben nog niet met alles tevreden, maar dat bespreek ik met de eigenaar. Sommige dingen kunnen net even beter.



Klinkt.. schoon.  niet warm niet koud.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

EJT

Die grote elco's moet je eigenlijk na 10 jaar sowieso vervangen.
Ik heb ze van 50000uF er in zitten.
Diegene die er laatst uitgingen zaten op 25% van de waarde na 10 jaar.
Als zo'n ding ploft kan je eindtrap zo de kliko in. Hoewel chemisch afval... violent1
Als je dan je elco's vervangen hebt gaat ook je laag er op vooruit.
Je kan ook een wat zwaarder type er in zetten zeg tot 2x de Capaciteit
Marantz CD10
Accuphase C222
Accuphase P260
B&W 801 Matrix S3

lo

Waar zijn die voedings elco's voor, en hebben ze invloed op het "klank karakter" van een versterker en zoja wat dan? Bij mijn PM14 zitten er twee van 15000 micro farad, en bij mijn accuphase e-450 twee van 33000 micro farad.

groet,

lo
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

EJT

Ze dienen om de rimpelspanning na de brugcel vlak te krijgen.
Ook voor de buffer voor energie, vandaar bufferelco.
Op de mts was er een vuistregeltje van 2000uF/A.
Het heeft wel invloed op de kracht van de voeding.
De trafo moet wel in staat zijn de elco op te laden.
Je kan er dus niet eindeloze capaciteiten in solderen/schroeven.
Als de voedingselco op is dan hoor je ook een brommetje.
Marantz CD10
Accuphase C222
Accuphase P260
B&W 801 Matrix S3

HAL9000

Klopt  2000µF per A ±.  De elko nu kan +- 3450mA verwerken aan current.(2200µF Fc)

In mijn 4400 zitten 2x50V 20.000µF die heb ik vervangen.
En in de 2500 zitten 2x2x8000µF Deze moeten nog 2 van de 4 meten lager dan 6000µF.


Zit er maar 15000 in een Pm14????
De Pm80 heeft 2x 63Vdc 18000µF. 


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

lo

Citaat van: HAL9000 op januari 09, 2010, 20:18:56

Zit er maar 15000 in een Pm14????
De Pm80 heeft 2x 63Vdc 18000µF. 




Dacht ik wel. Heb eens foto's van internet gehaald waar 15000 op stond. Zie onder.
Toen ik de mijne open had heb ik geen waarde kunnen ontdekken misschien dat die gedraaid stonden.
Mogelijk heeft de MK2 KI ook andere waarden?

groet,

lo



Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

ja maaaar wel 71V  :-D

kan dat MKII versies andere voedingen hebben, was voorheen ook zo.
iets andere voorversterker etc..
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lion of Judah

Nou, de PM6010 is er dus absoluut op vooruit gegaan. Zoals EJT al aangaf; het laag is er behoorlijk op vooruit gegaan. Maar dat niet alleen. Hij klinkt over de hele linie een stuk beter. Kon ook niet anders als je zag wat er allemaal mis was, zou je zeggen. Maar wat ook opvalt is dat de versterker meer power heeft, dus die 2*90W i.pv. 2*50W is goed merkbaar. Knap staaltje werk van HAL9000 notworthy 
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

HAL9000

KIJK!!  doet mij weer goed  :wink:

En nu naar ene PM17  :-D  laat wel die KI achter liggen die wil je niet  :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

Citaat van: EJT op januari 09, 2010, 16:00:52
Je kan ook een wat zwaarder type er in zetten zeg tot 2x de Capaciteit

Ik heb dit hier ook al eens gevraagd voor mijn versterker (van 6800 naar 10000), maar dit werd mij ten stelligste afgeraden. Dit zou de levensduur van onder andere de gelijkrichter en trafo behoorlijk nadelig kunnen beïnvloeden.

Citaat van: Lion of Judah op januari 09, 2010, 22:27:13
Maar wat ook opvalt is dat de versterker meer power heeft, dus die 2*90W i.pv. 2*50W is goed merkbaar.

Ik denk dat je dit niet merkt  :-o. Je zult merken dat de versterker een betere conditie heeft, maar een overstap van 50 naar 90W levert niet zoveel extra geluidsdruk op dat je dat zomaar hoort. De versterker zal waarschijnlijk stabieler zijn en meer fundament hebben, maar daar blijft het ook bij.

In elk geval goed dat ie weer gefixt is.

Er zijn misschien in overleg met de eigenaar meer mods doorgevoerd zei je HAL. Is dit gebeurd? en zo ja mogen we ook weten wat?

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Mischa,

Nee, ze zijn niet doorgevoerd bij dit exemplaar is dat niet nodig geweest.  Er zijn wat modificaties mogelijk met transistoren.

ook, is de regel dat een standaard ontwerp van zeg 10.000µF mag je max 50% erboven zitten.
Sommige condensatoren hebben de afwijking naar +50% namelijk. Het zou niet veilig zijn dat dan na wat jaren functioneren de gelijkrichter uit elkaar knalt..

6800---> 10.000 is geen probleem. Vergeet niet het zijn passieve! componenten.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Lion of Judah

Citaat van: mischa op januari 21, 2010, 07:00:24
Ik denk dat je dit niet merkt  :-o. Je zult merken dat de versterker een betere conditie heeft, maar een overstap van 50 naar 90W levert niet zoveel extra geluidsdruk op dat je dat zomaar hoort. De versterker zal waarschijnlijk stabieler zijn en meer fundament hebben, maar daar blijft het ook bij.

Zo zou je ook kunnen omschrijven, meer fundament. Prima.
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

mischa

Citaat van: HAL9000 op januari 21, 2010, 07:29:25
Mischa,

Nee, ze zijn niet doorgevoerd bij dit exemplaar is dat niet nodig geweest.  Er zijn wat modificaties mogelijk met transistoren.

ook, is de regel dat een standaard ontwerp van zeg 10.000µF mag je max 50% erboven zitten.
Sommige condensatoren hebben de afwijking naar +50% namelijk. Het zou niet veilig zijn dat dan na wat jaren functioneren de gelijkrichter uit elkaar knalt..

6800---> 10.000 is geen probleem. Vergeet niet het zijn passieve! componenten.


OK, dank je. Ik wens Lion of Judah in elk geval veel plezier van zijn versterker.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified